PSA (Peugeot/Citroën) mění v hybridech elektřinu za vzduch

Koncern PSA (Peugeot/Citroën) chystá významnou změnu ve svých hybridních pohonných soustavách: akumulátory nahradí stlačeným vzduchem.

Model Peugeot 3008 Hybrid4 se před dvěma lety stal prvním sériovým hybridním automobilem kombinujícím vznětový spalovací motor s elektromotorem, ale koncern PSA nyní chystá další novinku v této oblasti. Na zvláštní prezentaci ve francouzském Vélizy představil prototyp Hybrid Air, jehož nejdůležitějším prvkem je částečný pohon stlačeným vzduchem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Studie PSA Hybrid Air jako předzvěst nové generace hybridů

Tato koncepce není ve své podstatě ničím novým a průběžně se s ní setkáváme v úvahách v rámci alternativních druhů pohonu, přičemž stlačený vzduch může být užíván různými způsoby včetně působení na konvenční písty. Ale právě zmíněný prototyp na snímcích by mohl patřit k prvním „dotaženým“ konstrukcím.

Peugeot 3008 Hybrid4: první diesel hybrid je tu

Peugeot 3008 Hybrid4: první diesel hybrid je tu

Nová koncepční studie PSA Hybrid Air kombinuje konvenční tříválec s vnitřním spalováním se zvláštní planetovou převodovkou a hydraulickým motorem poháněným stlačeným vzduchem. Celá koncepce se do značné míry podobá konvenčním hybridním soustavám s elektromotory, spalovací motor pracuje hlavně na dálnici a hydraulický motor především ve městě, přičemž sám je schopen vyvinout rychlost 70 km/h.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tlakové nádrže na vzduch omezují prostor pro posádku a zavazadla minimálně

Oba agregáty mohou spolupracovat na základě aktuálních provozních podmínek, zejména pak při potřebě prudké akcelerace nebo v kopcích. Samozřejmostí je možnost regenerativního brzdění, hydraulický motor při něm pracuje jako kompresor zvyšující tlak v tlakových zásobnících na vzduch, které jsou uloženy částečně ve středovém tunelu a částečně pod podlahou zavazadlového prostoru.

Hybrid4: hybridní čtyřkolka podrobně

Hybrid4: hybridní čtyřkolka podrobně

Na rozdíl od známého hybridního systému PSA Hybrid4 s konvenčním dieselem a elektromotorem však ústrojí studie Hybrid Air nenabízí přednosti pohonu všech kol, neboť oba použité motory přenášejí svůj točivý moment na kola přední nápravy. Konstruktéři předběžně slibují průměrnou spotřebu tohoto vozu okolo 2 l/100 km.

První jízdní dojmy: Peugeot 508 RXH, 3008 HYbrid4

První jízdní dojmy: Peugeot 508 RXH, 3008 HYbrid4

A jaké jsou hlavní přednosti tohoto ústrojí oproti konvenčním hybridním soustavám? Hlavně zhruba o 100 kg nižší hmotnost a výrazně menší výrobní náklady, což by mělo být předností hlavně u malých vozů pro městský provoz. Dle tvrzení koncernu PSA bychom se s prvními automobily s tímto pohonem měli v sériové výrobě setkat v roce 2016.
 

bazar

Peugeot 3008 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 114 891 km
Cena: 260 000 Kč
Peugeot 307 1,6
Rok výroby: 2006
Stav: 98 876 km
Cena: 85 000 Kč
Peugeot 307 2
Rok výroby: 2003
Stav: 232 827 km
Cena: 36 000 Kč
Peugeot 407 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 158 271 km
Cena: 104 000 Kč
Peugeot 207 1,4
Rok výroby: 2007
Stav: 179 368 km
Cena: 65 000 Kč
Peugeot Partner 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 125 106 km
Cena: 140 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků