První jízda s Volkswagenem Golf VIII: Klasik všech klasiků v digitálním věku

S novým Volkswagenem Golfem jsme se staticky seznámili koncem října při oficiálním odhalení. Nyní se osmým vydáním evropského bestselleru konečně svezeme.

Volkswagen Golf patřil, patří a nejspíš i nadále bude patřit k nejdůležitějším autům Evropy. V nižší střední třídě se s ním odjakživa všichni poměřují. Etalon všeho možného včetně konzervativního designu nezklamal – známé siluety s masívním zadním sloupkem se opět nevzdal, jen vpředu a vzadu vsadil na dravější styl.

Vyrostl minimálně. S hodnotou 4284 mm je proti předchůdci o 26 mm delší a rozvor se natáhl o 16 mm na 2636 mm. Překvapivě je osmička o milimetr užší a na výšku ztratila 36 mm. To se pozitivně odrazilo v aerodynamice. Čelní plocha se zmenšila na 2,21 m2 a součinitel odporu cx klesl z 0,3 na 0,275. Přitom uvnitř najdou cestující stejně místa jako dosud, tedy celkem dost, a jako bonus nějaký ten milimetr navíc před koleny vzadu. Dobře využitelný a prakticky tvarovaný je kufr o objemu 380 litrů, což je hodnota nevybočující z průměru třídy.

Digiguláš

Volkswagen, potažmo golf, patřil k ergonomicky nejvyzrálejším modelům. Ovladače jste vždy našli na správném místě, což se desítky let neměnilo. Proč taky! Jenže nastala digitální éra a s ní zapomeňte na zažitý scénář, že si sednete do novějšího golfu a okamžitě se v něm budete cítit jako doma. Digitalizace dohnala i klasika všech klasiků.

Zatím nejlevnější nový VW Golf se ukázal zvenku i zevnitř. Stojí přes 700.000 Kč

Zatím nejlevnější nový VW Golf se ukázal zvenku i zevnitř. Stojí přes 700.000 Kč

Místo přístrojů před sebou máme obrazovku, na středovém panelu další 10“ displej a všude kolem sebe jen dotykové plošky místo tlačítek. Ovládáme s nimi světla, hlasitost, teplotu, vyhřívání sedadel, střešní okno a najdeme ji dokonce i na klíčku. Chvilku nám trvá, než si vše osaháme a než se s novou platformou pro informační a zábavní systémy MIB3 skamarádíme. Pro většinu funkcí klimatizace, rádia či pro vypnutí systému stop-start musíme zalistovat nabídkou dotykové obrazovky, což je za jízdy rozhodně složitější než po paměti sáhnout na ovladač.

Nový Volkswagen Golf odhalil bohatou základní výbavu. Další si koupíte i online

Nový Volkswagen Golf odhalil bohatou základní výbavu. Další si koupíte i online

Prvních dvacet kilometrů si po pravdě moc nevybavujeme, protože jsme se hrabali v systémech. Ještě že spoustu funkcí lze ovládat pomocí standardního multifunkčního volantu. Po hodině oťukávání a hledání správných výrazů si začínáme rozumět i s hlasovým ovládáním. Na něj výrobce hodně sází. Přijímá pokyny řidiče i spolujezdce a například zvýší teplotu jen na straně toho, kdo požádá. Jako multimediální hračka pro mladé funguje golf výborně, ale generace našich rodičů z něj bude hodně v rozpacích.

Ani zasazení všech moderních prvků do klasické palubní desky nám nějak nehraje, navíc všudypřítomné lesklé černé plochy nepůsobí zrovna útulně.

Kvalita zaručena

Časem bude v nabídce celá řada motorů od tříválce 1.0 TSI/81 kW přes verzi 1.5 TGI na zemní plyn, plug-in hybrid až po dvoulitrové TSI/221 kW. Jenže v Portu máme jen čtyři možnosti: 1.5 TSI/96 kW, 1.5 TSI/110 kW, 1.5 eTSI/110 kW DSG a 2.0 TDI/110 kW DSG. Tedy agregáty, které si zákazníci budou moci objednat už v prosinci. Dnes ještě ceny neznáme, víme ovšem, že první auta dorazí v únoru.

Nový VW Golf poprvé naživo: Revoluce je tady! Nastupují hybridy včetně 1.0 eTSI

Nový VW Golf poprvé naživo: Revoluce je tady! Nastupují hybridy včetně 1.0 eTSI

Nejprve si bereme nejslabší agregát. Benzinový čtyřválec s deaktivací poloviny válců ACT a turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek jen ševelí a golf s ním jede celkem svižně. Tenhle motor známe i z jiných modelů koncernu, a tak se zaměřujeme hlavně na chování vozu.

Golf od nás dostává maximální počet bodů. Jezdí skvěle. Řízení je přesné, nová manuální převodovka s krátkými drahami klouže jako po másle a ani podvozek nemá chybu. Všechna zkoušená auta jsou vybavena adaptivními tlumiči DCC, u nichž kromě klasických módů Comfort a Sport využíváme hlavně Individual. V něm totiž lze tuhost tlumičů posunout ještě více do komfortu, nebo do sportovna. Golf se cítí doma nejen na dálnici, kde nás překvapil pohodlnou plavností, ale i v horských serpentinách, v nichž jistě sedí a hbitě mění směry.

Nový VW Golf se vyrábí ještě rychleji než dříve. Využívá přes 1,3 kilometru kabelů

Nový VW Golf se vyrábí ještě rychleji než dříve. Využívá přes 1,3 kilometru kabelů

Ještě více zábavy prožíváme s patnáctistovkou o výkonu 110 kW, protože je jednoduše silnější. V ní jsme si všimli drobného přešlapu. Ekorádce při sjíždění kopce doporučuje vyřadit na neutrál, až když otáčky klesnou pod hranici 1300. Jenže při velkoplošném zobrazení navigace v přístrojovém štítu se otáčkoměr neukazuje.

Elektropomocník

Na řadu se dostává novinka eTSI, tedy motor 1.5 TSI/110 kW doplněný o mildhybridní 48V systém. K motoru je přes řemen připojen elektromotor/generátor, který během zpomalování dobíjí li-iontové baterie a při rozjezdu lehce pomáhá spalovacímu motoru nebo se stará o neznatelné naskočení agregátu po vypnutí systémem stop-start.

Volkswagen Futura byl Golf 21. století. Dokazuje, že budoucnost je právě teď

Volkswagen Futura byl Golf 21. století. Dokazuje, že budoucnost je právě teď

Při jízdě stačí dát nohu z plynu, dvouspojkový automat, jenž se nově ovládá jen malým voličem, zařadí neutrál, motor zhasne a golf nehlučně plachtí krajinou. Na rovných úsecích se to děje pravidelně, ale když jedeme z kopce nebo se blížíme k zatáčce, elektronika vyhodnotí, že by bylo účinnější nechat zařazenou rychlost a dobíjet. Až doma uvidíme, jaký to bude mít vliv na spotřebu, protože na horských silničkách jsme se občas až moc rozvášnili a apetit nelze relevantně vyhodnotit.

Tato reklama na Volkswagen Golf rozzuřila Brity. Hlavně ty něžného pohlaví

Tato reklama na Volkswagen Golf rozzuřila Brity. Hlavně ty něžného pohlaví

Poslední přichází na řadu nový hliníkový turbodiesel 2.0 TDI/110 kW, opět s automatem DSG. V přímém srovnání je o malinko hlučnější než benzinové agregáty, ale utlumen je také výborně. Dynamika a sladění s převodovkou nás baví, jen si všímáme lehké nedotáčivosti. Ale kdybychom nepřesedli přímo z lehčí patnáctistovky, ani bychom si toho nevšimli. Golf potvrdil pověst etalonu. Funguje skvěle. Nadšení brzdí rozsáhlá digitalizace, která bude zákazníky polarizovat.

Volkswagen Golf VIII: Technická data nabízených motorů a ceny v Německu
Motor 1.5 TSI 1.5 TSI 2.0 TDI 2.0 TDI
Zdvihový objem [cm3] 1498 1498 1968 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4b
Největší výkon [kW/min] 96/5000-6000 110/5000-6000 85/3250-4000 110/3500-4000
Točivý moment [N.m/min]  200/1400-4000 250/1500-3500 300/1750-3200 360/1750-3000
Převodovka 6M 6M 6M 7DS
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,2 8,5 10,2 8,8
Max. rychlost [km/h] 214 224 202 223
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,7 4,8 3,5 3,7
Cena Life [€] 27.510 28.530 29.155 33.840

Plusy

  • Tiché, silné motory
  • Přesné řízení
  • Jisté jízdní vlastnosti
  • Výborná manuální převodovka

Minusy

  • Nesourodá kombinace moderních displejů a tradiční palubní desky
  • Až moc razantní digitalizace
  • Průměrný kufr

Autor: Leoš Káňa

Časopis Svět motorů si můžete objednat na ikiosek.cz.

Poprvé za volantem nového Hyundaie i10 1.2 MPi: Když se chce, všechno jde!

Hyundai i10 1.2 MPi

Hyundai představil třetí generaci nejmenšího modelu i10. Nabízí ji s dvěma zážehovými motory a manuální či robotizovanou převodovkou. Kromě designu chce lákat i racionálním zaměřením a stále příznivou cenou.

dnes | Svět motorů | 2 příspěvky
TEST Škoda Superb Scout 2.0 TSI 4x4 DSG: Hodně rychlá horská turistika

Škoda Superb Scout 2.0 TSI 4x4 DSG

Nabídka verzí Škody Superb je teď nejširší v historii. Jednou z nich je i oplastovaný Scout, který u tohoto modelu slaví premiéru. Vyplatí se o něm uvažovat, nebo jsou lehce přizvednuté kombíky v době vzestupu vozů SUV už přežitkem?

21.  1.  2020 | Jan Mička | 76 příspěvků
Minitest Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro: Oko potěší. Ale co další smysly?

Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro

Trh SUV-kupé se rychle rozrůstá. Svého dalšího zástupce teď sype z rukávu Audi.

16.  1.  2020 | Vladimír Kadera | 19 příspěvků