První jízda s novou Toyotou Camry: Získala si naše srdce. Získá i to vaše?

Ve svém segmentu nejprodávanější auto na světě. Přes devatenáct milionů prodaných kusů celosvětově. Umístění na stovce trhů po celém světě. Vítáme u nás krále? To jsem zjišťoval v Chorvatsku.

To byly devadesátky. Tenkrát můj, a vlastně i každý jiný táta věděl, že Camry má svou pevnou pozici na trhu střední třídy. Tehdy to tu bylo se sedany skvělé. Mluvila do toho třeba Mazda se svým Xedosem, Hyundai se Sonatou, nebo technicky z ní vycházející Kia Magentis, a pak samozřejmě evropské příspěvky v podobě zavedených značek. Nesmím zapomenout ani na Opel Vectra. Prostě ty velké sedany, které nebyly prémie.

Špatná zpráva pro Superb a Passat: Do Česka dorazila nová Toyota Camry

Špatná zpráva pro Superb a Passat: Do Česka dorazila nová Toyota Camry

V roce 2004 ale musela Toyota Camry z našeho trhu odejít z důvodu nevyhovující techniky pro emisní normy. A postupně se z různých důvodů odporoučeli i další. Na evropském trhu tak zůstala ve většině případů flotila domácích značek. A dnes se sem tam objeví designový výkřik, jako třeba Peugeot 508. Nyní se ale na náš trh vrací král.

A to doslova. Po patnáctileté pauze se totiž Camry vrací na evropský trh. Díru po Toyotě segmentu D se snažil zalepit model Avensis, ale v poslední době už mu to prodejně moc nešlo a musel se také odporoučet. Vypadalo to, že bude bez nástupce, pak ale Toyota oznámila, že nová, již osmá generace modelu Camry, bude globálním modelem.

Světová Toyota

„No konečně“, vypadlo z mého kamaráda, který pochází z Ukrajiny. „Vždyť u nás, když chceš auto, jdeš a koupíš si Camry. Proč bys měl mít něco jiného? Takovej Passat mě nebaví. Camry je nezničitelný pohodlíčko, který ti vydrží do smrti. Nechápu, proč jste ji tu takovou dobu neměli“

Ona je ta absence celkem jednoduchá. Segment D je totiž královstvím vznětových motorů. Konkrétně u nás jsou vedoucími naftové čety vozy Škoda Superb a Volkswagen Passat. Následují Arteon, Hyundai i40 nebo Opel Insignia. A i přes některé karamboly v minulosti jsou nyní diesely nejčistší v historii.

Sedan Toyota Camry se vrací do Evropy! Nahradí Avensis?

Sedan Toyota Camry se vrací do Evropy! Nahradí Avensis?

Toyota nikdy nebyla velkým příznivcem dieselů. Namísto toho se soustředila na hybridní pohon, který už v dnešní době dokáže svými parametry konkurovat právě vznětovým motorům. Rovnat se už tedy mohou, ale jako hlavní důvod, proč tu Camry opět máme, vidím zůstatkovou hodnotu. Podle obchodních čísel se to má tak, že hybridní Camry bude mít ve firemní flotile po třech letech a nájezdu 90.000 km větší zůstatkovou hodnotu než obdobný naftový vůz.

Už žádná nuda

V roce 2014 řekl šéf automobilky Akiro Toyoda tuto památnou větu: „Už žádná nudná auta“. Tehdy se začala psát nová designová kapitola japonského velikána a já jsem rozhodně pro. Toyoty mi totiž nikdy nepřišly vzrušující. Byly jako spotřební zboží, stejně jako třeba dřív vozy Volkswagen.

Nejlepší hybrid podle Britů: Nejnovější Toyota Corolla nadchla místní experty

Nejlepší hybrid podle Britů: Nejnovější Toyota Corolla nadchla místní experty

Dnes je to jinak. Volkswagen už umí udělat pohledné auto, stačí se podívat na Arteon. A co tedy Toyota Camry? No, žádný Lexus LC to není, ale hezké auto to je. A to i v „ledničkově“ bílé barvě. Její vzhled mě neuráží a řekl bych, že je dobře připravena i pro přísné oko evropského zákazníka. Největší pozornost na sebe strhává přední maska a v ní vespod usazený velký gril. Silueta odpovídá klasickým proporcím tříprostorových aut a zadní část se tváří spíše decentně.

Interiér

Přístrojová deska je stále napůl analogová. To znamená, že řidič není ochuzen o klasické diagonální budíky a displej se nachází pouze uprostřed. Podle Toyoty je to proto, aby plně digitální displej moc nerozptyloval řidiče. Zprvu mi přišlo řešení chaotické, ale vše je o zvyku.

Na prostor si nemůže stěžovat téměř nikdo. To díky rozvoru 2825 mm a perfektnímu rozvržení na palubě. Nebál bych se říct, že se cítím stejně vzdušně jako v Superbu. Zavazadlový prostor pak s 524 litry na konkurenty trochu ztrácí.

Toyota Hilux Special Edition je jasnou volbou pro drsňáky. Dorazí v srpnu

Toyota Hilux Special Edition je jasnou volbou pro drsňáky. Dorazí v srpnu

Na ředitelské pozici, vzadu za spolujezdcem se sedí úplně stejně jako v Lexusu ES. Na nohy máte místa dostatek, s hlavou je to horší. A když už jsem u modelu ES, nemohu opomenout ani přítomnost multimediální loketní opěrky, kterou Camry přebírá a získáte ji v nejvyšší výbavě Executive.

Vzhled interiéru je ovšem pro evropské oko dost možná divoký. Jsme zvyklí na pravítkovou rovnost a japonské uspořádání se musí nejdřív trochu dostat pod kůži. Nemluvím za sebe, mně se to takhle moc líbí, ale konzervativci si asi jen tak nezvyknou.

Nová Toyota Camry: Srovnání rozměrů s konkurenty
Rozměry Toyota Camry Škoda Superb VW Passat Opel Insignia Ford Mondeo
Délka [mm] 4885 4861 4767 4897 4871
Šířka [mm] 1840 1864 1832 1863 1852
Výška [mm] 1445 1468 1476 1455 1501
Rozvor [mm] 2825 2841 2786 2829 2850
Objem kufru [l] 524 625 584 490 516

Na míru ušitý motor

Pod kapotou pracuje 2.5litrová zážěhová jednotka A25A-FX-S, nic jiného v nabídce nenajdete.  Šestnáctiventilový čtyřválec má 131 kW (177 koní) a maximum točivého momentu 221 N.m. Pokud si o něm chcete něco zapamatovat, vezměte tužku a napište si, že se jedná o motor s nejlepší termodynamickou účinností na světě.

Společně s elektromotorem ze sebe soustava vytlačí 160 kW (218 koní). Stačí to k zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,3 sekundy a maximální rychlosti 180 km/h, která je však elektronicky omezena. Hybridní ústrojí prošlo důkladnou evolucí, ke které patřilo třeba nové vinutí elektromotoru. Celkový mix je pak na míru šitý nové podvozkové platformě TNGA. Vyzkoušel jsem si ho již dříve.

Toyota se loučí se sportovním sedanem Mark X. Finální edice je poctou 50leté historii

Toyota se loučí se sportovním sedanem Mark X. Finální edice je poctou 50leté historii

Auto neoplývá kdovíjakou dynamikou, vždyť stovka za 8,3 sekundy asi nikoho hned tak neoslní, líbí se mi ale průběh akcelerace. Motor vlažně a jistě hrne posádku dopředu, a pokud se nedostanete nad určitou mez, kdy hybridní planetová převodovka e-CVT zjistí, že je potřeba motor pořádně točit, ani o něm nevíte.

S předjížděním, s vyššími rychlostmi na dálnici, a dokonce ani se svižnou jízdou není problém. Toyota slibuje spotřebu 4,3 litru, my se na chorvatském pobřeží pohybovali mezi pěti až sedmi litry. Na jaké hodnotě se ale Camry nakonec ustálí, se dozvíme až v plnohodnotném testu. Ledacos ale může napovědět zmíněný Lexus ES.

Podvozek a jízda

Teď asi to nejdůležitější: jak se s Toyotou Camry jezdí? Často jsem slýchával názory, že Lexus ES je jen přeznačkovaná Camry, tudíž naprosto stejné auto, jen cenově někde jinde. Jenže to není až taková pravda, jak se na první pohled zdá.

Camry má kratší rozvor náprav (2825 vs. 2870 mm), a protože je prý evropský zákazník náročný, má nastavení podvozku původ v americké ostré verzi tohoto vozu. A to znamená spoustu věcí. Je jistější, komunikativnější a přesněji říká, co se děje pod vámi.

Nová Toyota Yaris je převlečenou Mazdou 2. Dorazí takhle i do Evropy?

Nová Toyota Yaris je převlečenou Mazdou 2. Dorazí takhle i do Evropy?

U Lexusu ES jsem si pochvaloval tu naprostou izolaci. Někdy jsem si ale říkal, že je to až moc. A právě Camry vezme to moc a vyhodí to z okénka. Tohle je lepší jízda. Lépe se vodí za volantem a vrhá do zatáček, je tužší a zároveň tak akorát pohodlná. Klidně bych v ní urazil tisíc kilometrů, bez problému. Přechod k nedotáčivosti při jízdě na hraně však zůstává. Nechci říkat, že tohle bych s Lexusem ES nesvedl, ten se ale zaměřuje více na pohodlnou jízdu a podřizuje tomu vše. Zato Toyota Camry si s vámi povídá.

Toyota Camry: Ceny verzí dostupných na českém trhu
Verze/výkon Cena [Kč]
2.5 Hybrid/160 kW e-CVT Comfort 920.000
2.5 Hybrid/160 kW e-CVT Prestige 950.000
2.5 Hybrid/160 kW e-CVT Executive 1.050.000

Závěr 

Věříte Toyotě Camry na českém trhu? Asi byste měli. Jak jsem na začátku citoval svého kamaráda, Camry je prostě pojem, stejně jako Ford Mustang nebo Porsche 911. První objednávky se tedy hrnou a to ji ještě téměř nikdo neviděl. Lidé prostě jdou za jménem.

Český importér si slibuje 500 prodaných vozů ročně, zhruba tolik u nás Opel prodá Insignií. To je ovšem stále daleko za Passatem a Superbem, které se prodávají po tisících. Není ale pochyb o tom, že si Camry svůj kus koláče urve. A já jí to moc přeji.

Technické údaje: Toyota Camry

  • Rok • stupeň výbavy 2019 • Executive
  • Počet válců/ventilů na válec • rozvod 4/4 • DOHC
  • Typ motoru • zdvihový objem zážehový • 2 487 cm3
  • Vrtání • zdvih 87,5 mm • 103,5 mm
  • Stupeň komprese 14,0:1
  • Nejvyšší výkon 131 kW (177 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 5 700 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 221 Nm při 3 600 až 5 200 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,3 s
  • Nejvyšší rychlost 180 km/h
  • Převodovka: způsob řazení bezstupňová
  • Zákl. objem zavazadlového prostoru 524 l
  • Objem palivové nádrže 50 l
  • Hmotnost: pohotovostní • celková 1 595 kg • 2 100 kg
  • Prům. spotřeba: město • mimo • komb. 4,8 • 4,2 • 4,3 l/100 km
  • Rozvor náprav 2 825 mm
  • Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 590 mm • 1 615 mm
  • Rozměr pneumatik 215/55 R17
  • Rozměry: délka × šířka × výška 4 885 × 1 840 × 1 445 mm

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

Minitest Lexus LS 500 AWD: Pro ty, kteří vědí, co chtějí

Lexus LS 500 AWD (minitest)

Vrchol motorové nabídky vlajkové lodi Lexusu se musí spokojit s šesti válci. Bude mu to stačit?

19.  5.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
Řídili jsme nový Ford Ranger Raptor: Je perfektní! To nejdůležitější však schází

Ford Ranger Raptor (první svezení)

Ford Ranger Raptor dokazuje, že práce může být i zábava. Umí dřít, vypadá u toho skvěle a těžkým terénem jezdí jako pánbůh.

17.  5.  2019 | Jiří Baborský | 22 příspěvků
TEST Hyundai i30 N Fastback: Obří stádo koní v těsném výběhu

Hyundai i30 N Fastback

Vstup do světa ostrých aut se značce Hyundai povedl na výbornou již před dvěma lety. Nyní se modelová řada rozšiřuje. Bolístky zůstávají, jedna přibyla.

15.  5.  2019 | Vladimír Kadera | 153 příspěvků