První závodní speciál s naftou: Audi V12 TDI (doplněno)

Dlouholeté tabu špičkových závodních seriálů bylo prolomeno. První speciál, který se zúčastní okruhových závodů a pod kapotou mu bude „burácet“ naftový motor, se stal skutečnosti. Příští rok se tak na okruhu bude prohánět naftový monopost. Bude mít úspěch?
První závodní speciál s naftou: Audi V12 TDI (doplněno)
Seznam kapitol
  1. Úvod
  2. Tisková zpráva k Audi R10

Doplněno 24.12.2005: Do druhé kapitoly článku přibyla kompletní tisková zpráva automobilky, níže pak nová fotografie.

Ještě v době nedávné bylo téměř nemyslitelné, aby závodní speciál byl poháněn naftovým agregátem. V poslední době ale sílily hlasy, proč vlastně ne, a tak se čekalo, kdo z velkých týmů s tuto myšlenku promění ve skutečnost. Nyní je již jasné, kdo je tím prvním. Audi nyní představilo svůj nový závodní speciál, který se má zúčastnit vytrvalostního závodu v Le Mans. V červnu příštího roku tak přijde první velký test této koncepce.

I přes velké dřívější úspěchy Audi v Le Mans to v jednu chvíli vypadalo, že by automobilka mohla z tohoto velkého a slavného závodu odejít. Nový model R10, jak se Audi nazvalo, má ovšem navázat na úspěchy z minulosti. Pod kapotou tohoto speciálu bude dřímat dvanáctiválcový naftový motor, s úhlem rozevření válců 90°. Objem činí téměř 5,5 litru, což je maximum, co dovolují pravidla. Motor je přeplňovaný dvojicí turbodmychadel Garett, které dávají tlak až 2,94 baru, což je způsobeno restriktorem o průměru 39,9 mm. Motor disponující technologií common-rail dává největší vstřikovací tlaky 1600 barů. Výhodou tohoto agregátu je také to, že jak výkon, tak i točivý moment je k dispozici téměř od volnoběžných otáček, ovšem využitelné spektrum pro závodní jízdu je mezi 3 000 až 5 000 otáčkami, což je ze všech speciálů nejmenší spektrum. Motor pak dává výkon přes 478 kW (650 K) a točivý moment přes 1 100 Nm. Aby byl přenos výkonu na silnici vůbec možný, je na první dva stupně elektronicky omezen. Zvláštností tohoto speciálu je také velmi tichý chod. Na rozdíl od benzínových vozů, které vydávají desítky decibelů silný hluk, je tento monopost velmi tichý.

Dle informací bude jednou z výhod i nižší spotřeba, což při okruhových závodech je velmi důležité. Každé kolo navíc na trati v těchto typech závodů se počítá a je velkým přínosem. R10 disponuje nádrži o objemu 90 litrů. Hmotnost se pohybuje okolo 920 kg.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Audi R10 Le Mans

Klepněte pro větší obrázek
Audi R10 na okruhu
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod
  2. Tisková zpráva k Audi R10
První jízda se Škodou Kamiq 1.0 TSI: Revoluci nečekejte, poctivý kus auta ano

Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG (první svezení)

Už se těším, až si dnes večer sednu s šálkem horké kávy k počítači a zabořím se do diskuze pod tímto článkem. Na první dojem je totiž Škoda Kamiq opravdu dobrá.

21.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 194 příspěvků
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

19.  8.  2019 | Petr Schnagl | 13 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 78 příspěvků