První test Ford Focus RS: rychlejší, civilnější

Podívali jsme se na zoubek nejvýkonnějšímu kompaktu vůbec. Je nový Focus RS špičkou mezi hot hatchi? A ctí tradice písmen RS?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Dramatický vzhled
  2. Motor aneb Turbo se snaží, Hravý podvozek
  3. Solidní ovladatelnost, Závěr, Cena a dostupnost, Technické parametry, Kompletní fotogalerie

Slova Ford Focus RS davají pro mnohé dohromady označení tak ikonické, že jsou schopni jej klást na roveň největším legendám automobilismu posledních dekád. Jeho první generace vznikla jen ve 4 500 exemplářích, bylo by ale velmi naivní se domnívat, že legendu udělala z tohoto auta pouze jeho nedostupnost. RS mělo v prvé řadě to štěstí, že vzniklo na základech vozu, který byl ve své době špičkou v mnoha ohledech, v této souvislosti ale především vozem s mimořádnými jízdními vlastnostmi a prvotřídní ovladatelností. Už mnohem civilější verze Focusu dokázaly rozdávat radost z jízdy plnými doušky a když na jejich základech měla vzniknout verze skutečně ostrá, musel to být úspěch.

A také byl, recept na něj byl přitom relativně jednoduchý. Ford využil lehké konstrukce Focusu (i dvoulitrová verze měla kolem 1 100 kg, RS měla pak v dnešní době neopakova(tel)ných 1 200 kg), které pro špičkovou dynamiku stačilo 215 koní z přeplňovaného dvoulitru. Focus RS ale byl v prvé řadě o všem možném, jen ne o rychlosti v přímce. Díky širšímu rozchodu, nekompromisné naladěnému podvozku, dobrým brzdám a samosvornému diferenciálu byl mimořádně rychlý především v technických pasážích, kde exceloval i vynikající zpětnou vazbou a ovladatelností všech klíčových prvků. Výborné řízení prvního Focusu je dodnes vyhlášené, o řazení ani nemluvě a dávkovatelnost brzd snese srovnání s těmi nejlepšími sporťáky. Ano, tohle auto bylo skutečnou sportovní verzí sériového modelu, která byla schopna „dostat” i mimořádně náročně řidiče, zvyklé na docela jiné výkony. Focus RS nebyl až tak rychlý (i když stovka za 6,3 sekundy není k zahození), radost z opravdu sportovní jízdy ale uměl rozdávat jak málokterý jiný vůz v téco cenové kategorii.

Ač jsem hlavně kvůli přeplňovanému motoru Focusu RS nikdy až tak nepodlehl, musím uznat, že jde o jeden z nejlepších hot hatchů všech dob. A pokus navázat na jeho úspěch je docela výzva. Možná i proto si u Fordu s novým RS dali pěkně na čas a přicházejí s ním až na sklonku výroby druhé generace Focusu. Od jeho prvního představení uběhl více než rok a teprve nyní se dostává do prodejů i v České republice. Vůz jsme poprvé vyzkoušeli na autodromu v Sosnové a jeho blízkém okolí a víme, jak se práce vývojářům Fordu zdařila.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Dramatický vzhled

Ford Focus je po posledním faceliftu vcelku výrazným autem, v úpravě RS ale vyloženě září kdekoli se objeví. A rozhodně ne jen kvůli křiklavě zelené barvě, ve které je často k vidění. My jsme ostatně měli co do činění s Focusy RS v mnohem decentnějších odstínech - modré a bílé.

Snad nebudu přehánět, když řeknu, že ve srovnání s běžnými Focusy se RS liší takřka vším a zrovna decentnost není jeho hlavní předností. Již širší a nižší stavba je k nepřehlédnutí, k té se přidávají vcelku obvyklé prvky sportovních verzí - výraznějších nárazníky a prahy, nějaký ten střešní spojler, velká kola, nepřehlédnutelný výfuk... Ano, to najdeme třeba i u Golfu GTI, jenže u Focusu RS je toto všechno dotaženo do naprostého extrému. Nárazníky jsou mimořádně masivní, „vytažené” prahy připomínají spíše stupátko off-roadu, kola mají 19 palců, na střešním spojleru byste mohli žehlit a dvě ohromné koncovky výfuků připomínají hlásné trouby. Když si k tomu přičtete průduchy na předních blatnících a kapotě motoru, zjistíte, že z vašeho Focusu 1,6 zbyly na tomto autě leda dveře a střecha.


Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vzhled novinky je zkrátka velmi dramatický i v relativně nenápadných barvách. Pro někoho možná až příliš, vše je totiž masivní, svalnaté, zkrátka nepřehlédnutelné. Věřím ale, že jde o úpravy ryze funkční, a tak nezbývá než konstatovat obligátní: proti gustu...

Uvnitř vozu se tak výrazné změny neodehrály. Tou největší je instalace skořepinových sedadel pro řidiče a spolujezdce. Kapličku s ukazatelem mj. plnícího tlaku turba již známe z modelu ST, podobně jako sportovní volatnt či nášlapy pedálů. A modré švy koženého obšití volantu, řadící páky nebo výplní dveří jsou jen drobným detailem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Dramatický vzhled
  2. Motor aneb Turbo se snaží, Hravý podvozek
  3. Solidní ovladatelnost, Závěr, Cena a dostupnost, Technické parametry, Kompletní fotogalerie

bazar

Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2014
Stav: 38 742 km
Cena: 380 000 Kč
Ford Grand C-Max 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 116 726 km
Cena: 240 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2008
Stav: 226 653 km
Cena: 143 000 Kč
Ford Focus 1,5
Rok výroby: 2016
Stav: 11 567 km
Cena: 380 000 Kč
Ford S-Max 2
Rok výroby: 2010
Stav: 139 167 km
Cena: 300 000 Kč
Ford Focus 1,4
Rok výroby: 2010
Stav: 73 216 km
Cena: 170 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků