Rady pro řidiče: umíte jezdit s přívěsem?

Ne každý, kdo má přívěs, s ním také umí dobře jezdit. Bylo by zajímavé znát i vaše názory na jízdu s vlekem – ať už nákladním či karavanem. Přívěsy jsou u nás většinou už velmi staré, jejich průměrný věk je 15 let. I to o něčem svědčí.
Rady pro řidiče: umíte jezdit s přívěsem?

S jejich využitím to už bývá horší, obvykle se s přívěsy vyjíždí jen občas, a tomu odpovídají i zkušenosti řidičů s poněkud neobvyklou technikou jízdy. Jen málokterý řidič umí například s přívěsem i couvat a zdaleka ne všichni si vůbec uvědomují, kolik vlastně mohou na svůj – většinou nebržděný – přívěs naložit. Podobná situace je u přívěsů obytných. Zapomenout nesmíme ani na to, že pro vlečení přívěsu přes 750 kg musíme mít řidičské oprávnění skupiny E!

Povolená celková hmotnost přívěsu je pro každé tažné vozidlo uvedena v technickém průkazu. O potřebném výkonu motoru se v žádné vyhlášce neříká nic, názory a hlavně zvyky se velmi liší. Například favorit nebo felicie díky své poměrně nízké hmotnosti může vléci bržděný přivěs pouze do hmotnosti 750 kg, Felicie Combi 1,6 pak 1000 kg. Fabie mají, podle modelu a motoru, povoleno 800 až 1000 kg.

A co výkon? Zkušenosti říkají, že bychom potřebovali asi 7 kW (10 k) na 100 kg. To znamená, že pro přívěs o celkové hmotnosti 900 kg je třeba 63 kW, pokud možno s vysokým točivým momentem v nižších otáčkách, tedy spíše vůz s vyšším objemem. Pro favorit se 46 kW je tedy vhodný přivěs o celkové hmotnosti kolem 650 kg.

Při jízdě si pak musíme uvědomit, že řídíme dvě spřažená vozidla. Máme v oku jejich celkovou délku? Známe prodloužení brzdné dráhy, vlečeme-li plně naložený přívěs? Čím je náš vůz lehčí a slabší, tím více je jízda přívěsem ovlivněna. Jestliže náš starý favorit smí táhnout nebrzděných 400 kg a sám přívěs váží 150 kg, tak šest pytlů cementu je už opravdu moc! Nezapomeňme také, že předjíždění s přívěsem je manévr značně rizikový a i když je přívěs prázdný, zcela se mění akcelerace, brzdné dráhy a potřeba prostoru.

Nesmíme zapomínat na délku soupravy a na to, že potřebujeme i dvakrát delší úsek volné silnice na předjetí, než při jízdě sólo. A takový prostor se ve špičkách víkendových cest jen tak nevyskytne. Problém je i dostat se zpět do mezery mezi vozidly. Naopak, jsme-li naloženi a jedeme pomalu, měli bychom na vhodných místech uhnout a umožnit předjetí. Naše akcelerace je mizivá, brzdné dráhy se prodlužují, a tak musíme dbát na včasné řazení při jízdě do kopce i z kopce.

Na nižší rychlostní stupeň přeřadíme proto vždy včas před začátkem svahu. V zatáčkách a při odbočování musíme pamatovat na to, jakou stopou náš přívěs pojede. Couvání bychom měli natrénovat někde na volné ploše, abychom si pak neuřízli ostudu.

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 25 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků