Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Kia XCeed Zdroj: Kia
Kia XCeed Zdroj: Kia
Kia XCeed Zdroj: Kia
Kia XCeed Zdroj: Kia
38
Fotogalerie

První jízda s Kiou XCeed: Má skvělý podvozek! Chybovat si nemůže dovolit

V Marseille jsme vyzkoušeli dalšího člena rodiny Ceed, který mezi svými sourozenci předvádí nové schopnosti a taky se razantněji liší po estetické stránce.

Je vůbec možné, aby se crossover na základě Kie Ceed vyznačoval nějakými zásadními negativy? Nově příchozí XCeed vychází ze základu hatchbacku, který se prodává jako housky na krámě a doplňuje ho již klasický kombík SW a stylovější a sportovněji laděný „shooting brake“ ProCeed. Když tedy máte na silnicích v Marseille vyzkoušet další derivát takto populárního modelu, máte prostě tušení, že výsledek bude fajn.

Jiný scénář si ostatně korejská značka nemůže dovolit. Do nového crossoveru vkládá velké naděje a očekává silný zájem. Vše je samozřejmě podloženo situací na trhu, kdy je po vozech této kategorie stále větší hlad. Grafy nelžou a dostat známé jméno na nejžhavější segment současnosti je tedy zcela pochopitelným krokem. Překvapivě se ale Kia v případě XCeedu nevydala línou cestou a nový přírůstek rodiny tak opravdu přináší jisté technické i estetické novinky.

Všichni totiž mohli očekávat fádní zvýšení podvozku a „oplastování“ karoserie Ceedu hatchback. Namísto toho ale XCeed přichází jako osobitá samostatná jednotka, která sice vychází z platformy hatchbacku a sdílí s ním rozvor (viz tabulka níže), v rámci karoserie ale sdílí pouze přední dveře. Všechny ostatní panely jsou zbrusu nové.

Pro crossover něco extra

Ve své rodině XCeed společně s ProCeedem patří zřejmě k té nejpohlednější straně. Svěžím vzhledem i mnohem snadněji zapadá do hip a cool lifestylu usmívajících se mladých lidí, na které míří. Rysy posledních modelů Kia jsou ale patrné. Nehledě na to, mladí nemladí, i váš děda by vypadal v novém XCeedu cool. A kdo by nechtěl mít cool dědu, že jo? Jedna výtka se nicméně najde, a to odvážně velké, chromované a podle dnešního trendu přirozeně zcela falešné koncovky výfuku v nárazníku.  

Další štací pro úpravy byl interiér. Vyšší pozice za volantem je pro crossovery typická, nárůstem vnějších rozměrů se zvětšil oproti hatchbacku i objem kufru (426 litrů, o 31 litrů více) a potěší i bohatý prostor na zadních sedačkách jak pro nohy, tak hlavu. Ani čahouni nebudou vyloučeni, i když se XCeed zvenku chlubí pěkně se svažující zádí.

Kia XCeed: Srovnání rozměrů vůči hatchbacku Ceed
Model Kia XCeed Kia Ceed hatch.
Délka [mm] 4395 4310
Šířka [mm] 1826  1800
Výška [mm] 1495  1447
Rozvor [mm] 2650 2650
Světlá výška [mm] 184* 140*
Rozchod kol vpředu/vzadu [mm] 1575/1573* 1555/1563*
Objem kufru [l] 426(1378) 395(1291)
*na kolech 18 palců

Hlavní novinkou je ale příchod digitálního přístrojového štítu o velikosti 12,3 palce, který se v evropských modelech značky objevuje vůbec poprvé. Čitelnost je perfektní, možná ale jen zamrzí absence rozsáhlejší konfigurace zobrazení, kdy přístrojovku neustále vyplňují velké digitální budíky rychlosti a otáček a měnitelná je pouze středová část displeje – pro zobrazení pokynů navigace k odbočování, informací audio systému, nastavení adaptivního tempomatu a podobně.    

Svým způsobem tedy digitální štít nepřináší žádnou větší výhodu oproti analogovému uspořádání se středovým displejem. Útěchou může být, že Kia plánuje další evoluce tohoto systému, jde teprve o její prvotinu. Mimochodem, později displej zahrne i do zbývajících modelů rodiny Ceed.

Středový panel palubní desky XCeedu je pak částečně přepracován, a to z důvodu zakomponování nového vrcholného infotainmentu s 10,25palcovou obrazovkou. K jeho rozhraní či navigaci asi nemám žádné výtky, přičemž samozřejmostí je dnes i podpora Android Auto a Apple CarPlay. Audiofily potěší i nabídka audiosystému JBL.

Dobře fungující celek

Zvenku i zevnitř tedy naprostá pohoda. Nejzásadnější položkou na technice XCeedu je ale pochopitelně podvozek, na kterém Kia odvedla více práce, než byste možná zprvu očekávali.

Původní nezávislé zavěšení hatchbacku zůstává, u crossoveru ale dochází na nárůst světlé výšky o 44 mm vůči hatchbacku (v případě 18palcových kol), jako jediný zástupce Ceedů má dodatečné hydraulické dorazy tlumičů na přední nápravě, přední a zadní pružiny jsou zde o 7, respektive 4 % měkčí a nakonec dostala zadní náprava takzvaný dynamický tlumič zadní příčné vzpěry, který má potlačovat ruchy od vozovky a vibrace celé konstrukce. A poslední dodatek, přenastaveno bylo na míru XCeedu i ESP.

Se zmínkou nepatrného změkčení a nárůstu světlé výšky (nyní činí až 184 mm) ovšem nečekejte rozhoupanou a jaksi uvolněnou charakteristiku podvozku. XCeed si drží příjemně tuhé nastavení s minimálními náklony v zatáčkách a jasnou čitelností. A dle předpokladů navíc schopně zvládá pohlcovat i větší rázy a nerovnosti, což jsme si v Marseille vyzkoušeli na tamních rozkopaných silnicích, všudypřítomných retardérech a rovněž na testovacím plácku, simulujícím všem známý (a neúspěšný) slalom mezi dírami rozbité vozovky, kdy nakonec stejně někam zahučíte.

Na tvrdší zacházení a špatnou kvalitu silnice je XCeed dobře vybaven, což platí i pro situace, kdy začnete na podvozek více tlačit v zatáčkách. Svižné tempo a stopu si držíte bez větších známek nedotáčivosti, což je kombinováno s jasnou odezvou z řízení bez příliš agresivního posilovače. A to i přes fakt, že XCeed má mírně upravený elektrický posilovač pro ještě lehčí řízení. Agilita pro rychlé manévry v městských uličkách proto také nechybí.

Přitom s dávkou 150 kW (204 koní), v případě benzinového přeplňovaného čtyřválce 1.6 T-GDI (motor, který jsme už prověřili i v ProCeedu GT), umí jezdit XCeed opravdu dostatečně svižně. Stále ovšem platí, že šestnáctistovka je klasicky nejvíce akční někde uprostřed spektra otáček a motor tedy není třeba nikam dále hnát.

Později jsme zvolili rovněž slabší benzinovou čtrnáctistovku 1.4 T-GDI o síle 103 kW (140 koní), která se zdá jako naprosto dostatečná zlatá střední cesta. Oproti výkonné šestnáctistovce má jemnější chod a mým uším rovněž příjemnější zvuk, nezní tak hrubě. Ani tady ale nechybí síla nadšeně a rychle zhltnout francouzskou okresku, když budete mít náladu s motorem aktivněji pracovat.

U obou motorů jsme jako mladí staromilci sáhli po manuální šestistupňové skříni, která si určitě zaslouží pochvalu za své přesné dráhy, sympaticky tuhý chod a dobře sladěnou spojku. Kvalty tam padají jedna báseň! S předchozími zkušenostmi s dvouspojkovými automaty Kie (třeba ve zmíněném ProCeedu) ale není pochyb, že i automat bude XCeedu slušet, navíc do městské džungle, kde bude auto trávit asi většinu času. 

K tomu už stačí jen dodat, že XCeed je i dle samotných slov automobilky crossoverem do města, tudíž možnost pohonu všech kol v nabídce nečekejte. Naftové verze v paletě motorů také nechybí (viz tabulka níže) a trh ČR přitom dostane výhradně jednotky 1.6 CRDi s mild-hybridní 48V výpomocí (85 kW/115 k nebo 100 kW/136 k), kdežto benzinové motory ještě doplňuje základní litrový tříválec o výkonu 88 kW (120 koní) spojený výhradně s manuálním šestikvaltem.

Ceny dostupných výbav, příplatkových paketů a motorizací jsme probrali v samostatném článku. Koneckonců měly v Marseille přehlídku (zatím pouze statickou) i chystané plug-in hybridní verze XCeedu a Ceed SW, které nabídku doplní později. Pár informací o nich však už víme.

Sečteno podtrženo, od XCeedu dostanete přesně to, co byste na první pohled očekávali a co Kia už delší dobu úspěšně nabízí. Prověřený technický základ, avšak doplněný o novou špetku dovedností, na které dnešní zákazník slyší. A navíc je to všechno stylově, moderně zabaleno.

Mohl bych to rozkecávat ještě více, ale spojení „dobře fungující celek“ je všeříkající tečkou. Udělat ze Ceedu crossover se povedlo a na otázku v prvním odstavci je tak odpovězeno předpokládaným způsobem.

Kia XCeed: Technické údaje a základní ceny (benzinové motory)
Motor 1.0 T-GDI 1.4 T-GDI 1.6 T-GDI
Zdvihový objem [cm3] 998 1353 1591
Válce/ventily 3/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 88/6000 103/6000 150/5500
Točivý moment [N.m/min] 172/1500-4000 242/1500-3200 265/1500-4500
Převodovka 6M 6M(7A) 6M(7A)
Max. rychlost [km/h] 186 200 220
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,3 9,4(9,5) 7,6(7,5)
Spotřeba [l/100 km] 5,4-5,7 6,0-6,2(5,7-5,9) 6,7-6,9(6,2-6,5)
Pohotovostní hmotnost [kg] 1458 1481(1511) 1499(1527)
Základní cena [Kč] 484.980 514.980
(554.980)
614.980
(654.980)
Kia XCeed: Technické údaje a základní ceny (naftové motory)
Motor 1.6 CRDi MHEV 1.6 CRDi MHEV
Zdvihový objem [cm3] 1598 1598
Válce/ventily 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 85/4000 100/4000
Točivý moment [N.m/min] 280/1500-2750 280/1500-3000
(320/2000-2250)
Převodovka 6M 6M(7A)
Max. rychlost [km/h] zatím neupřesněno zatím neupřesněno
Zrychlení 0-100 km/h [s] zatím neupřesněno zatím neupřesněno
Spotřeba [l/100 km] zatím neupřesněno zatím neupřesněno
Pohotovostní hmotnost [kg] zatím neupřesněno zatím neupřesněno
Základní cena [Kč] 554.980 644.980
(684.980)
Přesnější technické údaje k mild-hybridním naftovým motorizacím pro ČR teprve obdržíme. Motorizace nyní prochází homologací.

Kia

Nejstarší korejská automobilka Kia byla založena v roce 1944, automobily začala ale vyrábět až v roce 1974. Do společnosti po jejím bankrotu vstoupil v roce 1998 Hyundai.

Automobilka své vozy vyrábí i v továrnách v Česku a na Slovensku, mimo jiné i Kia Ceed.

Kia Picanto • Kia Rio •​ Kia Ceed •​ Kia Sportage •​ Kia Sorento •​ Kia Stonic •​ Kia e-Soul •​ Kia Niro

Doporučujeme

Články odjinud