První jízda s Porsche Macan Turbo: Přemotorovaný nesmysl? Ani náhodou!

Modely Turbo máme u Porsche spojené s extrémním výkonem, Macan Turbo je ale o něco stravitelnější.

Facelift menšího SUV Porsche zasáhl nejcitelněji nejsilnější provedení modelové řady. Macan Turbo se totiž dočkal kompletně nové pohonné jednotky. Je sice menší (2,9 vs. 3,6 litru), nový vidlicový šestiválec však podle očekávání nabízí vyšší výkon (324 vs. 294 kW). Zrychlení na stovku se tak zlepšilo o tři desetiny (aktuálně za 4,5 s) a nově pofrčíte rychlostí až 270 km/h (starší Macan Turbo 266 km/h).

Porsche Macan Turbo se umí dotáhnout na 911. Až za tolik se v Česku prodává

Porsche Macan Turbo se umí dotáhnout na 911. Až za tolik se v Česku prodává

Nepochybně moc hezká čísla, v praxi ale nenahánějí strach, což u modelů Turbo nebývá zvykem. Kolikrát si spíš říkáme, jestli to není už zbytečně moc… Macan Turbo samozřejmě vždy víc než spolehlivě zatáhne, i díky maximu točivého momentu ještě před dvěma tisíci je však takový… řekněme konstantní. Není to taková ta drtivá prezentace síly, Macan Turbo působí naprosto zvládnutelně. Bát se ho nemusíte.

Porsche zahájilo výrobu modernizovaného Macanu. Podívejte se na fotky z linky

Porsche zahájilo výrobu modernizovaného Macanu. Podívejte se na fotky z linky

Pohodový dojem velice podporuje i spojení s dvouspojkovou převodovkou, v dnešní době ojediněle fungující (bohužel). Začíná to už jenom tím, že ústrojí PDK nemusí přehazovat převody vidlemi, ale má jich k dispozici rozumných sedm. Motor nesmyslně nepodtáčí, na jemný pokyn plynem nereaguje zběsilým podřazením. Ano, takto by to skutečně mělo být.

Porsche začíná dělat rozruch v Americe. Nový Taycan láká tisíce zákazníků Tesly

Porsche začíná dělat rozruch v Americe. Nový Taycan láká tisíce zákazníků Tesly

A nadšení pokračuje. Připlaťte si za Porsche Active Suspension Management (vzduchový podvozek mimo jiné eliminující náklony karoserie), systém Porsche Torque Vectoring Plus (elektronicky ovládaná uzávěrka zadního diferenciálu) – a dostanete až nepochopitelně agilní auto. Nepochopitelně vzhledem k dvoutunové hmotnosti. Že jde o takto hmotné SUV s délkou 4,7 metru, pochopíte až na brzdách. Na to pozor, s výše zmíněnými pomocníky (každý za zhruba čtyřicet tisíc) se totiž na kila zapomíná hodně rychle!

Dvě desetinky k dobru

Pokud by se vám zrychlení na stovku za 4,5 s nezdálo, připlaťte si necelých jedenatřicet tisíc za paket Sport Chrono, díky němuž proběhne akcelerace o dvě desetiny rychleji. Může za to hlavně funkce launch control. V rámci paketu však dostanete ještě stopky, speciální otočný ovladač jízdních režimů na volantu, a navrch ještě ostřejší mód Sport Plus.

I poloha za volantem je nebývale sportovní, nejen na poměry SUV. Sedí se nezvykle nízko, úžasný volant jednoduchého kulatého tvaru (nic lepšího neexistuje) je skoro naplocho, samotnou sedačku si nastavíte v osmnácti různých směrech. Ideální prostředí, ne až tak vzdálené dokonalému 911.

Móda Shooting Braků nezná hranic. Tento kus vzniká na základě Porsche Boxster

Móda Shooting Braků nezná hranic. Tento kus vzniká na základě Porsche Boxster

Jestli jsme byli trochu rozpačití z interiéru základního čtyřválcového macanu, turbo už opravdu vypadá jako porsche, a hlavně naše vyfešákované exempláře působily velmi luxusně. Alcantarový volant sice stojí nesmyslných osmadvacet tisíc (ceny příplatků jsou u Porsche tradičně legrační), ale věřte nám, musíte ho mít.

Překvapila příznivá spotřeba, Macanem Turbo se dá jezdit i za deset litrů. A docela svižně. Dlouhodobý průměr s větším zapojením města a občas nějakým „turbo“ zážitkem (je to porschem, čas od času musíte popustit uzdu) vidíme na nějakých dvanácti třinácti litrech.

Porsche Macan: Technická data a české ceny
Model Macan Macan S Macan GTS Macan Turbo
Zdvihový objem [cm3] 1984 2995 2995 2894
Převodovka 7A 7A 7A 7A
Válce/ventily 4/4 6/4 6/4 6/4
Největší výkon [kW/min] 180/5000 260/5400 280/5200 324/5700
Točivý moment [N.m/min] 370/1600 480/1360 520/1750 550/1800
Maximální rychlost [km/h] 225 254 261 270
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,5* 5,1* 4,7* 4,3*
Spotřeba [l/100km] 8,1 8,9 9,6 9,8
Základní cena [Kč] 1.625.000 1.769.000 2.120.000 2.480.000
*s paketem Sport Plus 

Závěr

Macan Turbo není převýkonovaný nesmysl, ale dokonale fungující a i docela praktické auto. Cenový odskok od levnějšího Macanu S (třílitrový šestiválec 260 kW) je však dost „turbo“. Připravte si minimálně 2.480.000 Kč, na „esko“ stačí o sedm set tisíc míň.

Hodnocení Světa motorů
+ Dokonalé jízdní vlastnosti
+ Použitelně silný a přiměřeně úsportný motor
+ Vynikající pozice za volantem
- Vysoká cena, drahé příplatky

Autor: Martin Machala

Časopis Svět motorů si můžete objednat na ikiosek.cz.

TEST Audi A3 Sportback 30 TDI S line: Náročné ho získat, snadné s ním žít

Audi A3 30 TDI S line

Čtvrtá generace Audi A3 oficiálně dorazila na český trh. Do testu jsme si vzali zajímavou verzi - kombinaci sportovní výbavy S Line a základního vznětového motoru 30 TDI (85 kW).

včera | Vladimír Kadera | 71 příspěvků
TEST Ford Kuga 2.5 PHEV: Velmi dobrý plug-in hybrid, jen šitý horkou jehlou

Ford Kuga 2.5 PHEV

Ford oddaloval vývoj nové generace hybridů pro evropské trhy jako ošetření bolavého zubu a na jednom z jeho nejnovějších přírůstků je chvatná práce bohužel tak trochu znát. Stojí ale kvůli tomu vrcholná benzín-elektrická verze nové Kugy nutně za starou belu? Pojďte se podívat.

7.  7.  2020 | Miro Mihálik | 34 příspěvků
Minitest Piaggio MP3 300 HPE Sport: Tak trochu auto, tak trochu skútr, 100% cool

Piaggio MP3 300 HPE Sport

Rádi byste požívali výhod skútru, ale na jednu stopu nemáte řidičák nebo odvahu? Pak doporučujeme tříkolové Piaggio MP3, omlazené a s posíleným motorem.

5.  7.  2020 | Jiří Baborský | 10 příspěvků