Původní Shelby Daytona Cobra je na prodej

Společnost Mecum Auction bude dražit další klenot závodnické historie - jedno z mála amerických aut, která kdy pokořila evropské stroje.

Již 18. března se na dvaadvacáté výroční aukci Spring Classic v Indianapolisu bude dražit fantastický vůz Shelby Daytona Cobra Coupe z roku 1965.

Společnost Mecum očekává, že cena tohoto stroje ještě překročí částku 5,5 milionu dolarů (očekává se zhruba 8 milionů), za něž předloni v Jacksonu vydražila slavný Shelby Cobra Super Snake. Jedná se o vůz s číslem podovzku CSX2601, jenž byl čtvrtým z celkového počtu šesti vyrobených vozů tohoto typu.

Vůz má za sebou významnou závodnickou historii. Startoval v osmi závodech šampionátu FIA a tři z nich vyhrál. Vítězství ve Francii pro Shelbyho znamenalo zisk prvního místa v hodnocení značek ve třídě GT III. Vůz nedávno prošel kompletní renovací a za jeho volant se po dvaceti letech vrátil Bob Bondurant, jenž jej přivedl v roce 1965 ke všem třem vítězstvím a krátce jej také vlastnil. Na škole řidičů v Chandleru se setkal nejenom s tímto strojem, ale též s jeho konstruktérem Peterem Brockem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tento vůz byl na pokyn Carrolla Shelbyho vyvinut Peterem Brockem na základě stávajícího kupé, aby v dané třídě zaútočil na dominující stroje Ferrari. Snaha se zdařila a Shelby Cobra Coupe, pochopitelně osazená vyšlechtěným osmiválcem Ford, vyhrála hned svůj první závod v Daytoně, jíž pak Shelby adoptoval do jména svého vozu. Vůz s číslem podovzku CSX2601 pak vyhrále ještě v Monze, ve Spa a na Nürburgringu a ve Francii svému tvůrci 4. června zajistil titul.

Odkaz vozu Shelby Daytona Cobra Coupe spočívá v jednom z největších triumfů amerického závodního auta v evropském šampionátu, který nás ohromí i čtyři dekády po něm. Americká auta totiž v Evropě nikdy příliš nevyhrávala, vzpomeňme nesmírně nákladnou eskapádu Fordů GT, jež byla teprve po řadě pokusů korunována vítězstvím nad Scuderií v Le Mans. Bob Bondurant vzpomíná: „S Daytonou Cobra Coupe jsem vyhrál hodně závodů, ale poslední cílová rovinka ve Francii mě uvedla do extáze. Byl to neuvěřitelný pocit! Vždy jsem chtěl závodit v Evropě proti nejlepším pilotům světa. Vítězství v Šampionátu bylo mým životním úspěchem. Je skvělé, že vůz jezdí i po čtyřiceti letech.“ 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tato konkrétní Daytona Cobra Coupe však měla i další zajímavou historii. Svého času ji vlastnil jistý obchodník ze Severní Dakoty, jemuž patřilo šest čerpacích stanic v této oblasti. Den co den s tímto závodním vozem v běžném provozu podnikal takřka 500 km dlouhou okružní jízdu, aby vyřídil potřebné papírování. Později si vůz pronajalo studio Paramount Pictures pro svůj snímek Redline 7000 Howarda Hawkse. Nyní je toto auto po kompletní renovaci a nachází se v podobě, v níž triumfovalo ve Francii. V aukci stane na vrcholu seznamu 1 250 vozidel, jež budou 18. března nabízeny.

Společnost Mecum Auction Company se již dvacet let soustředí na prodej sběratelsky vysoce hodnotných automobilů a Corvett, vloni v létě prodala své v pořadí 50 000. auto.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Shelby Daytona Cobra
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský | 6 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků