PSA Peugeot Citroën „Back in the Race“

„Naše výsledky za rok 2014 jsou důkazem probíhající rekonstrukce finančních základů skupiny. Vygenerováním volných provozních hotovostních prostředků[1] ve výši 2,2 miliardy € a oddlužením skupiny jsme předstihli plán rekonstrukce. Chtěl bych poděkovat všem našim týmům za jejich úspěchy, kterých dosáhly v někdy náročném prostředí. Více než kdy jindy zůstáváme zaměřeni na úplné splnění našich cílů a dosažení provozní marže 2 % u automobilové divize,“ prohlásil Carlos Tavares, předseda představenstva skupiny PSA Peugeot Citroën.

Obrat skupiny dosáhl v roce 2014 celkem 53 607 milionů €, což představuje nárůst o 1 % oproti roku 2013. Obrat automobilové divize poklesl o 0,9 % na 36 085 milionů € zejména kvůli velmi negativnímu dopadu směnných kurzů, přestože složení produktového mixu a cenový efekt byly příznivé.

Hospodářský výsledek z provozní činnosti skupiny se zvýšil o 1 269 milionů € a činí +905 milionů € oproti -364 milionům € v roce 2013. Hospodářský výsledek z provozní činnosti automobilové divize vzrostl o 1 102 milionů € a dosáhl +63 milionů € v roce 2014, zatímco rok 2013 skončil se ztrátou 1 039 milionů €. Návrat k zisku byl umožněn díky příznivému produktovému mixu a cenám, což odráží úspěch nedávno uvedených nových modelů a cenovou politiku „pricing power“. Výsledek se také opírá o další snižování fixních nákladů.

Hospodářský výsledek z provozní činnosti automobilové divize včetně pro-forma podílu na výsledcích svých společných podniků DPCA a CAPSA činil v roce 2014 celkem 366 milionů €, což znamená nárůst o 1 246 milionů €.

Jednorázové provozní výnosy a náklady představují v roce 2014  -682 milionů € především z důvodu nákladů na restrukturalizaci automobilové divize.

Finanční výsledek činí -763 milionů € ve srovnání s -664 miliony € v roce 2013. Tento rozdíl odpovídá především jednorázovému zisku realizovanému v roce 2013 při prodeji akcií BNP Paribas.

Čistá ztráta skupiny poklesla o 1 672 milionů € na -555 milionů €, což znamená zlepšení oproti -2 227 milionům € v předchozím roce.

Hospodářský výsledek z provozní činnosti banky Banque PSA Finance činí 337 milionů €, tedy o -32 milionů € méně než v roce 2013, což je důsledek změn v refinancování banky.

V únoru 2015 zahájily činnost první dva společné podniky se Santander Consumer Finance, z nichž jeden působí ve Francii a druhý ve Velké Británii, což bance Banque PSA Finance umožní nabízet konkurenceschopné úrokové sazby pro zákazníky značek Peugeot, Citroën a DS a současně zlepšit svoji rentabilitu. Díky zahájení provozu těchto nových společností mohla Banque PSA Finance také oznámit, že již nebude používat záruky francouzského státu na nové emise dluhopisů.

Hospodářský výsledek z provozní činnosti společnosti Faurecia činí 673 milionů €, tedy o 25 % víc než v roce 2013.

Volné hotovostní prostředky výrobních a prodejních společností dosáhly 1 792 milionu €, což je výsledek zlepšení provozního peněžního toku a potřeb provozního kapitálu (+1 752 mil. € za rok 2014) odrážejícího zejména akční plány na snížení skladových zásob a optimalizaci dodavatelského řetězce. Bez nákladů na restrukturalizaci (-583 milionů €) a vlivu jednorázových opatření (193 milionů € – především zisky z prodeje majetkových aktiv) činí provozní volné hotovostní prostředky 2 182 milionů €.

Na konci prosince 2014 dosáhly skladové zásoby 339 100 vozů (včetně nezávislé sítě), což představuje pokles o 44 800 kusů oproti konci roku 2013.

Čistá finanční pozice výrobních a obchodních podniků je k 31. prosinci 2014 pozitivní a dosahuje +548 milionů € oproti negativnímu výsledku -4 181 milionů € na konci předchozího roku. Na tento výsledek měla vliv navýšení kapitálu v dubnu a květnu 2014, která přinesla 2 995 milionů €, a dále zvýšení volného cash flow.

Vzhledem k tomu, že ekonomická rekonstrukce skupiny nebyla zatím dokončena, nebude navrženo vyplacení dividendy za rozpočtový rok 2014.

Výhledy

Skupina PSA Peugeot Citroën očekává, že automobilový trh v Evropě se v roce 2015 zvýší jen o 1 %, v Číně přibližně o 7 %, zatímco v Latinské Americe dojde k poklesu o zhruba 10 % a v Rusku o přibližně 30 %.

Cílem skupiny je vygenerovat v období 2015-2017 provozní volné hotovostní prostředky ve výši přibližně 2 miliardy €. Skupina dále hodlá dosáhnout v roce 2018 u automobilové divize provozní marže[2] ve výši 2 % a během příštího střednědobého plánu (2019–2023) dosáhnout 5 %.

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Dacia Duster II 1.5 dCi 4x4

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné podmínky pro testování nové generace oblíbeného SUV Dacia Duster. Jezdili jsme s ním v hlubokém bahně i na zasněžených silnicích.

dnes | Radek Pecák | 4 příspěvky
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

VW Touareg Masaj 3.0 TDI (minitest)

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci Volkswagenu Touareg. Velké a bytelné SUV s oprávněnými terénními ambicemi tady s námi bude už doslova jenom pár týdnů.

21.  1.  2018 | Jan Mička | 27 příspěvků
Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

18.  1.  2018 | Radek Pecák | 14 příspěvků