První veřejná nabíjecí stanice pro elektromobily v ČR otevřena v Desné

Prvotním impulsem byla iniciativa dlouholetého propagátora elektromobilismu v Čechách, Jaromíra Vegra, místo předsedy občanského sdružení a klubu Elektromobily, v této oblasti také našeho bývalého úspěšného reprezentanta na mezinárodních závodech, dnes rovněž v roli dovozce této techniky. A to s cílem oslovit obce a města s návrhem na zřízení veřejných přípojných bodů pro elektrickou mobilitu.  Podobně jako tomu je především v německy mluvících regionech Evropy, kde podobná síť v počtu několika set stanic již existuje, např. systém “Park&Charge“. Jako první a nepraktičtěji se z oslovených k nabídce postavila rada města Desná v Jizerských horách, potažmo v osobě pana starosty Marka Pietera.

Město Desná, které je z posledních let známo svoji progresivní a úspěšnou politikou investic do infrastruktury obce, ať již v kombinaci prostředků EU fondů, dotací libereckého kraje nebo v partnerství s místním průmyslem, vyhodnotilo tento pilotní projekt jako velice prospěšný. A to jak z hlediska zlepšení služeb pro domácí obyvatele, tak pro posílení vlastní atraktivity směrem k návštěvníkům (vyhledávaná turistická lokalita). Desná si tak přidala další prvenství, jedná se zřejmě o první veřejnou stanici zřízenou za přispění obce v nových členských státech unie. Město v současné době vyhodnocuje možnost pořízení elektromobilu pro potřeby vlastních služeb, včetně například složek městské policie.

Přípojná stanice je umístěna v centru města v historickém objektu Riedlovy vily, která je domovem regionálního muzea, galerie, knihovny a informačního centra. Z technického hlediska se jedná o veřejnou nabíjecí stanici v tzv. "Režimu 1" do 16A a experimentálně s možností "Režimu 3" do 32A, přípojku zabezpečenou jističem a proudovým chráničem, dále obsahuje vizuální kontrolou chodu stanice a obsluhu přes GSM bránu. V současné době je ve vývoji prototyp stanice pro vyšší vytíženost a s on-line komunikací v rámci budoucí celorepublikové sítě. Podle výkonu palubní nabíječky a typu elektromobilu je možné doplnit energii během půl až čtyř hodin. Z hlediska maximální efektivity je primárním způsobem noční nabíjení doma, které však není vždy dostupné.

Součástí instalace v Desné je také vyhrazené parkovací místo a upravený vjezd pro vozíčkáře, nechybí ani tabule informující slovem a obrazem o principu provozu elektrické trakce a technickém přehledu moderních elektromobilů. Desná, jakož i další obce a subjekty jsou postupně začleňovány do celostátní interaktivní mapy provozované sdružením Elektromobily,  kde zájemci naleznou informace o provozní době a další detaily ohledně konkrétní lokality, v současné době k nahlédnutí v testovací verzi.

Jak se i přes upozornění chybně a mimo kontext objevilo v některých TV reportážích, ve skutečnosti jsou celkové provozní náklady elektromobilu srovnatelné, případně mírně levnější, než u přímého spalování. Často je z laického pohledu pouze zdůrazněná cena el. energie, právě tvořící jen menší podíl cca 1/5-1/9 nákladů na ujetý km, zbývající větší část je provoz - odpis baterií, které je nutné brát jako palivo zakoupené předem pro několik příštích desítek-set tisíc km podle použité technologie.

V úterý 24. dubna 2007 dopoledne byla tak stanice slavnostně otevřena a předána zástupci města k používání veřejností za pozornosti regionálních a celonárodních médií. Akce se zúčastnily užitkové elektrické vozy PSA Peugeot-Citroen (existují i čistě osobní verze), dále také lehká elektrická mobilita jako elektrické skútry a hybridní jízdní kola. Neboť provozovat elektromobily neznamená výlučně jen záběr na klasická osobní dvoustopá vozidla. Dobít si ze stanice svůj elektrický vozík vyzkoušeli také handicapovaní obyvatelé a návštěvníci Desné pro které je vybudování podobné infrastruktury, alespoň na srovnatelnou evropskou úroveň, poměrně klíčový prvek z hlediska kvality života.

Podle přítomného Miroslava Svobody, stavebního developera, který již provozuje nějaký čas elektromobil v Rumburku, kleslo používání jeho původního firemního vozu na minimum. Kromě známých předností migrace na tento druh pohonu v oblasti individuální dopravy, jako téměř bezhlučný provoz, výrazně nižší celkové emise na ujetý km i v rámci energetického mixu el. soustavy v ČR, či minimální servis - dále si Svoboda všímá proměny ve vlastním přístupu ke spotřebě energie, kterou je možné během provozu okamžitě kvantifikovat v kWh. Vzhledem k výhodné domácí lokalitě pro tyto účely také usilovně pracuje na budoucí možnosti nabíjení elektromobilu přednostně z obnovitelných zdrojů.

Mezi přetrvávající problémy při prosazování elektromobilů v podmínkách ČR patří především administrativní bariéry, např. zdlouhavé uznávání evropských homologací u sériově vyráběných elektromobilů, nepružnost při schvalování individuálních přestaveb. Ale také nekoncepčnost státní podpory v oblasti alternativních pohonů, při srovnání se situací v EU-15, která zdá se u nás nadále přetrvává i podle posledních vládních návrhů.

K oživení v segmentu elektromobilů dochází nyní především díky cenovému a výkonnostnímu průlomu u moderních trakčních akumulátorů na bázi Li-ion/polymer, přísnější emisní politice v některých regionech a městských centrech, nejisté dlouhodobější perspektivě s dodávkou ropy a zemního plynu.

Například francouzská pošta objednala před pár týdny deset tisíc vozů s trakční baterií právě na této bázi lithia. Také přední výrobci hybridní technologie připravují tzv. plug-in verze, tj. hybridní systém s větší kapacitou akumulátorů, kde provoz v plném bateriovém módu elektromobilu vystačí pro většinu denních jízd a pro delší přejezdy je pak zapojen agregát spalovací. Řada společností připravuje také obnovit produkci plných elektromobilů s dlouhým dojezdem čistě v osobní verzi. Pořizovací cena je otázkou objemu výroby, podle nezávislých studií i vyjádření zástupců auto průmyslu se zkušenostmi z podobných programů je možno konkurovat běžné produkci. Nejen tímto aspektem se například zabývá vynikající dokumentární film, “Who Killed the Electric Car – Kdo zabil elektromobil?”, režie Chris Paine (2006).

Autor je členem výboru OS Elektromobily – Czech EV club

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

 

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 24 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků