Pryč s Ecoboosty! Jaguar Land Rover představuje nové zážehové čtyřválce

Anglické značky se v indických rukou postupně zbavují techniky od Fordu. Rodinu modulárních motorů Ingenium nyní doplňují benzinové dvoulitry ve třech výkonových variantách, příbuzné jsou se vznětovými dvoulitry, se kterými sdílí blok. Jaguar Land Rover tak jde v podobných šlépějích jako švédské Volvo, které do nových modelů montuje vznětové a zážehové dvoulitrové čtyřválce řady Drive-E.

Nový čtyřválec bude vyráběn v britském Wolverhamtonu a na trh se dostane v příštím roce. Nejslabší varianta má 147 kW, prostřední 184 kW a nejsilnější 221 kW, všechny dosahují maximálního výkonu v 5 500 otáčkách. Rozdíl je především v použitém turbodmychadle. Zatímco nejslabší verze používá jednoduchou verzi s jedním přívodem, prostřední je již twin-scroll se dvěma přívody. Nejsilnější varianta přidává odolnější keramická kuličková ložiska. Jedná se o moderní agregáty s elektro-hydraulicky ovládanými ventily a integrovaným výfukovým potrubím.

Jaguar Land Rover - technická data nových zážehových motorů Ingenium
Verze Ingenium 200 Ingenium 250 Ingenium 300
Zdvihový objem [cm3] 1997 1997 1997
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 147/5500 184/5500 221/5500
Točivý moment [N.m/min] 365/1200-4500 365/1200-4500 400/1500-4500
Vrtání/zdvih [mm] 83/92,3 83/92,3 83/92,3
Emisní norma Euro6c Euro6c Euro6c

Výhodou motorů Ingenium je jejich modularita. Využívá půllitrových válců, které lze použít v takřka jakémkoli osazení. Proto anglicko-indický výrobce plánuje i další rozšiřovaní modulární rodiny. Těšit se můžeme na třílitrový řadový šestiválec. Naposledy bylo toto tradiční uspořádání v Jaguarech před dvaceti lety, jedná se tedy o návrat ke kořenům. V souladu s dnešní dobou je však v plánu i tříválec o zdvihovém objemu 1,5 litru. Zde je rozdíl ve srovnání s Volvem - řada Drive-E je totiž pouze čtyřválcová.

Zády se automobilka brzy otočí i k věhlasnému výrobci automatických převodovek ZF, nová osmistupňová převodovka Transcend bude vlastní výroby. Ve srovnání s předchůdcem se stejným počtem převodových stupňů váží o 20 kilogramů méně a je připravena na pohon zadních kol, 4x4 i hybridní pohon. Nová skříň by podle Jaguaru měla ušetřit více paliva a poskytnout lepší vlastnosti v terénu.

 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh manažerských sedanů vstupuje jako černý kůň. Je dobré se rozhodnout právě pro tento model?

21.  7.  2017 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Test: Nissan Micra zpět na vrcholu své třídy! Má ale jednu zásadní vadu

Nissan Micra

Po předchozí nevýrazné generaci je Nissan Micra zpátky v plné síle. Vyzkoušeli jsme jej s motorem 0,9 I-GT.

13.  7.  2017 | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Test Alfy Romeo 4C Spider: Osudová přitažlivost

Alfa Romeo 4C Spider

Alfa Romeo 4C je autem, do kterého se na první pohled zamilujete. Ale víte, jak to se vzletnými láskami bývá. Dost často z nich bývá slušná kocovina…

8.  7.  2017 | Jiří Švamberk | 9 příspěvků