Dostupné elektromobily jsou hlavním tématem téměř každé automobilky, tento prcek ohromí svou dospělostí i funkcemi.
Že je úvod k tomuto svezení až moc jásavý? Ano, je, ale zcela oprávněně – první kilometry s novým modelem Inster na českých silnicích ukázaly, že jde o mimořádně přesvědčivé auto, které jeho tvůrci promysleli od A do Z.
Auto jako takové vychází z nejmenšího modelu, který aktuálně Hyundai nabízí – na svém domácím trhu se jmenuje Casper a má spalovací motory. Elektrická varianta je o něco delší, širší a má také větší rozvor – doma v Koreji se jmenuje Casper Electric, pro Evropu a několik dalších trhů dostala název Inster a špetku odlišný styling. Ten odpovídá aktuálnímu stylu elektrických Hyundai s pixelovou grafikou světel a přidává zajímavé kruhové LED segmenty denního svícení a zadní osvětlení. Naživo vypadá velmi zajímavě, mimo jiné i díky oplastování blatníků a prahů nebo zcela minimálním převisům.
Hyundai vidí svou novinku jako druhé auto do rodiny nebo jako firemní vůz pro menší firmy či rozvozové služby. Aktuálně nabízený model je čtyřmístný, ale k dostání bude i pětimístné provedení a užitkové provedení s dodatečnou ochranou nakládací hrany a dalšími praktickými doplňky, v konfigurátoru je také verze Inster Cross s outdoorovými prvky, odlišnými nárazníky a koly i střešním košem.
Inster na vstupuje ve dvou verzích. Provedení Eco má baterii o kapacitě 42 kWh, výkon 71,1 kWh a normovaný dojezd až 327 kilometrů. Model Power pak nabídne 49kWh akumulátor, výkon 84,5 kW a dojezd až 370 kilometrů.
Stejnosměrné nabíjení je u silnější verze možné až 85 kW (na nabíječce s výkonem přes 120 kW), palubní nabíječka je 11kW. U základní výbavy Smart je na přání je možné dostat tepelné čerpadlo, od druhého stupně Style je již bez příplatku. U takto kompaktního auta je také zajímavá možnost mít funkci V2L s vnější a vnitřní zásuvkou s výkonem až 3,6 kW.
Ale nyní již míříme za volant – ten jistě poznáte z „dospělejších“ modelů Ioniq 5 nebo 6, uprostřed má místo loga výrobce diody, které umí signalizovat například úroveň nabití baterií, a využívá klasická tlačítka. Volič směru jízdy se nachází na sloupku volantu. Za volantem najdete pádla pro nastavení úrovně rekuperace, ty jsou čtyři a podržením pravého pádla nastavíte inteligentní rekuperaci dle situace, odstupu a dalších parametrů.
Digitální přístrojový štít známe z ostatních modelů Hyundai, 10,25palcový infotainment také. Ovládáte jej dotykem, ale ve střední části palubní desky se nacházejí také skutečná tlačítka pro vstup do jednotlivých sekcí a funkcí – a máme zde i klasické kolečko pro nastavení hlasitosti, což kvitujeme. Stejně tak si zaslouží pochvalu ovládání teploty a všech dalších funkcí klimatizace a topení normálními tlačítky, které se dají nahmátnout po paměti.
Navzdory kompaktním vnějším rozměrům působí vnitřek vzdušně a prostorně – za volantem nemám při výšce 174 centimetrů s prostorem pro hlavu nebo nohy problém, dobře se vešel i o hlavu vyšší kolega. Pohodlí najdete i na zadních sedadlech, jejichž sedáky jsou sice dost nízko nad podlahou, ale dají se posouvat, a tak si na úkor kapacity kufru můžete udělat pohodlí s nataženýma nohama a opravdu štědrým množstvím místa.
Variabilita vnitřku je ohromující – všechna sedadla se dají sklopit, včetně řidičova, takže sem nacpete předměty o délce až 2,2 metru, nebo matraci na spaní v autě. K dispozici je i zajímavé příslušenství, které se dá připnout na různá místa v rámci vnitřku, například na výplně dveří nebo zadní část předních opěradel.
Zavazadlový prostor může mít dle konfigurace kapacitu 238 až 351 litrů – pro zajímavost, delší a větší Hyundai i20 má srovnatelných 352 litrů. K dalším šikovným prvkům patří dvojice USB konektorů v palubní desce a dvojice objemných poliček ve středu palubní desky, vpředu i vzadu pak (v závislosti na výbavě) máte klasické 250V zásuvky s 16 A. Co ještě stran vnitřku musí zaznít – interiér působí robustně, nic v něm nevrže, má opravdu hezké materiály a rozhodně není odbytý nebo vylevněný.
Hyundai Inster: Technická data |
Výbava |
Eco |
Power |
Nejvyšší výkon [kW] |
71,1 |
84,5 |
Max. točivý moment [Nm] |
147 |
147 |
Zrychlení 0–100 km/h [s] |
11,7 |
10,6 |
Maximální rychlost [km/h] |
140 |
150 |
Dojezd na jedno nabití kombinovaný [km/h] |
327 (15" kola) |
370 (15" kola) |
Kombinovaná spotřeba 15" kola [kWh/100 km] |
14,3 |
14,9 |
Kombinovaná spotřeba 17" kola [kWh/100 km] |
15,6 |
15,1 |
Kapacita baterie [kWh] |
42 |
49 |
Sedláme silnější verzi Insteru s větší baterií. Rozjezdy jsou zcela přesvědčivé a čiperné, brzdou provozu rozhodně nebudete. S kompaktními rozměry se skvěle parkuje i manévruje ve městě a hodí se i na úzké okresce. Řízení působí dospěle a odpružení taktéž, v kombinaci s 15palcovými koly s přehledem zvládá kočičí hlavy ve městě i výmoly ve vyšším tempu, i když se od zadní nápravy sem tam ozve žuchnutí.
Po městě se pohybujeme se spotřebou okolo 10 kWh/100 km, při plynulé jízdě po okreskách mezi vesnicemi si pak Inster bere stále velmi přijatelných 12,7 kWh/100 km. Po dálnici a skutečně svižně a dravě projeté rychlostní zkoušce se na displeji ukazuje necelých 15 kWh/100 km – opět velmi slušný výsledek.
Jízda vyšším tempem také ukázala dvě věci. V zatáčkách si tento malý elektrický Hyundai nechá líbit skutečně hodně, v oblouku moc pěkně sedí a když to rychlostí při nájezdu přeženete, způsobně vás upozorní jemnou nedotáčivostí. Na dálnici se pak projevují jeho celkem hranaté tvary – s narůstající rychlostí se ozve svist od přední části a zrcátek. Snad jediná drobná výtka míří k brzdám, které mají na prvních milimetrech dráhy pedálu až příliš ostrý nástup.
Ceny v hotovosti startují na 539.990 Kč za výbavu Eco s menší baterií a nižším výkonem, ale pokud využijete jako privátní zákazník značkové financování Hyundai, dostáváte se na dost zajímavých 489.990 Kč. Pro firemní klientelu je pak Inster s financováním dostupný již od 399.993 Kč bez DPH. Varianta Power s větší baterií a vyšším výkonem za hotové startuje na 569.990 Kč, s financováním pro soukromníky je k mání od 519.990 Kč a pro firmy a podnikatele s úvěrem Hyundai Finance od 429.414 Kč. Na auto platí pětiletá záruka, baterie je kryta na osm let nebo 160.000 kilometrů.
Celkovým dojmem je, že Hyundai se podařilo vytvořit přesvědčivý produkt s dospělými jízdními vlastnostmi, dobrou spotřebou i dojezdem a zajímavými funkcemi. Pochvalu dostává i za snadnou obsluhu a hodnotně působící interiér. Toto už je použitelná elektromobilita téměř pro každého – lze se jen pousmát při vzpomínce na první malé elektromobily na českém trhu, které před patnácti lety stály v základu okolo 800 tisíc korun a ujely s bídou sto kilometrů.
České ceny: |
Hyundai |
Inster |
|
|
|
Výbava |
Provedení |
St. cena s DPH |
St. cena při úvěru Hyundai Finance |
Akč. cena pro firmy a podnikatele bez DPH |
Ak. cena pro firmy a podn. bez DPH při úvěru Hyundai Finance |
Smart |
Eco 42 kWh |
599.990 Kč |
549.990 Kč |
441.315 Kč |
399.993 Kč |
|
Power 49 kWh |
639.990 Kč |
589.990 Kč |
470.736 Kč |
429.414 Kč |
Style |
Eco 42 kWh |
699.990 Kč |
649.990 Kč |
514.869 Kč |
473.546 Kč |
|
Power 49 kWh |
739.990 Kč |
689.990 Kč |
544.290 Kč |
502.968 Kč |
Style Premium |
Power 49 kWh |
799.990 Kč |
749.990 Kč |
588.422 Kč |
547.100 Kč |
Cross |
Power 49 kWh |
794.990 Kč |
744.990 Kč |
584.745 Kč |
543.422 Kč |
Cross Premium |
Power 49 kWh |
829.990 Kč |
779.990 Kč |
610.489 Kč |
569.166 Kč |