PSA (Peugeot/Citroën) mění v hybridech elektřinu za vzduch

Koncern PSA (Peugeot/Citroën) chystá významnou změnu ve svých hybridních pohonných soustavách: akumulátory nahradí stlačeným vzduchem.

Model Peugeot 3008 Hybrid4 se před dvěma lety stal prvním sériovým hybridním automobilem kombinujícím vznětový spalovací motor s elektromotorem, ale koncern PSA nyní chystá další novinku v této oblasti. Na zvláštní prezentaci ve francouzském Vélizy představil prototyp Hybrid Air, jehož nejdůležitějším prvkem je částečný pohon stlačeným vzduchem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Studie PSA Hybrid Air jako předzvěst nové generace hybridů

Tato koncepce není ve své podstatě ničím novým a průběžně se s ní setkáváme v úvahách v rámci alternativních druhů pohonu, přičemž stlačený vzduch může být užíván různými způsoby včetně působení na konvenční písty. Ale právě zmíněný prototyp na snímcích by mohl patřit k prvním „dotaženým“ konstrukcím.

Peugeot 3008 Hybrid4: první diesel hybrid je tu

Peugeot 3008 Hybrid4: první diesel hybrid je tu

Nová koncepční studie PSA Hybrid Air kombinuje konvenční tříválec s vnitřním spalováním se zvláštní planetovou převodovkou a hydraulickým motorem poháněným stlačeným vzduchem. Celá koncepce se do značné míry podobá konvenčním hybridním soustavám s elektromotory, spalovací motor pracuje hlavně na dálnici a hydraulický motor především ve městě, přičemž sám je schopen vyvinout rychlost 70 km/h.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tlakové nádrže na vzduch omezují prostor pro posádku a zavazadla minimálně

Oba agregáty mohou spolupracovat na základě aktuálních provozních podmínek, zejména pak při potřebě prudké akcelerace nebo v kopcích. Samozřejmostí je možnost regenerativního brzdění, hydraulický motor při něm pracuje jako kompresor zvyšující tlak v tlakových zásobnících na vzduch, které jsou uloženy částečně ve středovém tunelu a částečně pod podlahou zavazadlového prostoru.

Hybrid4: hybridní čtyřkolka podrobně

Hybrid4: hybridní čtyřkolka podrobně

Na rozdíl od známého hybridního systému PSA Hybrid4 s konvenčním dieselem a elektromotorem však ústrojí studie Hybrid Air nenabízí přednosti pohonu všech kol, neboť oba použité motory přenášejí svůj točivý moment na kola přední nápravy. Konstruktéři předběžně slibují průměrnou spotřebu tohoto vozu okolo 2 l/100 km.

První jízdní dojmy: Peugeot 508 RXH, 3008 HYbrid4

První jízdní dojmy: Peugeot 508 RXH, 3008 HYbrid4

A jaké jsou hlavní přednosti tohoto ústrojí oproti konvenčním hybridním soustavám? Hlavně zhruba o 100 kg nižší hmotnost a výrazně menší výrobní náklady, což by mělo být předností hlavně u malých vozů pro městský provoz. Dle tvrzení koncernu PSA bychom se s prvními automobily s tímto pohonem měli v sériové výrobě setkat v roce 2016.
 

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové lodi Volkswagenu nové generaci SUV Touareg. Než se tak stane, pojďme si něco říci o nejvýkonnějším provedení nabídky.

včera | Jan Mička | 34 příspěvků
Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

Peugeot 308 GTi (minitest)

Vyzkoušeli jsme vrcholnou verzi modelu 308 druhé generace po modernizaci. Dokazuje, že mezi rychlými hatchbacky si může vybrat každý přesně dle svých potřeb a přání.

17.  4.  2018 | Milan Lažanský
TEST Lexus IS 300h: Není dokonalý, ale má k tomu blízko

Lexus IS 300h

Absenci vznětového motoru automobilka Lexus vyvažuje hybridním ústrojím. A jsem toho názoru, že pro model IS je to ta nejlepší možná varianta.

14.  4.  2018 | Jan Mička | 27 příspěvků