První veřejná nabíjecí stanice pro elektromobily v ČR otevřena v Desné

Prvotním impulsem byla iniciativa dlouholetého propagátora elektromobilismu v Čechách, Jaromíra Vegra, místo předsedy občanského sdružení a klubu Elektromobily, v této oblasti také našeho bývalého úspěšného reprezentanta na mezinárodních závodech, dnes rovněž v roli dovozce této techniky. A to s cílem oslovit obce a města s návrhem na zřízení veřejných přípojných bodů pro elektrickou mobilitu.  Podobně jako tomu je především v německy mluvících regionech Evropy, kde podobná síť v počtu několika set stanic již existuje, např. systém “Park&Charge“. Jako první a nepraktičtěji se z oslovených k nabídce postavila rada města Desná v Jizerských horách, potažmo v osobě pana starosty Marka Pietera.

Město Desná, které je z posledních let známo svoji progresivní a úspěšnou politikou investic do infrastruktury obce, ať již v kombinaci prostředků EU fondů, dotací libereckého kraje nebo v partnerství s místním průmyslem, vyhodnotilo tento pilotní projekt jako velice prospěšný. A to jak z hlediska zlepšení služeb pro domácí obyvatele, tak pro posílení vlastní atraktivity směrem k návštěvníkům (vyhledávaná turistická lokalita). Desná si tak přidala další prvenství, jedná se zřejmě o první veřejnou stanici zřízenou za přispění obce v nových členských státech unie. Město v současné době vyhodnocuje možnost pořízení elektromobilu pro potřeby vlastních služeb, včetně například složek městské policie.

Přípojná stanice je umístěna v centru města v historickém objektu Riedlovy vily, která je domovem regionálního muzea, galerie, knihovny a informačního centra. Z technického hlediska se jedná o veřejnou nabíjecí stanici v tzv. "Režimu 1" do 16A a experimentálně s možností "Režimu 3" do 32A, přípojku zabezpečenou jističem a proudovým chráničem, dále obsahuje vizuální kontrolou chodu stanice a obsluhu přes GSM bránu. V současné době je ve vývoji prototyp stanice pro vyšší vytíženost a s on-line komunikací v rámci budoucí celorepublikové sítě. Podle výkonu palubní nabíječky a typu elektromobilu je možné doplnit energii během půl až čtyř hodin. Z hlediska maximální efektivity je primárním způsobem noční nabíjení doma, které však není vždy dostupné.

Součástí instalace v Desné je také vyhrazené parkovací místo a upravený vjezd pro vozíčkáře, nechybí ani tabule informující slovem a obrazem o principu provozu elektrické trakce a technickém přehledu moderních elektromobilů. Desná, jakož i další obce a subjekty jsou postupně začleňovány do celostátní interaktivní mapy provozované sdružením Elektromobily,  kde zájemci naleznou informace o provozní době a další detaily ohledně konkrétní lokality, v současné době k nahlédnutí v testovací verzi.

Jak se i přes upozornění chybně a mimo kontext objevilo v některých TV reportážích, ve skutečnosti jsou celkové provozní náklady elektromobilu srovnatelné, případně mírně levnější, než u přímého spalování. Často je z laického pohledu pouze zdůrazněná cena el. energie, právě tvořící jen menší podíl cca 1/5-1/9 nákladů na ujetý km, zbývající větší část je provoz - odpis baterií, které je nutné brát jako palivo zakoupené předem pro několik příštích desítek-set tisíc km podle použité technologie.

V úterý 24. dubna 2007 dopoledne byla tak stanice slavnostně otevřena a předána zástupci města k používání veřejností za pozornosti regionálních a celonárodních médií. Akce se zúčastnily užitkové elektrické vozy PSA Peugeot-Citroen (existují i čistě osobní verze), dále také lehká elektrická mobilita jako elektrické skútry a hybridní jízdní kola. Neboť provozovat elektromobily neznamená výlučně jen záběr na klasická osobní dvoustopá vozidla. Dobít si ze stanice svůj elektrický vozík vyzkoušeli také handicapovaní obyvatelé a návštěvníci Desné pro které je vybudování podobné infrastruktury, alespoň na srovnatelnou evropskou úroveň, poměrně klíčový prvek z hlediska kvality života.

Podle přítomného Miroslava Svobody, stavebního developera, který již provozuje nějaký čas elektromobil v Rumburku, kleslo používání jeho původního firemního vozu na minimum. Kromě známých předností migrace na tento druh pohonu v oblasti individuální dopravy, jako téměř bezhlučný provoz, výrazně nižší celkové emise na ujetý km i v rámci energetického mixu el. soustavy v ČR, či minimální servis - dále si Svoboda všímá proměny ve vlastním přístupu ke spotřebě energie, kterou je možné během provozu okamžitě kvantifikovat v kWh. Vzhledem k výhodné domácí lokalitě pro tyto účely také usilovně pracuje na budoucí možnosti nabíjení elektromobilu přednostně z obnovitelných zdrojů.

Mezi přetrvávající problémy při prosazování elektromobilů v podmínkách ČR patří především administrativní bariéry, např. zdlouhavé uznávání evropských homologací u sériově vyráběných elektromobilů, nepružnost při schvalování individuálních přestaveb. Ale také nekoncepčnost státní podpory v oblasti alternativních pohonů, při srovnání se situací v EU-15, která zdá se u nás nadále přetrvává i podle posledních vládních návrhů.

K oživení v segmentu elektromobilů dochází nyní především díky cenovému a výkonnostnímu průlomu u moderních trakčních akumulátorů na bázi Li-ion/polymer, přísnější emisní politice v některých regionech a městských centrech, nejisté dlouhodobější perspektivě s dodávkou ropy a zemního plynu.

Například francouzská pošta objednala před pár týdny deset tisíc vozů s trakční baterií právě na této bázi lithia. Také přední výrobci hybridní technologie připravují tzv. plug-in verze, tj. hybridní systém s větší kapacitou akumulátorů, kde provoz v plném bateriovém módu elektromobilu vystačí pro většinu denních jízd a pro delší přejezdy je pak zapojen agregát spalovací. Řada společností připravuje také obnovit produkci plných elektromobilů s dlouhým dojezdem čistě v osobní verzi. Pořizovací cena je otázkou objemu výroby, podle nezávislých studií i vyjádření zástupců auto průmyslu se zkušenostmi z podobných programů je možno konkurovat běžné produkci. Nejen tímto aspektem se například zabývá vynikající dokumentární film, “Who Killed the Electric Car – Kdo zabil elektromobil?”, režie Chris Paine (2006).

Autor je členem výboru OS Elektromobily – Czech EV club

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

 

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků