První jízda se Suzuki Swift Sport: Je to žlutý ďábel za super peníze!

„No konečně, ty malej rošťáku“, vypadlo ze mě ihned po nasednutí. Tohle auto je totiž naprosto skvělý způsob, jak utratit půl milionu.

Nové Suzuki Swift Sport se na našem trhu začalo prodávat již 7. ledna letošního roku. Svezli jsme se s ním ale až nyní, kdy už počasí začalo konečně trochu přát. Místem seznámení se stal hotel Chateau Clara Futura v Dolních Břežanech, který pod záplavou testovacích Swiftů ve žluté barvě Champion Yellow připomínal spíše vosí hnízdo.

Již třetí generace sportovního hatchbacku přichází s jasně danou specifikací. Nabízí se pouze s jedním motorem, jednou převodovkou, jednou výbavou a pevnou cenou. Ta činí 479.900 Kč. To se na první pohled může zdát jako dost peněz, ale stačí mu věnovat trochu pozornosti a rázem vám dojde, že za každou korunu z toho bezmála půl milionu tohle auto stojí.

Suzuki Swift Sport přijíždí na český trh. Cenou se vejde pod půl milionu

Suzuki Swift Sport přijíždí na český trh. Cenou se vejde pod půl milionu

Ta jediná výbava, kterou pro novinku lze zvolit, je maximální, včetně LED světlometů, adaptivního tempomatu a plejádou asistenčních systémů. Automobilka si řekla, že takhle to prostě bude a za jednu cenu dostanete maximum auta. Pokud do ostatních malých ostrých hatchbacků napěchujete stejnou výbavu, vyjdou vás nastejno, ne-li dráž.

Vaříme podle starého receptu

Od výchozího modelu se na první pohled liší opravdu hodně. Agresivnější přední maska, spoiler, nástavce prahů, unikátní 17palcová kola a dvojice koncovek výfuku. Karoserie je celkově o 15 mm nižší a o 40 mm širší, což je samozřejmě plus pro jízdní vlastnosti. Při pohledu na Swift Sport prostě není pochyb o tom, že se díváte na ostrý hatchback.

Stejné je to i po usednutí za volant. I zde se vařilo podle typického receptu na ostrý hatchback. Sedadla mají lepší boční vedení, čalouněné povrchy dostaly kontrastní prošívání (tady konkrétně červenou nití) a červeně zbarvený otáčkoměr. V tvrdších sedadlech se sedí poměrně vysoko, to už ale můžete znát ze základního Swiftu.

Díky pozornostem, jako lepší zakrytování podvozku, má novinka o 10 % menší součinitel odporu vzduchu než předchůdce. Rozchod kol je pak v rámci stability širší o 40 mm a rozvor delší o 20 mm. Poměr je tak ještě více motokárový.

Připravíme si základ

A teď to nejdůležitější - motor. Jednotku 1.4 BoosterJet můžete znát z modelu Vitara. Má stejné vstřikovače, sání i turbo. Rozdíl mezi motorem v SUV a tímto hledejte jen v palivové mapě. Swift Sport dává ve výsledku stejné hodnoty, jen točivého momentu je o 10 N.m víc, respektive 230 N.m, a má jinou křivku výkonu.

Motor se mimo jiné vyznačuje tím, že jde o poslední jednotku s přímým vstřikováním paliva, která se ještě vešla do emisních limitů bez filtru pevných částic. To znamená, že radostné živiny z motoru mohou nerušeně proudit celým procesem spalování, jako tomu bylo dřív. Povedlo se to i díky systému proměnlivému tlaku paliva, který razantně snižuje počet škodlivých pevných částic. 

Minitest Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4: Jediné svého druhu?

Minitest Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4: Jediné svého druhu?

Pojďme ale jezdit. Testovací dráha byla krátká, ale o to intenzivnější. Nejlepší pasáží byl uzavřený kus trati vedoucí přes les, kde nechyběly ani náročné úseky. Místo zamáčknutí slzy při vzpomínce na atmosférický motor předchozí generace šlapu na plynový pedál a nechávám přeplňovanou jednotku předvést svou charakteristiku v 975 kg vážícím autě.

Doladíme a podáváme

Nebyl čas zkoumat detaily. Tohle byla rychlostní zkouška. Pár kilometrů na seznámení s ovládáním a pak výstřel po uzavřené silnici na Točnou v Praze. Zapomenout na fakt, že v protisměru může vyjet auto a vymáčknout ze žluťase maximum.

A bylo to velmi dobré. Swift Sport zrychlí z 0 na 100 km/h za 8,1 sekundy. Zátah motoru probíhá víceméně lineárně a ve středním pásmu otáček má moc příjemnou razanci. Ani zde se ale nepodařilo vyladit špičku výkonu a v nízkých otáčkách chvíli trvá, než motor sebere.

Když ho ale budete držet v tom správném spektru, bude vás fakt moc bavit. Zvukový doprovod, který řidiče ve všech otáčkách provádí, je navíc velmi příjemný. Auto je tak akorát nahlas, abyste věděli, že sedíte v něčem ostrém, ale zároveň nebylo až moc hlučné. Jeho jadrnost těsně před omezovačem baví natolik, že budete před červeným polem téměř pořád.

Šestistupňová manuální převodovka řadí moc hezky. Novinka ji převzala z minulého Swiftu Sport a technici jí dodali vítaný upgrade. Kulisa je nyní přesnější a dráhy o 10 % kratší. I tak jsou ale poměrně dlouhé a řadit pouhým pohybem zápěstí asi jen tak nezvládnete.

Když vás píchne vosa

Ostřejší je i hřebenové řízení s elektrickým posilovačem. Zkrácení poloměru otáčení o skoro půl metru vám pak pomůže nejen při pohybu ve městě. Díky lehkému motoru nemá Swift příliš zatížená poháněná přední kola a krásně reaguje na pohyby volantu. Když už děláte opravdu skopičiny a předek se hrne ven ze zatáčky, můžete si pomoct starou dobrou mechanickou ruční brzdou.

Když přijedete do zatáčky vlažně a pomalu přidáváte ještě před vrcholem, abyste dosáhli úplné plynulosti, není se Sportem problém. Pokud ale pojedete opravdu agresivně, narazíte na výrazné přenosy hmotnosti. Potom už jen záleží na tom, co si dovolíte. Auto je totiž výrazně měkčí než předchůdce a vyhoví tak i lidem, kteří s ním chtějí jezdit každý den.

Děkujeme, přijďte zas...

Ale tady je už konec trati a hlubší zkoumání chování nového Suzuki Swift Sport si musíme nechat na plnohodnotný test. Určitě bude fajn sledovat spotřebu v běžném provozu a kombinaci ostrého auta s každodenní použitelností. Něco mi totiž říká, že to bude velmi dobré.

Krátké seznámení proběhlo na výbornou. Suzuki Swift Sport je malý ostrý hatchback, který ale nevyžaduje, abyste s ním jezdili pořád na plný plyn. Oproti předchůdci, který byl spíš takovým tvrďákem, je dobře uzpůsoben pro každodenní používání. Více se s ním seznámíme v běžném redakčním testu.

BMW M850i xDrive Coupé - souhrn cen
Základní cena vozu                    264.900 Kč (1.6 DualJet Comfort/66 kW)
Cena s testovaným motorem a výbavou 479 900 Kč (1.4 BoosterJet/103 kW)
Cena testovaného vozu  479 900 Kč (1.4 BoosterJet/103 kW)

Technické údaje: Suzuki Swift Sport

  • Rok 2019
  • Počet válců/ventilů na válec • rozvod 4/4 • DOHC
  • Typ motoru • zdvihový objem zážehový • 1 373 cm3
  • Vrtání • zdvih 73,0 mm • 82,0 mm
  • Stupeň komprese 9,9:1
  • Nejvyšší výkon 103 kW (140 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 5 500 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 230 Nm ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,1 s
  • Nejvyšší rychlost 210 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů manuální • 6 stupňů
  • Zákl./max. objem zavazadlového prostoru 265 l • 947 l
  • Objem palivové nádrže 37 l
  • Hmotnost: pohotovostní • celková 975 kg • 1 445 kg
  • Prům. spotřeba: město • mimo • komb. 6,8 • 4,8 • 5,6 l/100 km
  • Rozvor náprav 2 450 mm
  • Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 510 mm • 1 515 mm
  • Rozměr pneumatik 195/45 R17
  • Rozměry: délka × šířka × výška 3 890 × 1 735 × 1 480 mm
Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

17.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 18 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik
TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDi EAT8: Cena za design

Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8

Kombi varianta nové 508 je pohledný a jemně avantgardní vůz, však také po zásluze získal letos ocenění Red Dot Design Award. Není to ale jediná jeho cena za design. Cenu za design totiž zaplatí i zákazníci. Jak fakticky, tak především v přeneseném významu.

13.  10.  2019 | Petr Schnagl | 105 příspěvků