První závodní speciál s naftou: Audi V12 TDI (doplněno)

Dlouholeté tabu špičkových závodních seriálů bylo prolomeno. První speciál, který se zúčastní okruhových závodů a pod kapotou mu bude „burácet“ naftový motor, se stal skutečnosti. Příští rok se tak na okruhu bude prohánět naftový monopost. Bude mít úspěch?
První závodní speciál s naftou: Audi V12 TDI (doplněno)
Seznam kapitol
  1. Úvod
  2. Tisková zpráva k Audi R10

Doplněno 24.12.2005: Do druhé kapitoly článku přibyla kompletní tisková zpráva automobilky, níže pak nová fotografie.

Ještě v době nedávné bylo téměř nemyslitelné, aby závodní speciál byl poháněn naftovým agregátem. V poslední době ale sílily hlasy, proč vlastně ne, a tak se čekalo, kdo z velkých týmů s tuto myšlenku promění ve skutečnost. Nyní je již jasné, kdo je tím prvním. Audi nyní představilo svůj nový závodní speciál, který se má zúčastnit vytrvalostního závodu v Le Mans. V červnu příštího roku tak přijde první velký test této koncepce.

I přes velké dřívější úspěchy Audi v Le Mans to v jednu chvíli vypadalo, že by automobilka mohla z tohoto velkého a slavného závodu odejít. Nový model R10, jak se Audi nazvalo, má ovšem navázat na úspěchy z minulosti. Pod kapotou tohoto speciálu bude dřímat dvanáctiválcový naftový motor, s úhlem rozevření válců 90°. Objem činí téměř 5,5 litru, což je maximum, co dovolují pravidla. Motor je přeplňovaný dvojicí turbodmychadel Garett, které dávají tlak až 2,94 baru, což je způsobeno restriktorem o průměru 39,9 mm. Motor disponující technologií common-rail dává největší vstřikovací tlaky 1600 barů. Výhodou tohoto agregátu je také to, že jak výkon, tak i točivý moment je k dispozici téměř od volnoběžných otáček, ovšem využitelné spektrum pro závodní jízdu je mezi 3 000 až 5 000 otáčkami, což je ze všech speciálů nejmenší spektrum. Motor pak dává výkon přes 478 kW (650 K) a točivý moment přes 1 100 Nm. Aby byl přenos výkonu na silnici vůbec možný, je na první dva stupně elektronicky omezen. Zvláštností tohoto speciálu je také velmi tichý chod. Na rozdíl od benzínových vozů, které vydávají desítky decibelů silný hluk, je tento monopost velmi tichý.

Dle informací bude jednou z výhod i nižší spotřeba, což při okruhových závodech je velmi důležité. Každé kolo navíc na trati v těchto typech závodů se počítá a je velkým přínosem. R10 disponuje nádrži o objemu 90 litrů. Hmotnost se pohybuje okolo 920 kg.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Audi R10 Le Mans

Klepněte pro větší obrázek
Audi R10 na okruhu
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod
  2. Tisková zpráva k Audi R10
TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 63 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků