Se Škodou Octavia 2.0 TDI Evo poprvé v Česku: Musí být nejlepší. Daří se jí to?

Novou generaci Škody Octavia jsme poprvé vyzkoušeli rovnou na českých silnicích. Kombi s motorem 2.0 TDI Evo se tváří jako ideální služebák, navíc model jako takový nemá v rámci automobilky jednoduché poslání.

Ještě teď mám v živé paměti uvedení minulé generace Škody Octavia. Premiéra proběhla v prosinci 2012 v nově zrekonstruovaném škodováckém muzeu, začátkem ledna 2013 se početná skupina novinářů vydala do portugalského Fara, kde byla připravena půda pro první testování, a v únoru už byly v časopisech a na internetu první redakční testy z českého prostředí.

Docela kalup, co? Rozhodně větší než v případě nástupce. Ten si premiéru odbyl loni v listopadu v Praze, už tenkrát mě ale lidi ze Škodovky upozorňovali, že první oficiální novinářské jízdy proběhnou až v březnu, tedy v době, kdy už budou vozy pro zákazníky v českých dealerstvích. Tak se nakonec i stalo, avšak s jednou „drobnou“ změnou: jízdy neprobíhaly na dříve avizovaném řeckém ostrově Kréta, ale v Praze a jejím okolí.

Osobně jsem za to docela rád. České silnice plné děr, výmolů, rolet, ale i vyžehlených úseků, totiž auta prověří na maximum, navíc jsem si mohl vybrat, kam se s novou octavií vydám. Bylo pouze potřeba dodržet čas vrácení a nejezdit do zahraničí, což se dalo obojí snadno pochopit. Mohl jsem si vybrat mezi benzinovou patnáctistovkou s manuálem, tedy bez mild-hybridu, a dvoulitrovým turbodieselem s převodovkou DSG.

Škoda Octavia na dosud nezveřejněných fotkách a videu. Plány zhatil koronavirus

Škoda Octavia na dosud nezveřejněných fotkách a videu. Plány zhatil koronavirus

Volba byla poměrně snadná. Sáhnul jsem po nafťáku, protože je nový a v nedávném testu Audi A4 mě nadchnul jemností, kultivovaností a nízkou spotřebou. Vy jste zároveň měli možnost psát mi dotazy týkající se zkoušené specifikace, čehož řada z vás využila a já za to ještě jednou moc děkuji. Teď už zbývá jen odpovědět a přidat první dojmy.

Kombi jako volba většiny

Jistě jste si všimli, že Škodovka zatím ukazuje a prodává hlavně kombíky. Takový byl už od začátku plán. Tato varianta je u zákazníků oblíbenější, a když ji zkombinujete s bílým lakem karoserie, který na českých silnicích u nových aut jasně vede, stojí před vámi konfigurace, kterou u nás zřejmě budete potkávat nejčastěji.

Nová Škoda Octavia dostala vychytávku, která pomůže v boji proti pirátům silnic

Nová Škoda Octavia dostala vychytávku, která pomůže v boji proti pirátům silnic

První dealerské kusy na 17palcových kolech Rotare či Pulsar mě vzhledově nenadchly. Kus auta navíc v podání Škodovky znamená, že jsou zadní kola v podbězích trochu utopená, což je jasně patrné zejména u kodiaqu. Octavia jede na nové designové vlně, je boubelatější a s menšími koly vynikne její obrovský zadek. Přitom stačí zvolit větší kola a dojem je hned jiný.

Osobně moc nefandím „aero“ diskům nových modelů Škoda, osmnáctky Vega ale v reálu nevypadají špatně. Zeštíhlují boubelaté boky a vypadají větší, než ve skutečnosti jsou. Osobně bych si ale dal pozor jen na dvě věci: obrubníky, protože na discích Vega půjde vidět každý škrábanec, a kartáčové myčky, které špínu a prach z brzd leda tak rozetřou.

Software na vzestupu

Interiér je z asi tím nejzajímavějším na nové octavii. Jednak z pohledu designu, kterému ustoupila celá řada hardwarových tlačítek, ale materiálů i technologií. Automobilka ve velkém vyzdvihuje digitální stránku vozu. V současnosti nejlevnější provedení Ambition má už v základu virtuální kokpit, infotainment s 8,25palcovým dotykovým displejem a pásem s nejnutnějšími fyzickými tlačítky pod hlavní dekorativní lištou. Představa je ale taková, že většinu nastavení zvládnete ovládat hlasem díky virtuální asistentce Lauře.

Škoda Octavia RS kupé, shooting brake, nebo pick-up? Nové fotky ukazují vše

Škoda Octavia RS kupé, shooting brake, nebo pick-up? Nové fotky ukazují vše

Zkoušený kousek byl napěchovaný výbavou od podvozku po střechu a z nových prvků mu chyběl snad jen head-up displej, který je u linie Style (zkoušená) za příplatek 13.500 Kč. Nový dvouramenný volant s menším středem padne hezky do rukou a má ideální průměr, zvykat jsem si ale musel na nastavení zobrazení přístrojového štítu. V menu se klasicky pohybujete válečkem na pravém rameni, už jsem ale nikde nedohledal tradiční souhrn údajů o jízdě, který třeba novému golfu zůstal.

Ujel jsem snad 20 kilometrů, než jsem si do středu rychloměru „naklikal“ údaj o spotřebě a do pravého dojezd na palivo v nádrži, pro vyvolání stavu ujetých kilometrů (od startu, dlouhodobě, od natankování) jsem ale zase musel do menu a složitě v něm listovat. Pro vynulování přitom nestačí jenom podržet pravý váleček na volantu, ale musíte se zanořit ještě o list hlouběji a teprve tam najdete položku „vynulovat“. Proč tak složitě?

Škoda Octavia RS iV konečně v pohybu. Nemá žádný zvuk, ale hlavně že je eko

Škoda Octavia RS iV konečně v pohybu. Nemá žádný zvuk, ale hlavně že je eko

Přehledy si samozřejmě můžete nechat zobrazit i na středovém displeji, ale to už musíte sundat ruku z volantu a „shodit“ si třeba zobrazení navigace. A to je v případě, že používáte systém Android Auto, který zatím neumí pracovat bez kabelu, docela na dlouho, protože software není nejrychlejší. Také jsem si všimnul, že aplikace nevyužívá celou plochu displeje infotainmentu. Když si například zapnu Waze v novém golfu, je mapa protažena až k pravému okraji displeje. V octavii zabírá velkou část displeje černý pruh a v něm informace, jaké je datum (fotka v galerii).

Digitální prostředí je úplně nové a na jeho ovládání si budete chvíli zvykat. Na druhou stranu je fakt, že v drtivé většině případů skutečně nemusíte sundávat ruce z volantu. Systém odpovídá na příkaz „OK, Lauro“ rychle a není třeba ani zvyšovat hlas, pro změnu teploty klimatizace stačí říci „je mi zima/horko“ a vůz sám přenastaví teplotu o stupeň výš či níž. Dokonce i poznal, že v autě jedu sám a změnil teplotu jen vpředu na straně řidiče. Stejně rychle reaguje třeba i na příkazy„zapni rádio“, „nalaď frekvenci 90,3“, „doveď mě na Karlštejn“ nebo „zobraz mapu navigace“.

Nová Škoda Octavia RS oficiálně: Ta do zásuvky je klíčová. Už jsme v ní seděli!

Nová Škoda Octavia RS oficiálně: Ta do zásuvky je klíčová. Už jsme v ní seděli!

Příjemně se ovládají i dotykové lišty pro nastavení hlasitosti audia (pod středovým displejem, u golfu se tak ovládá i nastavení teploty klimatizace a vyhřívání sedadel) a na stropě u vnitřního osvětlení (pro zapnutí/vypnutí lampiček do nich stačí lehce ťuknout) v případě, že máte elektricky ovládaný šíbr. Aby těch novinek nebylo málo, převodovka DSG se nově ovládá malinkým voličem na středovém tunelu jako u Porsche 911 nebo golfu. Někteří možná budou brblat, ze si teď za jízdy nebudou mít čím podepřít zápěstí, ale vzhledem k tomu, že už octavia nemá klasický panel klimatizace, to není potřeba.

Když už jsem nakousnul klimatizaci, nemohu nezmínit chytrý režim s položkami „volný výhled“, „zahřát nohy“ nebo či „čerstvý vzduch“. Pokud předpokládáte, že jde o ty samé funkce co doposud, jen jinak nazvané, máte pravdu. Komu by to nevyhovovalo, může si zapnout režim s klasickými piktogramy.

Uvnitř jako v pokojíčku

I minulá generace octavie uvnitř nabídla spoustu místa a ta nová v tom není jiná. Dnes se ale zaměřím jen na pracoviště řidiče, protože na to, abych dovnitř naložil čtyři dospělé (případně tři dětské sedačky s isofixem – dvě dozadu, jednu dopředu), kufr naplnil zavazadly a jel na výlet, nebyl v rámci prvního seznámení prostor. Za volantem se sedí výše než v novém golfu a příjemnou pozici k řízení jsem si našel rychle (měřím 190 cm). I když je fakt, že dvoumetroví čahouni možná neuvidí tak dobře šikmo ven kvůli více položeným předním sloupkům a nižší linií střechy.

Je nutné čekat na novou? Octavia RS III ještě umí překvapit, tahle má 365 koní!

Je nutné čekat na novou? Octavia RS III ještě umí překvapit, tahle má 365 koní!

Líbí se mi i nový přístup ke složení vnitřních materiálů. Interiér je stále z velké části tvořen plasty (na palubní desce a předních výplních dveří měkčené), pás látky na přístrojovce se ale stará o útulnější, řekl bych až domácí atmosféru. Je mi tady stejně příjemně jako v nové Mazdě 3, jejíž interiér řadím k současné špičce. Jen toho chromu by mohlo být méně. Je na dveřích, přístrojové desce, volantu a lemuje i přístrojový štít. Když pak jedete proti slunci, odráží se od něj paprsky a ty pak mohou oslňovat.

Škoda Octavia Combi IV. a III. generace: Srovnání zavazadelníků
Model Škoda Octavia IV Škoda Octavia III
Objem zavazadelníku min/max [l] 640/- 610/1740
Výška nákladové hrany [mm] 660 660
Šířka kufru v nejužším místě [mm] 1000 1000
Délka kufru [mm] 1050(1080) 1060
Délka po sklopená zadní opěradla [mm] 1690 1730
Výška pod plato [mm] 600(480) 580
Výška pod otevřeným zadním víkem [mm] 1940 1940
Údaje v závorkách platí pro podlážku v horní rovině
První jízda s novým Seatem Leon 1.5 TSI: Tak dobrý, že vás dostane na kolena

Seat Leon 1.5 TSI ACT 110 kW

První dostaveníčko s novou generací Seatu Leon považujme za hodně letmé seznámení. Vyzkoušeli jsme benzinovou patnáctistovku s manuálem, největší radost nám však dělal podvozek.

28.  5.  2020 | Jan Mička | 47 příspěvků
Minitest Hyundai Kona Hybrid Premium: Příští zastávka Spořilov?

Hyundai Kona Hybrid Premium

Hyundai má talent snad na všechno. Umí rodinná, sportovní i užitková auta. Jak se mu ale povedl hybridní crossover?

24.  5.  2020 | Vladimír Kadera | 76 příspěvků
Minitest Volkswagen up! GTI (85 kW): Meziměstská střela i obětní beránek

Volkswagen up! GTI

Utratit více než 400.000 Kč za městské auto se spalovacím motorem může kdekomu připadat jako holý nesmysl. Všechno ale začne dávat smysl, když vezmete v úvahu tři magická písmena na jeho zádi a pořádně se projedete.

21.  5.  2020 | Jan Mička | 13 příspěvků