Pyeonghwa: jediná severokorejská automobilka skončila

Automobilka Pyeonghwa nesplnila očekávání a zastavila svoji výrobu. Informací ze Severní Koreje je pouze málo, takže o důvodech se můžeme jen dohadovat.

V posledních dnech se o zbídačelé komunistické zemi hovoří často, ovšem s automobily a děním kolem nich to bohužel příliš nesouvisí. Na sklonku loňského roku však bylo rozhodnuto, že po nějakých deseti letech ukončí svůj provoz jediná tamní automobilka jménem Pyeonghwa. A abychom to blíže vztáhli k událostem posledních týdnů, v korejštině prý slovo pyeonghwa znamená „mír“…

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Některé z vozů, jež v továrně Pyeonghwa vznikaly

Společnost Pyeonghwa Motors byla založena v roce 1999 vlivným náboženským hnutím Církev sjednocení v čele s kontroverzním reverendem Sun Myung Moonem (zemřel vloni) a severokorejským státním podnikem Ryonbong General Corporation. Firma Pyeonghwa Motors byla nepříliš úspěšným podnikem (ačkoli údajně svého času vykazovala zisk), který pracoval na zlomku své výrobní kapacity, jež navíc sestávala jen z licenčních montáží vozů zahraničních značek.

BMW bude čínské Brilliance dodávat motory TwinPower Turbo (N20)

BMW bude čínské Brilliance dodávat motory TwinPower Turbo (N20)

Vždy šlo spíše o jakýsi umělý prostředek pro sbratřování obou Korejí. Zatímco roční kapacita závodu činila 10 000 automobilů, jejich produkce se pohybovala pouze v řádu stovek. Firma Pyeonghwa Motors je údajně dodnes jediným severokorejským subjektem s právem vyrábět automobily a obchodovat s nimi. Šéf společnosti Pyeonghwa Park Sang Kwon již požádal příslušné úřady o povolení k podnikání v jiném odvětví.

K hrobu odvezl severokorejského diktátora americký Lincoln

K hrobu odvezl severokorejského diktátora americký Lincoln

Většina z modelů ve výrobním programu Pyeonghwa Motors pocházela od čínské společnosti Brilliance Jinbei Automotive, šlo o pick-upy a minibusy opírající se vesměs o obstarožní konstrukce Toyota HiAce (na něž jsou u Brilliance mimochodem experti). Na přiloženém videu vidíte také licenční Fiat Palio, který se do Severní Koreje dostal opět přes Brilliance, v menších počtech v Pyeonghwa Motors vznikaly také jihokorejské sedany SsangYong Chairman (alias Mercedes-Benz W210).

Foto: Pyeonghwa Motors

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků