První jízda se Škodou Kamiq 1.0 TSI: Revoluci nečekejte, poctivý kus auta ano

Už se těším, až si dnes večer sednu s šálkem horké kávy k počítači a zabořím se do diskuze pod tímto článkem. Na první dojem je totiž Škoda Kamiq opravdu dobrá.

Kamiq: druhý model automobilky Škoda na modulární platformě MQB, vyšší a dobrodružnější bratr modelu Scala a celkově další velmi ostře sledované auto, které co nevidět oficiálně dorazí do tuzemských dealerství. Stane se tak 4. září, ještě před tím si jej budete moci osobně prohlédnout na výstavě Auta na náplavce. Je to ryba? Rak? Šnek? Zajíc? Pouze vyšší verze Scaly bez většího rozdílu, nebo něco úplně nového? 

V první řadě je to crossover. I když vypadá na první pohled dobrodružně, nenechte se zmást. To, že je auto vyšší a dostane dodatečné ochranné plasty, už nemusí neznačit nějakou rozšířenou použitelnost. To dnes dělá snad už jenom Subaru. Žádná verze Kamiqu nenabízí čtyřkolku, revírem tohoto segmentu je většinou město.

Škoda Kamiq má kompletní technická data. V tom zásadním je horší než Scala

Škoda Kamiq má kompletní technická data. V tom zásadním je horší než Scala

Není to nic pobuřujícího, dnes je to normální. Asi největší vzrůšo, jaké v této kategorii dopřejí zákazníci nápravám, je přejetí obrubníku ve městě nebo jízda po nezpevněné cestě mimo něj. Nedělám si teď dobrý den z Kamiqu, ale z crossoverů obecně. Dnešní doba si crossovery prostě žádá a hlad po nich je velký. Svůj pokrm tedy připravila i domácí automobilka, která se s ním vydá do boje třeba s Kiou Stonic, Seatem Arona, Volkswagenem T-Cross či Peugeotem 2008.

Vítejte ve Francii

První jízdní dojmy jsme vyrazili sbírat do francouzského Alsaska, kde silnice lemují lány jehličnatých stromů a vrcholky alsaských kopců sahají, kam oko dohlédne. Se Standou Kolmanem z Auto.cz saháme po tříválci 1.0 TSI s převodovkou DSG a vyrážíme z letiště směrem k zelené krajině. Právě tato verze by mohla zákazníky zajímat nejvice, protože má tak akorát výkonu a automat se do města hodí.

Bydlení v Kamiqu je na první pohled stejné jako ve Scale, díváme-li se dopředu. Palubní deska je totiž totožná. Správnou pozici za volantem jsem našel poměrně snadno (měřím 183 centimetrů). Na co nestačí elektricky nastavitelné sedadlo řidiče (10.000 Kč), to dožene manuálně nastavitelný sloupek řízení. Prostor nad hlavou je oproti Scale vyšší o dvacet milimetrů, vzadu o jednadvacet, sedíte ale také o něco výše.

Škoda Kamiq: Srovnání rozměrů se Škodou Scala
Model Škoda Kamiq Škoda Scala
Délka [mm] 4241 4362
Šířka [mm] 1793 1793
Výška [mm] 1553 1471
Rozvor [mm] 2639 2649
Světlá výška [mm] 172-182 134-149
Výška nákladové hrany [mm] 696 665
Rozchod kol vpředu/vzadu [mm] 1531/1516 1531/1516
Objem kufru [l] 400/1395 467/1410
Objem nádrže (benzin/nafta) [l] 50 50

Určitě vás bude zajímat velikost zavazadlového prostoru. Už dříve jsme psali, že v této disciplíně Kamiq na Scalu ztrácí, ovšem vzhledem k postavení na trhu je velikost 400 litrů konkurenceschopná. Sklopná zadní sedadla v poměru 60:40 pak zvětší prostor na 1395 litrů. Tím zároveň odpovím na dotaz ze včerejšího úvodního článku, kde jsme se vás ptali, na co se u Kamiqu zaměřit. Nahradí crossovery tolik oblíbené malé kombíky?

Ano i ne. Třeba Clio Grandtour má objem bez sklopených sedadel vyšší (443 litrů), s opěradly dole pak s 1380 litry trochu ztrácí. Jenže segment malých kombíků je dnes už prakticky mrtvý a Kamiq je cenově podobný Scale, která základní objem tahá do délky, zatímco Kamiq do výšky. I proto se objemy po sklopení zadních opěradel téměř neliší a při výběru je dobré zváži, jaká možnost vám vyhovuje více.

Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Kamiq. Má plechová kola a poklice

Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Kamiq. Má plechová kola a poklice

Za zmínku určitě stojí paket Sport, kterým byl náš testovaný vůz vybavený. Za 25.000 Kč dostanete 17palcová kola, sportovní sedadla, bílé ambientní osvětlení interiéru, dekorační lišty na přístrojové desce, hliníkové pedály a černý strop. Vypadá to skvěle.

Zvenku jsme toho o Kamiqu už taky napsali dost. Jen tedy připomenu, že jde o první vůz značky Škoda s dvoudílnými LED světlomety ve standardu. Dynamická směrová světla tu nenajdete jen vzadu (jako ve Scale), ale i vpředu. Světlá výška je vyšší o 39 mm, což ani tak neznačí použitelnost mimo silnice, jako to, že se vám bude o trochu lépe nastupovat a vystupovat. Z Kamiqu také o něco lépe vidíte do všech stran. Necelé čtyři centimetry se zdají jako málo, ale věřte mi, že je to znát, ať vás prostě jenom bolí nohy z výšlapu, nebo už na vás dolehly důsledky stáří.

Konečně se to hýbe

Pojďme už ale jezdit. Motorová nabídka věrně kopíruje Scalu. To znamená tři základní motory - litrový tříválec TSI ve dvou výkonových variantách (70 kW a 85 kW), čtyřválec 1.5 TSI (110 kW) a vznětovou jednotku 1.6 TDI (85 kW). V závislosti na zvoleném motoru pak můžete volit mezi manuální či automatickou převodovkou. Verze na zemní plyn G-Tec bude následovat.

Škoda Kamiq: Kompletní sestava pohonných jednotek
Motor 1.0 TSI 1.0 TSI 1.5 TSI 1.6 TDI 1.0 G-Tec
Válce/ventily 3/4 3/4 4/4 4/4 3/4
Výkon [kW] 70 85 110 85 66
Toč. moment [Nm/min] 175 200 250 250 160
Převodovka 5M 6M(7A) 6M 6M(7A) 6M
Objem nádrže [l] 50 50 50 50 14,2 kg+9 l

Tříválec s automatem se zdá jako implicitní volba. Jízdní projev vozu je velmi podobný Scale. Dokonce bych řekl, že jsou si v této disciplíně podobní jako vejce vejci. Vibrace se do kabiny přenáší jen minimálně a ryk zkoušeného tříválce o výkonu 85 kW se díky dobrému odhlučnění daří celkem dobře maskovat. Navíc jsme jezdili za nějakých šest litrů benzinu. I na Kamiq silnější tuplák bohatě stačí. Abych odpověděl na další dotaz - start/stop permanentně vypnout nelze.

Škoda Kamiq oficiálně: Už jsme v ní seděli! A udělala nám velkou radost

Škoda Kamiq oficiálně: Už jsme v ní seděli! A udělala nám velkou radost

Trochu jsem se obával větších náklonů karoserie v zatáčkách, protože přeci jen sedíte o trochu výše, ale náznak dramatu se projevil až při hrubším zacházení. V něčem bych ale Kamiq trochu poškrábal za ušima víc než Scalu. Díky kratšímu rozvoru se lépe stáči do oblouku a na úseku testovací trasy, která vedla po klikaté silnicí až k úžasným panoramatům, se ukázal jako schopné auto.

Dojem srážela jen automatická převodovka, která při hrubším zacházení pořád trochu váhá. Bohužel to nelze eliminovat ani řazením páčkami pod volantem kvůli pomalejším reakcím na vaše povely. Tratí na tom i razantní rozjezdy z křižovatek ve městě. Pokud pojedete klidně, je všechno v pořádku, protože to DSG s řazením nepřehání. Jakmile ale požadujete lepší dynamiku a zarazíte plyn do podlahy, chvíli se nic neděje a pak Kamiq vyrazí jako smyslů zbavený. Je to běžný projev litru TSI v kombinaci s DSG. Třeba Seat Ibiza to dělá taky.

Levná Škoda Octavia Tour už tak levná není. Zato ale dostala o dost více výkonu

Levná Škoda Octavia Tour už tak levná není. Zato ale dostala o dost více výkonu

Výše píšu o sportovním paketu. Možná vám připadalo 25.000 Kč za pár dekorací jako moc peněz. Nedostal jsem se totiž ještě ke sportovnímu podvozku s volitelnou tuhostí tlumičů (Sport Chassis Control). Myslím si, že ho až tak nepotřebujete, protože Kamiq jede v každé nastavení téměř stejně. Neříkám ale, že špatně. Podvozek se ukázal jako schopný a docela mě baví, nečekejte ale rozdíly jako v Superbu, kdy vůz v režimu Sport ztuhne a v tom komfortnějším se více houpe.

I po přejezdu větších nerovností Kamiq jen tlumeně bubnuje do kabiny, jako když vaše v kuchyni čekající žena klepe prsty do stolu při vašem návratu domů z hospody. Větší 17palcová kola oproti standardním šestnáctkám na jízdní komfort vliv mít budou, jak velký, ale budeme muset ověřit až doma, protože ve Francie byly většinou silnice jako sklo. V Česku dostanou podvozky mnohem více zabrat, proto se zatím dohodněme na tom, že zatím je to OK, ale ta největší zkouška proběhne až někdy v září na strupatých okreskách spojujících vesnice s městy, ve kterých číhají kočičí hlavy a propadlé kanály.

Těšíme se

Bohužel jsme se nedostali za volant za tmy, abychom ověřili, jak Kamiq svítí, na nová světla se proto více zaměříme až v redakčním testu. Po těch pár desítkách kilometrů, které jsme ve Francii najeli, vám ale mohu sdělit, že to auto vlastně nedělá nic špatně. Motor nevibruje, hezky táhne, sedadla byla pohodlná i po pár hodinách, místa je uvnitř dost a to jediné, z čeho mi trochu skřípala kolečka, byla rozvážnější převodovka DSG a absence obyčejných USB konektorů (Kamiq má pouze USB-C). Redukce sice stojí pár korun, ale nevypadá moc hezky.

Auta na náplavce 2019: Škoda v Praze poprvé ukáže Kamiq a nový elektromobil

Auta na náplavce 2019: Škoda v Praze poprvé ukáže Kamiq a nový elektromobil

Škodu Kamiq pořídíte za ceny od 379.900 Kč (1.0 TSI/70 kW Ambition), tedy o deset tisíc dráž než základní Scalu. Za ty peníze navíc dostanete devět airbagů místo šesti, proaktivní ochranu cestujících (přitažení pásů a dovření oken před nehodou) a podélné střešní nosiče. Navíc se do Kamiqu lépe nastupuje a je z něj lépe vidět.

Mně osobně je Kamiq příjemnější než Scala, více mi vyhovuje styl crossoveru. To ale nepovažujte za obecný a neprůstřelný názor, zkrátka si vyberte to, co vám sedí více. Podobně se můžete rozhodovat i mezi Seaty Ibiza a Arona, Peugeoty 208 a 2008 či Volkswagen Polo a T-Cross.

Kamiq dnešním dnem vstoupil na sledované bojiště. Klasické testy, srovnávací testy, rozborky, diskuze - to všechno a ještě víc dnešním dnem započalo. Nebudu vynášet překvapivé soudy, nenechám se opít francouzským vínem. Tváří v tvář konkurenty asi hned nesmete, ale je tak dobrý, aby se ucházel o jejich zákazníky. Kostqy jsou vrženy...

Škoda Kamiq: Technická data dostupných motorů a české ceny
Motor 1.0 TSI 1.0 TSI
Zdvihový objem [cm3] 999 999
Válce/ventily 3/4 3/4
Největší výkon [kW/min] 70/5000-5500 85/5000-5500
Točivý moment [N.m/min] 175/2000-3500 200/2000-3500
Převodovka 5M 6M(7A)
Max. rychlost [km/h] 181 194(193)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,1 9,9(10,0)
Komb. spotřeba NEDC [l/100 km] 5,3 5,1(5,0)
Komb. spotřeba WLTP [l/100 km] 5,1-6,3 5,3-6,6(5,5-6,8)
Provozní hmotnost [kg] 1214-1373 1231-1390(1251-1409)
Užitečné zatížení [kg] 421-565 431-557(421-558)
Dovolené zatížení střechy [kg] 75 75
Nebrzděný/brzděný přívěs [kg] 600/1150 610/1200
Cena Ambition [Kč] 379.900 404.900(444.900)
Cena Style [Kč] 437.900 462.900(502.900)
 
Motor 1.5 TSI 1,6 TDI
Zdvihový objem [cm3] 1498 1598
Válce/ventily 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 110/5000-6000 85/3250-4000
Točivý moment [N.m/min] 250/1500-3500 250/1500-3250
Převodovka 6M(7A) 6M(7A)
Max. rychlost [km/h] 213(212) 193(192)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,3(8,4) 10,2(10,4)
Komb. spotřeba NEDC [l/100 km] zatím neuvedena 4,2(4,3)
Komb. spotřeba WLTP [l/100 km] zatím neuvedena 4,8-5,5(5,0-5,8)
Provozní hmotnost [kg] 1265-1424(1277-1436) 1336-1495(1364-1510)
Užitečné zatížení [kg] 428-542(428(541) 414-560(417-552)
Dovolené zatížení střechy [kg] 75 75
Nebrzděný/brzděný přívěs [kg] 630/1250 680/1250
Cena Ambition [Kč] 439.900(479.900) 444.900(484.900)
Cena Style [Kč] 497.900(537.900) 502.900(542.900)

Speciál: Škoda Kamiq

Škoda Kamiq je městské SUV (tzv. B-SUV) automobilky Škoda Auto. Vůz byl oficiálně představen 26. 2. 2019, světová premiéra připadla na Autosalon Ženeva 2019. Kamiq stojí na modulární platformě MQB A0 s motory uloženými napříč a pohonem předních kol. Základem je tříválec 1.0 TSI (70 kW), vrcholná verze má čtyřválec 1.5 TSI (110 kW).

Cena, výbava, motoryPrvní test 1.0 TSIKamiq vs. ScalaNejlevnější verzePrvní dojmyČínská Škoda KamiqStudie Vision X

TEST DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155: Odvážní Francouzi jsou zpátky!

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155

Luxusní divize automobilky Citroën se stala samostatnou značkou v roce 2014. Jako první to s modelem DS 7 zkusila s karoserií SUV a nyní nastal čas jít dál. Asi vás nepřekvapí, že jde taktéž o SUV. Proč ne, když je lidé chtějí?

včera | Vladimír Kadera | 17 příspěvků
Vodíkovým Hyundaiem Nexo z Bruselu do Prahy: Není brzo, to Česko je pozadu

Hyundai Nexo na vodík (první svezení)

Hyundai jako jedna z mála automobilek vodíkový pohon nejen testuje, ale nabízí i ve svém sériovém modelu Nexo. Ten se na vybraných trzích už prodává. Měli jsme exkluzivní možnost vyzkoušet si vůz v reálném provozu při cestě napříč Evropou.

12.  9.  2019 | Svět motorů | 37 příspěvků
TEST Suzuki Swift Sport: Kluci se baví, holky budou čumět!

Suzuki Swift Sport

Kdo říká, že musí mít sportovní auto stovky koní, nemluví pravdu. Novému Suzuki Swift Sport jich stačí 140 a stejně se budete usmívat do ucha k uchu.

4.  9.  2019 | Jan Mička | 29 příspěvků