Rady pro řidiče: umíte jezdit s přívěsem?

Ne každý, kdo má přívěs, s ním také umí dobře jezdit. Bylo by zajímavé znát i vaše názory na jízdu s vlekem – ať už nákladním či karavanem. Přívěsy jsou u nás většinou už velmi staré, jejich průměrný věk je 15 let. I to o něčem svědčí.
Rady pro řidiče: umíte jezdit s přívěsem?

S jejich využitím to už bývá horší, obvykle se s přívěsy vyjíždí jen občas, a tomu odpovídají i zkušenosti řidičů s poněkud neobvyklou technikou jízdy. Jen málokterý řidič umí například s přívěsem i couvat a zdaleka ne všichni si vůbec uvědomují, kolik vlastně mohou na svůj – většinou nebržděný – přívěs naložit. Podobná situace je u přívěsů obytných. Zapomenout nesmíme ani na to, že pro vlečení přívěsu přes 750 kg musíme mít řidičské oprávnění skupiny E!

Povolená celková hmotnost přívěsu je pro každé tažné vozidlo uvedena v technickém průkazu. O potřebném výkonu motoru se v žádné vyhlášce neříká nic, názory a hlavně zvyky se velmi liší. Například favorit nebo felicie díky své poměrně nízké hmotnosti může vléci bržděný přivěs pouze do hmotnosti 750 kg, Felicie Combi 1,6 pak 1000 kg. Fabie mají, podle modelu a motoru, povoleno 800 až 1000 kg.

A co výkon? Zkušenosti říkají, že bychom potřebovali asi 7 kW (10 k) na 100 kg. To znamená, že pro přívěs o celkové hmotnosti 900 kg je třeba 63 kW, pokud možno s vysokým točivým momentem v nižších otáčkách, tedy spíše vůz s vyšším objemem. Pro favorit se 46 kW je tedy vhodný přivěs o celkové hmotnosti kolem 650 kg.

Při jízdě si pak musíme uvědomit, že řídíme dvě spřažená vozidla. Máme v oku jejich celkovou délku? Známe prodloužení brzdné dráhy, vlečeme-li plně naložený přívěs? Čím je náš vůz lehčí a slabší, tím více je jízda přívěsem ovlivněna. Jestliže náš starý favorit smí táhnout nebrzděných 400 kg a sám přívěs váží 150 kg, tak šest pytlů cementu je už opravdu moc! Nezapomeňme také, že předjíždění s přívěsem je manévr značně rizikový a i když je přívěs prázdný, zcela se mění akcelerace, brzdné dráhy a potřeba prostoru.

Nesmíme zapomínat na délku soupravy a na to, že potřebujeme i dvakrát delší úsek volné silnice na předjetí, než při jízdě sólo. A takový prostor se ve špičkách víkendových cest jen tak nevyskytne. Problém je i dostat se zpět do mezery mezi vozidly. Naopak, jsme-li naloženi a jedeme pomalu, měli bychom na vhodných místech uhnout a umožnit předjetí. Naše akcelerace je mizivá, brzdné dráhy se prodlužují, a tak musíme dbát na včasné řazení při jízdě do kopce i z kopce.

Na nižší rychlostní stupeň přeřadíme proto vždy včas před začátkem svahu. V zatáčkách a při odbočování musíme pamatovat na to, jakou stopou náš přívěs pojede. Couvání bychom měli natrénovat někde na volné ploše, abychom si pak neuřízli ostudu.

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků