Původní Škoda 720 mohla zatopit BMW i Fordu. Zůstala však jen snem chalupářů

46 komentářů

306621
31. prosince • 19:32

Článek je snůška keců. Design vycházel z tehdejší politické situace a představ spojení Wartburgu a Škodovky, designéři určitě nechtěli světla, blinkry atd. Wartburgu 353 z roku 1966.

Peter77
4. května • 19:50

Ford novinky na jednom miste: http://www.fordauto.sk/...

HRD
3. května • 8:19

Hoši, když do toho nebudu motat politiku, všechny prototypy, který škodovka připravovala, opakuju - všechny - byly vyloženě HNUSNÝ. Jako když design dělal slepej s jednovokym. Jak zpívá Honza vyčítal: Půl kastle byl hranatej, půl kastle byl kulatej. Z fotek všech prototypů se mi chce blejt. A je dobře, že se tím nikdo dál nezabýval. Přece jen měli alespoň nějaký rozum (nebo vkus). Nakonec to, že i blbou stopětku nám dizajnovali italové svědčí o tom, co jsme zde měli za dizajnéry…

Twan
4. května • 12:53

Tak oni hlavně neukázali ty varianty, které chystali do výroby...zadejte si to do vyhledávače a uvidíte jak to mělo vypadat. Na tu dobu byly motory slušné, navíc modulární od snad 1.2 po 2.0L. Výkon varianty 1.5 byl 62kW, tedy o 2kW více než BMW 1500. Klimatizace, automat, vzduchové odpružení, nezávislé zavěšení, ABS...navíc ten finální design byl velice povedený...myslím že by BMW opravdu mohlo mít potíže, jelikož jejich technika by tehdy na Škodu nestačila. Bohužel bylo vše jinak.

ijon
6. května • 11:47

Jenže všechno bylo jen ve fázi zkoušek a testů, motorů bylo celkem do deseti kousků, aut snad celkem 15 nebo kolik. AZNP ale sama rozhodně neměla prostředky na tak rozsáhlou investici a komouši je neposkytli a projekt ukončili. Takže se můžeme jen dohadovat, jak dlouho by všechno trvalo dotáhnout do nějaké rozumné technické spolehlivosti, i když zapomeneme na automat, vzduchové odpružení nebo ABS. I ta klimatizace by byl velký problém. Mezitím by už bylo BMW nebo podobní o generaci nebo dvě dál.

Twan
6. května • 23:16

A to jste vyčetl kde? Na uvedení do výroby peníze byly, továrna byla hotová, nová a na úrovni. Vše bylo zafinancováno. Motory se pak používaly v motorsportu takže jich asi bylo víc, pro zajímavost 2.0 varianta tu měla 163hp. Klimatizace jsme zde tou dobou vyráběli a nebyl problém koupit hotový modul, případně ho uspůsobit pro automobil. A BMW svou slavnou 1500 s vlečnou, notoricky poruchovou nápravou, vyrábělo do roku 77. Takže tam žádný únik v technice nevidím protože by měli problém dohnat škodu, ne my BMW. A ano, ten vzduchový podvozek atd, to zní trochu zbrkle, ale pokud vím, vše do čeho se čeští konstruktéři dali, tak fungovalo nad rámec požadavků, takže kdo ví. A pro úplnost, to auto mělo financovat svůj vlastní vývoj, proto se s automatem a klimou počítalo až po "faceliftu". Ještě nějakou pecku sem pusťte, rád si přečtu nějaký další kalkul a doplním ho o skutečné informace.

Robert
5. května • 23:35

Přesně tak, prototypy od Giugiaria byly nádherné a kdyby se to dostalo do výroby, tak to bylo auto na evropské úrovni.

Twan
5. května • 16:49

ale to se místním politickým pitomcům nehodí a je těžké přiznat že jsme v něčem byli napřed před tím "západem" :D

Tommy
6. května • 19:34

V čem? Oni to dokázali dotáhnout do sériové výroby. Vyrábět prototypy umí kde kdo.

Twan
6. května • 23:04

Dokončovala se palubní deska, technika byla hotová. Připravovala se výroba. Bohužel soudruzi rozhodli, že budeme vyrábět malá lidová auta a vše šlo do kopru. Fakt nevím kde ty vaše debilní neověřené a tendenční informace berete. Neposlouchejte každý žblept který vám bůhvíkdo nasadí do hlavy.

Tommy
4. května • 9:59

Tak karosářské firmy komunisti s rokem 48 zlikvidovali, z největší udělali fabriku na autobusy.
Ale moc bych se jim neposmíval, tenhle inženýrsko-technický přístup ke konstrukci v ČR stále přetrvává. Výrobek u nás navrhuje inženýr. Když to chodí, je to dobrý. Designer se pozve možná nakonec, když zbydou prachy, aby to nějak namašlil a opentlil. Úplně nejlíp nějakou soutěží pro studenty, to vyjde nejlevněji.
Problém je, že lídři trhu to dělají přesně opačně. Nejdřív vymyslí co a proč se bude prodávat, pak to designer navrhne, aby to všichni chtěli/bylo snadné k používání a pak teprve přichází inženýr, který se do toho musí vejít.

Kundaj & Hovnaj
2. května • 15:01

Amezy ťím f Koreijszké Republyce....

Ne321
2. května • 14:43

Tohle plakani po neuskutecnenych prototypech ponekud zapomina na to, ze to co se bude vyrabet nedeterminovalo to co dokazi designeri vymyslet, ale co dokaze fabrika vyrobit. Mladoboleslavska Skodovka stezi vyrabela modely co nakonec skoncily v seriove vyrobe a nejake ambiciozni projekty na tehdejsi spickove zapadoevropske urovni byly naprosto mimo moznosti fabriky, ktera v kvalite a technicke vyspelosti patrila naopak tehdy uz velmi na vychod Evropy. Coz je neco co si samozrejme ti lide, kteri o tom co se bude vyrabet rozhodovali velmi dobre uvedomovali.

Petr Vaněk
2. května • 23:31

Ono také to, co se bude vyrábět musela povolit strana a vláda. Limitující možnosti fabriky nebo chtění top managementu mohli být malinko jinde.

Martin P.
2. května • 18:51

Což vzato selektivní paměti dnešních seniorů je odmítána pravda. Mnoho dnešních dědu nedokáže přiznat, že za jejich mladí to sitali za prd a utapějí se idealizovaným i vzpomínkami. Které je m mladí rozhodně nevrátí.

Tommy
2. května • 15:37

Na konci 60. let to bylo přesně naopak. Byla to nově postavená fabrika s moderní výrobní linkou a s některými velmi moderními technologiemi (tlakové lití hliníku). Ve srovnání například s britskou výrobou, kde to ještě v 70. letech vypadalo jako za krále klacka a proto taky zkrachovali.
Problém bylo socialistické hospodaření, které z fabrik tunelovalo zisky a znemožňvalo kumulaci kapitálu pro další rozvoj. Takže v 80. letech to furt byla ta fabrika z 60. let s modelem z 60. let.

JirkaK
3. května • 9:49

Bohužel to je přesně pravda. Problém té doby a systému nebyl v tom, že by u nás nedokázali vymyslet auto nebo něco jiného (včetně třeba spotřební elektroniky) na tehdejší světové úrovni, ale v tom že nebyly peníze na zavedení do výroby. Prostě a jednoduše - stávající linka nestíhala vyrábět embéčka pro masy a na stavbu nové linky a v podstatě nové fabriky pro nový větší typ nebyly peníze. Proto to celé padlo.

Lukáš Nachtmann
2. května • 14:18

Dobrý den,
Odkud čerpáte informace? Odkud máte fotografie?
LN

Joe Doe
4. května • 8:57

Z PR oddelenia Skoda Auto.Vy ste tu novy, vsak :)

Kuk Vykuk
2. května • 13:36

Ježiš, další fňukaní o prototypech. Lol. Škoda byl děsnej křáp. B-]

eurošík
2. května • 13:22

Nielenže tie vozy boli väčšie,ťažšie,drahšie ale aj smädnejšie. Spotreba benzinu tej 1tonovej 1500vky sa kludne mohla vyšplhať na 10/12 l,vzávislosti od modelu a tým sa tie vozy našincom aj chalupárom finančne ešte viac vzdalovali.

jenicek54
2. května • 11:58

zatopit? vždyt vypadá jak Taunus 12 jehož kvalita by se se Škodou nedala srovnat

HRD
3. května • 8:20

:-D škodovka zase někomu zatápí :-D:-D:-D

Yarda
3. května • 12:40

Samozřejmě, že BMW i Fordu mohla zatopit. Třeba kdyby na parkovišti vedle nich chytla plamenem.
Vzpomněl jsem si, jak se mi dostala do rukou tiskovina ze Škodovky o nové verzi oktávky, co psali novináři, kteří se v ní mohli svézt. Když jsem přečetl co psali mezi řádky, tak mi vyšlo: "Ále jó, nic moc, ale jezdit se v tom dá."
:-D

petr r. (petrumr)
2. května • 8:37

je to složitější, kdyby se to dostalo do výroby, tak to dopadne jak teď. Prostě by na to lidi neměli. Myslím, že se tohle opakuje a škoda vyrábí vše dražší a dražší a může jí to stát místo na trhu, prostě musí se ptát lidí, jestli na to mají peníze a nezaměřovat se jen na státní správy.

Martin P.
2. května • 18:45

1. Dnešní Škoda je hlídaná VW . Nedovolí ji žádný přešlap
2. ČR neuživí žádnou automobilku. Živí je exportTakže nemějte strach kupci v ČR fakt nejsou hlavní a ta firma má dost lidí kteří se o strategii prodeje postarají. Oni narozdíl od hospodských fanoušků nejsou hloupí.

krtek
2. května • 9:44

Ono s tou státní správou to není tak výnosné, mám služební fabii 2kové řady a má tam velkoobchodní cenu bez DPH nějakých 130.ooo ,novou jsem s díky odmítnul, protože fakt do města nepotřebuju start stop, hlídání když někdo ve vedlejším pruhu zabrzdí a podobné vychytávky , k tomu litrovej motor... I osobně zůstanu u 1,4 16v co mám ve své popelnici od škodovky., koupi nového auta odložím až zas začnou dělat auta s normálními atmosférickými motory.

stealth01
2. května • 15:49

Koncern VAG dělá atmosférické motory a všechny jsou velmi dobré.

Kvak
2. května • 16:55

Bohužel jen mimo eu.

stealth01
2. května • 17:59

Ne, V10 i V12 se nabízejí i zde.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
ZF
3. května • 9:41

Vyloženě mainstream motory.

stealth01
4. května • 8:24

Celý příspěvek mi vyzněl tak, ze koncern nenabízí “normální” atmosféry. Normální je subjektivní pojem, proto by bylo dobre zmínit, ze Lamborghini nabízí V12 6.5l a Audi V10 5.2l. Oba motory jsou koncernové a oba jsou atmosférické.

petr r. (petrumr)
2. května • 12:04

ty máš nějakou smlouvu, že nesmíš koupit jiné auto než škoda? Ta cena je abys od toho platil daň jestli to používáš i ke své potřebě. Rozved to.

Pajošek
2. května • 9:49

Auta s atmosférickými motory se dělají. Jde jen o to, zda chceš Jimny nebo Mustang? ;-)

Allamarein
2. května • 10:02

Nebo Toyotu Corolla, Mazdu, Fiat Tipo, Hyundai i20 nebo i30...

Pajošek
2. května • 9:41

Měli neměli, ano bylo by to větší a dražší. Ale oproti západním vozům by to byl stejně vrak. V AZNP nikdy moc velcí myslitelé nebyli. Řekni mi, které české osobní auto bylo mezi léty 1945 - 1989 fakt dobré, rád si to poslechnu.

Twan
4. května • 18:15

To víš že to byl vrak ubožáku zaslepenej....sice by se na to BMW absolutně nechytalo protože tou dobou byli pozadu ve všem a Mercedes tak daleko také nebyl ale určitě to byl vrak :D

To je kauf
2. května • 15:32

600, 603, MB-1000 ve své třídě a době, Jawa Minor, Škoda Tudor.

Jan
2. května • 14:43

Měl jsem možnost se detailně seznámit s technikou BMW 327 konstrukčně z roku 1935 a mohu odpovědně prohlásit, že plánovaná Škoda jim nemohla čuchnout ani k zadku. Samozřejmě konstrukční prvky jako pákové tlumiče nebo čelisťové brzdy byly poplatné své době, ale technická řešení jako třeba použité hořčíkové slitiny, samoregulační vymezení brzdné vůle o motoru nemluvě byla na svoji dobu unikátem. Klobouk dolů před konstruktéry BMW.

pacho
2. května • 13:51

ešte ba som pridal favorit. motorky jawa a čz.

jean
4. května • 12:01

Motorky jawa a čz boli od 60. rokov zúfalo zastaralé krámy. ČZ aspoň s radou 477 mala snahu skopírovať Suzuki radu K, jawa vyrábala motor z peráka až do roku 1984, ked spravila ohromnú modernizáciu - hliníkové valce s liatinovými vložkami. To už japončíci niekoľko rokov mali technologiu keramického povlakovania...

Allamarein
2. května • 10:12

Tatraplan, Tatra 603.

Joe Doe
4. května • 9:08

Ono ta 603 v hodnoteni jednotlivych konstrukcnych rieseni nebola zla. A ja to auto milujem, pretoze je v kazdom smere cool.Ale nebol to ziaden zazrak ani revolucny model.Co sa tyka Tatraplanu a predvojnovych aerodynamickych modelov - boli cool a svojim sposobom revolucne, ale vacsina vznikla v tak malych poctoch, ze dnes by sme ich pokladali za homologacne prototypy.77 - 249 kusov
97 - 508 kusov
87 - 3056 - za 9 rokov (ak odratam 5 rokov vojny)Akurat Tatraplanu sa vyrobilo cez 6000 kusov

homer
4. května • 7:45

603? Dvoutunovej tank s poddimenzovanejma brzdama a silenou nedotacivosti?

Pajošek
2. května • 18:30

Hmm, máte pravdu. Dokonce v obou případech. B-] Akorát, že ani jeden z nich není AZNP. Takže beru zpět že Češi neměli dobrý vůz, ale že v AZNP nebyli velcí myslitelé platí.;-)

Joe Doe
4. května • 9:09

Technicky vzate, Tatraplan sa posledne dva roky vyrabal v AZNP ;)

Doporučujeme

Články odjinud