První svezení s novým Land Roverem Discovery: Vzali jsme ho i do podzemí

Na trh se dostává již pátá generace modelu Land Rover Discovery. Může být vybavená prakticky stejně jako nejluxusnější Range Rover, stále však má ohromující schopnosti v terénu.

Design nového Land Roveru Discovery nemusí každému ladit hned na první pohled. Příď působí trošku jako z jiné planety. Přesto však tvůrci vozu zanechali jeho tradiční hodnoty - tedy stupňovitou střechu a asymetrický design zadní části.

Jinak je ale Land Rover Discovery super povedené auto. Samozřejmě především pro ty, kteří potřebují auto s vynikajícími offroadovými schopnostmi, s komfortním chováním při dlouhém cestování a využijí i možnost tahání těžkých (až 3,5 tuny) přívěsů.

Můžeme to konstatovat po dvoudenní jízdní prezentaci páté generace modelu, která se konala na zakroucených silnicích lucemburského Velkovévodství, na dálnicích s neomezenou rychlostí v sousedním Německu a rovněž v podzemí dolomitového dolu. Tam jsme měli možnost vyzkoušet část terénních schopností tohoto automobilu. Dohromady jsme najezdili téměř tři stovky kilometrů.

Možnosti auta mimo silnici jsou nadále nemalé.  Leccos napovídají i některé technické parametry. Například světlá výška je 283 milimetrů (oproti minulé generaci je to více o 43 milimetrů) a auto je schopno projet vodou hlubokou 900 milimetrů. Dříve to bylo o 200 méně.  V dole při nás sice organizátoři prezentace připravili několik zkoušek, například zatáčení v bočním náklonu přes 20 stupňů, výjezd příkrých schodů nebo přejezd zhruba třicet až čtyřicet centimetrů velkých kamenů. Nám ale bylo jasné, že hranice schopností auta jsou ještě o hodně dále. Přesto byl průjezd několik kilometrů dlouhou trasou většinou v naprosté temnotě velkým zážitkem. Zvláště, když jsme předtím ještě dostali do auta helmy, výkonné svítilny a dokonce sebezáchranný přístroj schopný vyrábět čerstvý vzduch minimálně půl hodiny.. 

Terénu se discovery nebojí i přesto, že tato generace již opustila tradiční rámovou konstrukci a má teď samonosnou karosérii. Ta je vyrobena z hliníku (víko kufru dokonce z plastu), což přineslo mezigenerační snížení hmotnosti skoro o půl tuny. Přesto není 4970 milimetrů dlouhé auto žádnou "lehkonožkou." Testované provedení, které mělo pod kapotou šestiválcový třílitrový turbodiesel s výkonem 190 kW (258 koní) a velice bohatou výbavu First Edition, by na váze ukázalo hmotnost 2,3 tuny. Tu jsme nejvíce cítili při sjezdech, kdy by bylo nutno zpomalit před zatáčkou. Brzdy měly s autem co dělat. Také v rychleji projetých zatáčkách působí na cestující uvnitř poměrně značné odstředivé síly, což je pochopitelně dáno i poměrně měkkým vzduchovým odpružením, vysoké karosérii a velké světlé výšce. Je to zkrátka auto spíše pro pohodáře než pro ty, kteří potřebují každou chvíli dohánět nějaké zpoždění.

Testy | Off-roady | Fascinace | Land Rover

Tak trochu jiný test: Úplně poslední týden s Land Roverem Defender

Rozměry, tvar a hmotnost mají samozřejmě vliv na spotřebu na silnici. Při klidné jízdě po venkově jsme sice dokázali hodnotu na palubním počítači stlačit na 6,9 litru (tabulkové údaje hovoří o kombinované spotřebě 7,2 litru), ale na dálnici rychle vystoupala k 13 litrům a na úsecích s neomezenou rychlostí se dostala i přes patnáct litrů. Připomínáme, že maximální rychlost verze TD6 s automatickou osmistupňovou převodovkou je 209 kilometrů v hodině a zrychlení z nuly na sto nastane za 8,1 sekundy. V praxi se bude dlouhodobá spotřeba u vozů nových majitelů pohybovat nejspíše mezi 10 - 12 litry.

Záležet bude nepochybně hodně na tom, kolik lidí bude v autě často sedávat, a jak moc se naloží do obrovského zavazadelníku.

Land Rover se v tiskové zprávě chlubí, že nové discovery bylo navrženo tak, aby 95 procent dospělých osob mohlo sedět i v poslední řadě sedadel. Tou poslední řadou je myšlena třetí, neboť vůz je sedmimístný. Redaktor vysoký 186 centimetrů si toto místo vyzkoušel a musel konstatovat, že zřejmě již nepatří mezi oněch 95 procent. Například hlavou již narážel do čalounění stropu, a také pro kolena nezbyl vůbec žádný prostor navíc. Nicméně, místa je tam určitě více než například v kodiaqu a pokud by za sebe usedli tři lidé s tělesnou výškou do 180 centimetrů, mohli by tak překonat i stakilometrové vzdálenosti. A příjemně - všech sedm sedaček totiž může být vyhřívaných a pět v první i druhé řadě ventilovaných. Přední dokonce zvládají i masáže.

Zajímavosti | Cestování | Land Rover

Land Rover udělal chatku pro Santu. Složená se vejde do Discovery Sport

Pokud jsou sedačky třetí řady sklopeny do podlahy (lze to dělat tlačítky v kufru nebo třeba pomocí mobilní aplikace - a funguje to i v opačném směru), lze do kufru naložit až 1231 litrů. Vypadnutí předmětů z vozu po otevření víka brání elektricky zdvihatelná přepážka. Ta vlastně nahrazuje dřívější dělené víko kufru a stejně jako na tento karosářský díl si na ni lze sednout. Unese až tři sta kilogramů.

Interiér nabízí obrovské množství možností k uložení různých předmětů. Před spolujezdcem jsou hned dvě přihrádky a v loketní opěrce zeje hluboká jáma, která je navíc klimatizovaná. Nejvíce nás nadchla tajná přihrádka, která je přístupná po odklopení panelu klimatizace.

Ti, kteří potřebují stále něco dobíjet, budou nadšeni z celkem  šesti dvanáctivoltových zásuvek a až devíti USB portů.

Ke zdolávání přírodních nástrah mimo cesty pomůže řidiči systém Terrain Response a za příplatek nebo ve vyšších výbavách také redukce převodovky a elektronické uzávěry mezinápravového nebo zadního diferenciálu. Navíc se dá využít škála kamer, asistent pro sledování hloubky vody při brodění nebo funkce systému All-Terrain Progress Control. Tu lze naprogramovat tak, aby auto samočinně udržovalo velmi nízkou konstantní rychlost a řidič se tak mohl soustředit pouze na práci s volantem. Jeho další schopností je usnadnění rozjezdu na velmi kluzkém povrchu.

Retro | Zajímavosti | Land Rover

Evoluce Range Roveru: Takto se vozy značky vyvíjí už téměř půlstoletí

Dovozce Land Roverů na tuzemský trh již také odtajnil ceník vozu. Základní verze, kterou pohání vznětový čtyřválec, stojí 1 395 735 korun. Ve výbavě už je osmistupňový automat, odpružení ocelovými pružinami, autonomní brzdění, devatenáctipalcová kola z lehké slitiny, pětimístný interiér, mutlifunkční kožený volant, dvouzónová klimatizace, tempomat a multimeduální systém s osmipalcovým displejem. 

Verze First Edition, kterou jsme měli možnost vyzkoušet, stojí nejméně 2 292 103 Kč. Její vlastníci získají při koupi například také náramek Activity Key. Ten může sloužit rovněž jako klíč k autu. Funguje to tak, že náramek přiložíte k písmenu D z nápisu Discovery na dveřích zavazadlového prostoru. Tím se auto zamkne a současně je deaktivován standardní klíč. Ten je pak možno nechat klidně uvnitř auta.

Na snímky z jízdní prezentace se můžete podívat zde:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

včera | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků