První svezení: V "dětském" autě Chatenet musíte dobře vnímat provoz

Již od loňska se do České republiky dovážejí francouzské miniautomobily značky Chatenet. Jeden z modelů této "prémiové" značky mezi výrobci působícími v této kategorii jsme vyzkoušeli.

Zdá se to až neuvěřitelné, ale za třímetrové auto s výkonem pouhé 4 kilowatty (5,4 koně) jsou lidé schopní utratit dokonce i více než milion. I takový vůz se u nás již prodal.

"Hlavní důvod, proč někteří rodiče takové vozidlo svým dětem kupují je úspora času. Týká se to zejména těch, kteří žijí v satelitních obcích kolem hlavního města a od raného věku jejich dětí trávili mnoho času tím, že je převáželi do školy a zpět, na kroužky nebo do sportovních oddílů. Když pak dítě dosáhne věku patnácti let, můžou ho slavnostně obdarovat klíčky od vozu. Potomek má radost a oni o starost méně," sdělil nám odborník na tyto vozy.

Klepněte pro větší obrázek

Možnost řídit auto o tři roky dříve než ostatní se zamlouvá asi všem dětem

Mladí řidiči, také získají správné návyky pro provoz daleko dříve než ti, kteří do autoškoly zamíří teprve v osmnácti. Vzhledem k malé velikosti vozu i nízké rychlosti musí totiž daleko obezřetněji vjíždět do křižovatek, musí se vyvarovat náhlých a zbrklých manévrů, a současně se naučí respektu k ostatním na silnici. "Na druhou stránku, takový pomalý vůz v hustém provozu může na řadu méně tolerantních řidičů působit  tak trochu jako červený hadr na býka. Z toho pak vyplyne množství potenciálně nebezpečných situací," varuje zase specialista na bezpečnost silničního provozu Jiří Patera.   

Nedaří se vám nastartovat auto? Použijte provaz

Nedaří se vám nastartovat auto? Použijte provaz

Chatenet je jedním z výrobců, kteří takové vozy vyrábějí sériově. Mezi jeho konkurenty patří například Ligier, Aixam či Microcar. Chatenety ale stojí nejvíce. Bodují jednak designem, tak i množstvím nabízené příplatkové výbavy. Navíc jsou konstruovány tak, aby něco vydržely i v případě nehody. Konkrétně v testu nezávislé organizace EuroNCAP získaly vozy této značky dvouhvězdičkové hodnocení.

Model Chatenet SportEvo, který jsme si pro test vybrali, je vlastně jakési malé kupé. V základní výbavě jsou obsažena patnáctipalcová černě lakovaná kola z lehkých slitin, elektrické stahování oken, chromovaný výfuk, rádio, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, či vyhřívané zadní sklo. Takový vůz stojí 408 000 Kč včetně DPH. Můžete si ovšem připlatit například za multimediální systém, parkovací asistent s kamerovým systémem, klimatizaci, kožený sportovní volant, sportovní pedály, chromované víčko nádrže, sportovní sedačky s koženým čalouněním nebo střešní okno. Velkou část zmiňovaných prvků náš vůz měl...

Zaujala nás pohledná příď, boční linie, záď pak již naopak působí trošku komplikovaně. Při otevírání dveří nejprve poněkud sjedou bezrámová okna, nastupování na sedačky je pohodlné. Jen jsou určené pro menší lidi. Vrchol opěrky hlavy totiž jen trošku vzrostlejším jedincům končí u týla. Správně by měl být nad temenem..  

Podívejte se, jak se v Rusku dělá z totálky Škody Octavia nové auto

Podívejte se, jak se v Rusku dělá z totálky Škody Octavia nové auto

I když je možné si do vozu objednat i výkonnější agregát, verze pro patnáctileté (lze je řídit s oprávněním pro skupinu AM), mají pod kapotou zabudovaný dvouválcový diesel značky Yanmar. Má zdvihový objem válců 523 cm3 a výkon 4 kW při 3200 otáčkách. Jedná se o spolehlivý motor, vyvinutý původně pro lodě či travní sekačky, kultivovanost mu však chybí. Dovozce tedy nabízí i modernější motor Lombardini se systémem vstřikování common-rail, ovšem za něj se také připlácí.

Po otočení s klíčkem se ozve poměrně silný "traktorový" zvuk, auto se při zařazeném neutrálu hodně otřásá. Jakmile se rozjedete a motor se zahřeje, hluk se stane snesitelnější, vibrace jsou však cítit stále. Zacházet s plynovým pedálem při rozjezdech je třeba velejemně. Jinak se vůz po zvolení režimu vpřed i vzad vydá žádoucím směrem rychlým přískokem.

I když je maximální rychlost vozidla pouze 45 kilometrů v hodině, z kopce z něho lze "vytáhnout" i tachometrových 55. Na druhou stranu, do kopce (i při obsazení pouze řidičem) rychlost při plně sešlápnutém plynovém pedálu) postupně klesá až na nějakých 30-35 kilometrů v hodině. 

Chatenet má palivovou nádrž 19,5 litru. Tu jen tak nevyjedete. I když jezdíte fakticky stále na plný plyn, nepřekročí spotřeba čtyři litry na sto kilometrů. Dojezd je tak kolem 500 kilometrů.

Policie má nejvýkonnější auta v historii. Podívejte se, v čem jezdila dosud

Policie má nejvýkonnější auta v historii. Podívejte se, v čem jezdila dosud

Chatenet je poměrně praktické vozidlo. Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 360 litrů, což na vůz s délkou 306,5 centimetru není určitě špatná hodnota. Uvnitř je i dostatek dalších odkládacích prostor. Například kapsa ve dveřích je přímo obrovská.

Největší problém, se kterým jsme se při jízdách s vozem potýkali, byla nízko umístěná horní hrana čelního okna. Dost totiž omezovala výhled ven, a například kvůli výhledu na semafor jsme se museli za volantem snížit a zkroutit. Rozhodně to platí pro lidi s tělesnou výškou nad 180 centimetrů, což v dnešní populaci není ani ve věku kolem 15 let žádná zvláštní výjimka. 

Další praktické informace o voze, získané při dvoudenním seznamování se s vozem, získáte při čtení popisků pod fotografiemi v následující galerii: 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků