Radíme při nákupu ojetin: Fiat Stilo vs. Mazda 323f, Honda Prelude ad.

Koupě ojetiny nemusí být sázkou do loterie. Nabízíme vám odpovědi na dotazy čtenářů, kteří uvažují o nákupu ojetiny.
Radíme při nákupu ojetin: Fiat Stilo vs. Mazda 323f, Honda Prelude ad.

Dotaz č.1: Chtěl bych vás požádat o srovnání Fiata Stilo a Mazdy 323 F obojí ročník 2002 a motor 1,6. Finanční strop bych viděl na 200 000 Kč, neboť chci auto pořídit až za tři měsíce. Ve výbavě chci minimálně 2xairbag, posilovač, el. přední okna, el. zrcátka, mlhovky, nastavitelný volant a sedadlo řidiče a případně palubní počítač a klimatizaci. Mám 1,9m a chci proto prostorné a komfortní auto, je mi 25 ale nechci sporťáka, takže fiat 5 dveří, důraz na kvalitu motoru a jeho spotřebu, elektronika mě netrápí a levnější provoz (opravy, servis).

Oba vybrané vozy splňují vaše požadavky na bezpečnostní i ostatní výbavu. U obou za volantem i při své výšce naleznete požadovaný prostor. Fiat v pětidvéřovém provedení poskytuje komfortnější svezení než Mazda. Ta má sice podvozek tvrdší, ale stabilnější. Není tolik náchylná na boční vítr a v zatáčkách se tolik nenaklání. Oba motory patří ke kvalitním, motor Mazdy mi přijde subjektivně živější v celém spektru otáček a o něco tišší (i když ve vysokých otáčkách do kabiny proniká hluk). Se spotřebou jsou na tom oba téměř stejně. Kvalita provedení interiéru je lepší u Mazdy, a také spolehlivostí boduje japonský vůz více…

Fiat Stilo

Mazda 323f

(+) bohatá bezpečnostní výbava (6x airbag, ABS+EBD)
(+) prostornost pětidvéřové verze
(+) brzdy
(+) cena
(-) vzhled zadní partie (do r. 2003)
(-) méně přesné řazení
(-) nepříliš přesné a tuhé řazení, dlouhé dráhy
(-) příliš účinný elektrický posilovač řízení DualDrive
(-) menší zpětná zrcátka

(+) prostornost (rozvor 2610 mm)
(+) výborné jízdní vlastnosti
(+) kultivovanost benzínových motorů
(+) variabilita (posuvná zadní lavice)
(+) odolnost interiéru
(+) spolehlivost

(+) řízení a řazení
(-) méně elegantní interiér
(-) horší výhled směrem vzad

(-) nevýrazné podsvícení středového panelu

(-) slabší brzdy

Technické nedostatky a časté závady:

Fiat Stilo

Mazda 323f

(-) vůle přední nápravy a problémy s geometrií

(-) občasné chybové hlášky

(-) úniky oleje

(-) netěsnost výfukové soustavy

(-) poruchy centrálního zamykání

(-) kroutící se kotouče a menší účinek brzd

(-) vyšší opotřebení podvozku (město)

Dotaz č.2: Plánuji koupi vozu Honda Prelude 2.2 VTi 5.generace (vyráběné v letech 1997-2001), který si nechám dovézt ze zahraničí. Poprosím vás o informace, jaké jsou praktické zkušenosti s tímto vozem (klady, zápory, časté závady). Technické parametry mám prostudované celkem do detailu, neboť se o tento vůz zajímám cca 3 roky. Nejsem žádný závodník a tento vůz jsem si vybral z důvodu jeho designu, bezpečnosti v podobě dostatečného výkonu a dobrého podvozku.

Honda Prelude je kvalitní vůz, který si také žádá kvalitní péči. U tohoto modelu platí dvojnásob, že se vyplatí pečlivě vybírat. Přesto, že podvozek a vůbec celý vůz vydrží doopravdy hodně, můžete občas narazit na auto v dezolátním stavu, neodborně opravený třeba po těžké havárii. A naopak, při pečlivém výběru lze sehnat vůz udržovaný s kvalitní péčí a tím spojeným odborným servisem. U Hondy bych se zaměřil na sbíhavost kol (před koupí nechte provést geometrii) a pokud možno s odborníkem prohlédněte celý vůz (spáry). Podvozek se může pochlubit dlouhou životností (dutiny a hůře přístupná místa jsou ošetřeny ochrannými nástřiky).

Také můžete narazit na vozy se systémem natáčení zadní nápravy, nebo na modely se samosvorným diferenciálem.  Honda Prelude je sice čtyřmístná, ale spíše bych ho označil za vůz 2+2. Na místě řidiče spíše ležíte než sedíte, navíc velmi nízko. Prelude nabízí i dostatek úložných prostorů. Cestování je příjemné a na nedostatek komfortu si cestující nemohou stěžovat. Prelude je vhodný i na lámání dlouhých vzdáleností, které velmi rychle ubíhají. K motoru nemám žádnou připomínku. Poskytuje dostatek výkonu a je dobrým společníkem na dlouhé vzdálenosti. Jen je nutné dodržovat pravidelnou výměnu provozních tekutin (oleje) a řemenů atd. U Hondy Prelude platí dvojnásob, že vše něco stojí.

Plusy/Mínusy

(+) přesné řazení
(+) přesné řízení
(+) výkon motoru
(+) jízdní vlastnosti
(-) vyšší spotřeba
(-) omezená nabídka na českém trhu ojetin
(-) dražší náhradní díly

Technické nedostatky a závady

(-) předčasné opotřebení ložisek zadních kol (zejména při neoriginální kolech)
(-) silentbloky předního stabilizátoru
(-) náročnost dvoufázového seřízení geometrie řiditelné zadní nápravy

Dotaz č.3: Zajímá mě váš názor na Hyundai Coupé 2,0 z roku 2002, který má najeto 89 tisíc km. Jaké jsou nejčastější závady a jízdní vlastnosti? Na co si mám dát největší pozor při koupi tohoto vozu?

Hyundai Coupé lze doporučit méně náročnějším řidičům, které láká sportovní design a dobrá dostupnost (nízké pořizovací ceny a přijatelné servisní náklady a ceny náhradních dílů). Nemohu doporučit jiný než dvoulitrový motor, jelikož v Česku se v té době ani jiný nenabízel. Dovezeným modelům s šestnáctistovkou bych se vyhnul, motor je pro vůz nedostačující. U Coupé potěší slušný zavazadlový prostor, který lze navíc zvětšit sklopením zadních dělených sedadel. Pokud narazíte na slušný model dokáže při následném pravidelném servise sloužit celou řádku let. Takže nemám důvod Vám koupi Coupé rozmlouvat. 

Nevhodné motory

1,6 16V (slabý)

Plusy/Mínusy

(+) zavazadlový prostor
(+) pořizovací cena
(+) trvanlivost výfuku
(+) design
(+) ceny a dostupnost spousty náhradních dílů z druhovýroby (popř. vrakovišť), mnoho dílů shodných s Lantrou
(-) nevalné jízdní vlastnosti
(-) nevalný účinek brzd
(-) menší přední sedadla s nevýrazným bočním vedením
(-) zadní sedadla spíše nouzová
(-) horší výhled z vozu
(-) méně přesné řazení a dlouhé dráhy

Technické nedostatky a závady

- poškozené výfukové potrubí (nízká světlá výška)
- poruchová automatická převodovka
- koroze karoserie
- přimrzá parkovací brzda
- poruchy dieselových motorů

Vaše dotazy související s nákupem ojetého automobilu prosím směřujte na e-mail: poradna@tipcars.com. Na další tři vybrané otázky odpovíme v průběhu příštího týdne.

Autor je redaktorem serveru TipCars.com.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků