Radíme při nákupu ojetin: Fiat Croma, Volvo S40 ad.

Koupě ojetiny nemusí být sázkou do loterie. Nabízíme vám odpovědi na dotazy čtenářů, kteří uvažují o nákupu ojetiny.
Radíme při nákupu ojetin: Fiat Croma, Volvo S40 ad.

Dotaz č.1: Líbí se mi Fiat Croma a uvažuji o její koupi. Prosím o informace o tomto modelu a také zda se vyplatí koupit benzínový motor 2,5 V6 nebo naftový 2,5 TD. Na V6 jsem zatím nikde nenarazil, kde by se dala sehnat?

Fiat Croma byl svého času pozoruhodný vůz a ve střední třídě patřil k nejzdařilejším a zároveň k nejdostupnějším. Croma vyžaduje pečlivou údržbu a podle toho také vypadá současná nabídka tohoto ojetého modelu. Velké množství inzerovaných automobilů je nabízeno doslova v žalostném stavu za pakatel. Samozřejmě, že můžete narazit na pečlivě udržovaný kousek, ale bude to spíše náhoda za kterou bude stát Vaše mravenčí práce. Na druhou stranu dostupnost náhradních dílů (zejména na vrakovištích) je dobrá a ceny nízké. To samé platí o ND z druhovýroby. Osobně bych vynechal zdejší nabídku ojetých Fiatů Croma (i když po důkladném a časově náročném hledání můžete narazit na vytoužený kousek) a poohlédl se po nějakém pěkném kousku v zahraničí.

Nevhodné motory:

2.0 i.e. 114 kW (náchylnost na kvalitu oleje, nutnost vysokooktanového benzínu a vyžaduje zvláštní zacházení díky své konstrukci)
2.5 D – zastaralý vznětový motor z modelu Argenta
1.6 – zážehová šestnáctistovka je pro Cromu příliš slabá

Plusy/Mínusy

(+) prostornost
(+) rozměrná sedadla
(+) účinné topení a klimatizace
(+) dobrý výhled z místa řidiče
(+) velký zavazadlový prostor (500 litrů)
(+) dobrá dostupnost a ceny náhradních dílů (vrakoviště)
(+) dobrá základní výbava (nastavitelný sloupek volantu, centrální zamykání, posilovač řízení ...)
(+) bohatá příplatková výbava (ABS, klima, kožené provedení interiéru, el. stahovatelnáokna, el. nastavitelná přední sedadla atd.)

(-) horší odhlučnění
(-) pomalý nárůst brzdného účinku
(-) podvozek
(-) zhoršené jízdní vlastnosti na nerovném povrchu

Technické nedostatky a časté závady:

- zatuhnuté brzdové válečky
- poruchový synchronizátor druhého stupně a přítlačný kotouč spojky
- předčasně opotřebované tlumiče, silentbloky a pouzdra příčného stabilizátoru, zadní čepy
- výskyt koroze (prahy, zadní podběhy, rámy oken …)
- koroze výfukového potrubí
- poruchy elektricky stahovaných oken (motorek)
- předčasně opotřebované zámky dveří
- problémy s centrálním zamykáním atd.

Dotaz č.2: Dobrý den, velmi si cením poraden řidičům a děkuji za ně. Rád bych se zeptal na Mazdu Premacy s motorem 1.8a s pohonem na LPG. Rok výroby 1999 najeto cca 150 000 km. Na co si mám dát pozor? Jak je vůz spolehlivý a jakou má asi spotřebu, jak je bezpečný. Vůz je se servisní knížkou. Děkuji za odpověď . Libor

Mazda Premacy je postavena na podvozku Mazdy 626 combi, proto její rozvor dosahuje velmi dobré hodnoty - 2670 mm. Osmnáctistovku považuji za ideální volbu. Premacy v nárazových testech získala tři hvězdičky (z pěti možných), je vybavena 4 airbagy a nechybí ABS+EBD. Zážehový motor 1.8 byl zpočátku výroby nabízen ve dvou výkonnostních variantách, 74kW, resp. 84kW. Ten silnější byl v roce 2001 nahrazen dvoulitrovým motorem. Premacy s jedna-osmičkou atakuje stokilometrovou hranici dle výrobce za 11,4s, avšak v praxi lze dosáhnout lepšího výsledku. Zhruba po 60 000-70 000 kilometrech je nutné měnit ložiska předních kol a rozvodový řemen preventivně cca po 100 000 km. Zřídka se vyskytuje zvýšená spotřeba oleje. S benzínovým motorem se nemusíte obávat o přední nápravu, jak je tomu u vznětového agregátu, který ji nadměrně zatěžuje. Obecně je Premacy při dodržování servisních prohlídek spolehlivá. V žebříčkách spolehlivosti zabírá velmi dobré 24. místo.

Pod zavazadlovým prostorem o objemu 420 litrů naleznete i plnohodnotnou rezervu. Zadní část vozu není kulatá, tudíž lze odstěhovat např. skříň. Sedadla jsou samostatná, maximálně variabilní. Údajně existuje na 100 různých možností. Sedadlo spolujezdce je sklopné, což umožní přepravu dlouhých předmětů – koberců atd. Sedadla jsou navíc lehká, váží jen 12 kg.

Plusy/Mínusy

(+) velký rozvor – prostornost
(+) variabilita interiéru
(+) systém ABS+EBD
(+) bezpečnostní výbava (4x airbag)
(+) živý motor a dobré jízdní vlastnosti(+) plnohodnotná rezerva

(-) slabší brzdy
(-) vyšší hlučnost při vyšších otáčkách

Technické nedostatky a závady:

- často zvlněné přední kotouče
- pazvuky v interiéru (tvrdší plasty drnčí)
- nižší životnost ložisek předních kol

Dotaz č.3: Hodlám si pořídit své první auto. Můj favorit je vůz Volvo V40. Někde jsem četl, že vozy vyrobené v Holandsku do r..v 1998 se moc nepovedly? Prosím o radu, zda se těmto vozům vyhnout a jaký agregát by jste doporučili a na co si dát v autobazarech „majzla“?

Nedoporučuji vozy vyrobené v období 1995-1998, které trpí nižší spolehlivostí a mizernou kvalitou provedení. Na časté stížnosti zákazníků musela automobilka počátkem výroby vylepšit komfort odpružení a změn doznala i zvuková izolace interiéru. Úpravou prošel i tlumič torzních kmitů motoru. Bohužel tyto úpravy moc nezabraly. Základní podvozek byl stále měkký a sportovní příliš tvrdý. V roce 2000 Volvo prodělalo slabý facelift během kterého byly upraveny nápravy i odpružení (nová přední ramena). Rozvor nabral o 12 mm na délce a rozchod přibral 16 mm. Ke koupi bych doporučil model vyrobený po roce 2000 a nejlépe se zážehovým motorem.

Nevhodné motory:

- 1.8 GDI – motor pocházejí od Mitsubishi (vyžaduje kvalitní benzín bez obsahu síry, zanáší se karbonem)
- 1.9 TD, 90k – předkomůrkový diesel od Renaultu (praská hlava válců, těsnění)
- 1.9 dTi, 95 – agregát s přímým vstřikem opět od Renaultu (nutnost včas měnit rozvodový řemen a řemen pomocných agregátů)
- 1.9 dCi, 102 a 115k – moderní diesel (bohužel odcházejí vstřikovače a turbodmychadla)

Plusy/Mínusy

(+) velký výběr motorů
(+) výborná antikorozní ochrana
(+) trvanlivost výfuku
(+) bezpečnost
(+) atraktivita

(-) základní podvozek příliš měkký
(-) sportovní podvozek příliš tvrdý
(-) zvuková izolace
(-) horší dílenské zpracování u prvních ročníků
(-) průměrná spolehlivost

Technické nedostatky a závady:

- poruchy motorků stěračů
- do světlometů proniká vlhkost
- závady klimatizace
- přimrzá parkovací brzda
- poruchy dieselových motorů

Vaše dotazy související s nákupem ojetého automobilu prosím směřujte na e-mail: poradna@tipcars.com. Na další tři vybrané otázky odpovíme v průběhu příštího týdne.

Autor je redaktorem serveru TipCars.com

bazar

Fiat Ducato 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 75 942 km
Cena: 270 000 Kč
Fiat Ducato 2,2
Rok výroby: 2007
Stav: 140 553 km
Cena: 136 000 Kč
Fiat 500 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 275 000 Kč
Fiat 500 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 275 000 Kč
Fiat 500 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 275 000 Kč
Fiat 500 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 275 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků