Za volantem nového Peugeotu 208: Je krásný, největší zbraň však budí rozpaky

Sázka na extravagantní stylistický směr Peugeotu vychází. Ve střední třídě boduje s modelem 508 a také nový 208 mezi malými auty vysloveně září. Teď už víme i to, jak jezdí.

Už při uvedení nové generace řady 308 se Peugeot rozhodl zastavit počítání, aby se nevracel do historie k modelu 309. A tak i nástupce velkého 508 zůstal u osmičky a ani malé městské vozy číselný kód dál nezvyšují. Peugeot 208 zůstává 208, byť jde o kompletně nové auto. V okolí Lisabonu jsme se svezli s kompletní škálou pohonných jednotek, která už nezahrnuje jen benzin a naftu, ale poprvé i čistou elektřinu.

Roztomilé lvíče

Vnímání designu je striktně subjektivní, nicméně na podobu nové dvěstěosmičky jsme zatím neslyšeli křivého slova. Zdravě agresivní prvky obdivované na Peugeotu 508 se podařilo citlivě naroubovat na čtyřmetrovou karoserii a ta na silnicích mezi ostatními auty pěkně září – obzvlášť pak v hravých pastelových barvách, které automobilka městskému vozu dopřála.

Peugeot 208 oficiálně: Dravý hatchback je k dostání i jako elektromobil

Peugeot 208 oficiálně: Dravý hatchback je k dostání i jako elektromobil

Zatímco zvenku je 208 takový uhlazený celistvý balíček, uvnitř se tříští v rytmu revolučního i-cockpitu, což je posledních pár let u peugeotů tradiční předmět sporu mezi jeho obdivovateli a kritiky. Palubní deska je opticky rozbitá do několika celků, přístrojový štít je vystrčený příliš nahoru a malý „šišatý“ volant naopak posazený hodně dolů. Objektivně tento koncept zabírá spoustu místa a dělá interiér pocitově těsnější, jinak je ale věcí osobních preferencí.

Budeme-li mluvit za redaktora vysokého 178 cm, ten se nemůže do 208 poskládat tak, aby byl zcela spokojený. Jednou nevidí na přístroje, podruhé sedí moc vysoko, potřetí ho tlačí středový tunel do kolene, v podstatě celou cestu hledal optimální pozici, přesto nenalezl a musel se smířit s kompromisem. A pak někdo jiný vystoupí s úsměvem, jak se mu novinka trefi la do postavy. Proto rozhodně doporučujeme si auto před koupí pořádně vyzkoušet, protože i-cockpit je cokoli, jen ne univerzální řešení.

Prostě malé auto

Jinak ale musíme interiéru vyseknout poklonu za použité materiály, pečlivé zpracování a chytré nápady – třeba výklopná dvířka před řadicí pákou sloužící pak jako držák mobilu nebo holografické 3D „budíky“, které promítají důležité údaje či varování blíž očím. Takové scifi neumějí ani mnohem dražší auta.

TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Zaujala nás také pohodlná velká sedadla kontrastující s méně komfortním posezením vzadu. Kvůli úzkému vstupu se sem hůř nastupuje, před koleny je místa poskrovnu a strop útočí na hlavu zezadu i ze stran, což pocítí už průměrně vzrostlý dospělý. Dětem tu ale bude hej.

Peugeot 208 1. a 2. generace: Srovnání základních rozměrů
Model Peugeot 208 II. Peugeot 208 I.
Délka [mm] 4055 3973
Šířka [mm] 1745 1739
Výška [mm] 1430 1460
Rozvor [mm] 2540 2538
Objem kufru [l] 265 285

Méně je zas jednou více

Nejlevnější testovanou specifikací byl středně výkonný benzin, tedy tříválec 1,2 litru o výkonu 75 kW, s manuálem, skromnějším středovým tunelem, mechanickou parkovací brzdou, méně výstředním kokpitem bez holografických přístrojů a s levnějším multimediálním systémem. Upřímně nám velmi padl do oka i do ruky, je to taková sympatická střední cesta. Stokoňový motor hravě stačí, řazení se u peugeotů dost zlepšilo a velmi vyvážený podvozek nás bavil na okreskách i dálnici, kde 208 překvapí velmi dobrým odhlučněním.

2,0 l/100 km u sériového Peugeotu 208 BlueHDi: Absolutní rekord ve spotřebě

2,0 l/100 km u sériového Peugeotu 208 BlueHDi: Absolutní rekord ve spotřebě

Špičková varianta tříválce s 96 kW a v daném segmentu unikátním osmistupňovým automatem je třešinkou na dortu. Jede svižněji, než běžně po městě potřebujete, a neskrývá lehce dravé ambice. Jemný automat se ostřejšímu tempu nebrání, a tak trochu šlapeme na plyn, ale hrbolatá silnice nám kazí radost. Modulární podvozková platforma CMP působí při přejezdu nerovností nervózně, záď poskakuje a korigování směru v rychlých zatáčkách malým citlivým volantem není dvakrát přirozené. Uvidíme na českém tankodromu, ale tipujeme, že méně bude nakonec více.

Nenáviděná, ale dobrá nafta

Nafta se stává pod tlakem ekologického teroru sprostým slovem, v malých autech navíc už dávno postrádá smysl kvůli vysoké pořizovací ceně a dlouhé návratnosti. Pro pořádek ale 208 jeden diesel má, je to v nabídce jediný čtyřválec a jmenuje se 1.5 BlueHDi. Je příjemně izolovaný, hezky pružný a jeho podvozek nám přišel ze všech zkoušených variant nejplavnější a nejpovedenější. Co naplat, z logiky věci to bude příslovečný šafrán.

Rozpačitá elektrika

Elektromobil představuje přirozenou třetí možnost řady 208 a nijak se z rodiny nevyčleňuje. Akumulátory 50 kWh vozí pod podlahou a vystačit by měly až na 340 km. Sportovní verzi GT nově koupíte pouze nabitou proudem, a tak jsme ji vzali trochu pod krkem. Upřímně – emoce nula, rozjezd z místa s prodlevou, dynamika do stovky nám nepřipadá o tolik lepší než u jiných nesportovních elektroaut.

Britové našli cestu, jak udělat elektromobil nebo hybrid snad z každého auta

Britové našli cestu, jak udělat elektromobil nebo hybrid snad z každého auta

Kolem 100 km/h peugeot zabírá pěkně srdnatě, to se mu musí nechat, ale vzpomínkám na stará dobrá benzinová GT se stejně neubráníme. A dojezd? Zdolali jsme 15 ostřejších kilometrů a klesl z 320 na 120 km. Tak vám pořád nevíme…

Stihne to do Vánoc

Český dovozce zveřejní ceny každým dnem, podle prvních náznaků to vypadá, že ta základní by se měla vejít pod 300 000 Kč. Počínaje 28. listopadem pak odstartuje prodej a první krasavci se dostanou k zákazníkům začátkem prosince, kdy se také můžete těšit na důkladný test.

Peugeot 208 druhé generace: Základní technická data
Motor 1.2 PureTech 1.2 PureTech 1.2 PureTech 1.5 BlueHDi e-208
Zdvihový objem [cm3] 1199 1199 1199 1499 -
Výkon [kW/min] 55/5750 75/5500 96/5500 74/3500 100/-
Točivý moment [Nm/min] 111/2750 205/1750 230/1750 250/1750 260/-
Převodovka 5M 6M/8A 8A 6M -
Pohotovostní hmotnost [kg] 1023 1102/1133 1165 1126 -
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,9 10,9/11,9 8,7 11,4 8,1
Maximální rychlost [km/h] 170 188 208 188 150

Autor: Jiří Baborský

Minitest Toyota Yaris GR-Sport Hybrid: Hvězdné války bez zvláštních efektů

Toyota Yaris GR Sport Hybrid

Naprosto skvělá Toyota Yaris GRMN vypadá jako helma bojovníka z Hvězdných válek a jízda je jako mezigalaktická bitva. Co když ale slavné sérii filmů vezmete speciální efekty?

dnes | Vladimír Kadera | 1 příspěvek
Minitest Mazda 6 Wagon Skyactiv-D184 AT Revolution Top: Pohlazení po duši

Mazda 6 Wagon Skyactiv-D AT

Současná generace Mazdy 6 je tady s námi už od roku 2013. Její poslední facelift byl tak důsledný, že by se snad dalo hovořit o mezigenerační obměně, tyto úvahy si ale dnes odpustíme. Pojďme si místo toho popovídat o tom, proč je Mazda 6 stále prostě „jen“ moc, moc dobré auto.

19.  11.  2019 | Petr Schnagl | 70 příspěvků
Minitest BMW 440i xDrive Cabrio: Jízda s panem Dokonalým. Možná už naposledy

BMW 440i xDrive Cabrio

Kabriolety střední velikosti se už pomalu stávají ohroženým druhem. Buďme rádi za každého zástupce této dokonalé třídy!

16.  11.  2019 | Vladimír Kadera | 14 příspěvků