První svezení s novým Land Roverem Discovery: Vzali jsme ho i do podzemí

Na trh se dostává již pátá generace modelu Land Rover Discovery. Může být vybavená prakticky stejně jako nejluxusnější Range Rover, stále však má ohromující schopnosti v terénu.

Design nového Land Roveru Discovery nemusí každému ladit hned na první pohled. Příď působí trošku jako z jiné planety. Přesto však tvůrci vozu zanechali jeho tradiční hodnoty - tedy stupňovitou střechu a asymetrický design zadní části.

Jinak je ale Land Rover Discovery super povedené auto. Samozřejmě především pro ty, kteří potřebují auto s vynikajícími offroadovými schopnostmi, s komfortním chováním při dlouhém cestování a využijí i možnost tahání těžkých (až 3,5 tuny) přívěsů.

Můžeme to konstatovat po dvoudenní jízdní prezentaci páté generace modelu, která se konala na zakroucených silnicích lucemburského Velkovévodství, na dálnicích s neomezenou rychlostí v sousedním Německu a rovněž v podzemí dolomitového dolu. Tam jsme měli možnost vyzkoušet část terénních schopností tohoto automobilu. Dohromady jsme najezdili téměř tři stovky kilometrů.

Možnosti auta mimo silnici jsou nadále nemalé.  Leccos napovídají i některé technické parametry. Například světlá výška je 283 milimetrů (oproti minulé generaci je to více o 43 milimetrů) a auto je schopno projet vodou hlubokou 900 milimetrů. Dříve to bylo o 200 méně.  V dole při nás sice organizátoři prezentace připravili několik zkoušek, například zatáčení v bočním náklonu přes 20 stupňů, výjezd příkrých schodů nebo přejezd zhruba třicet až čtyřicet centimetrů velkých kamenů. Nám ale bylo jasné, že hranice schopností auta jsou ještě o hodně dále. Přesto byl průjezd několik kilometrů dlouhou trasou většinou v naprosté temnotě velkým zážitkem. Zvláště, když jsme předtím ještě dostali do auta helmy, výkonné svítilny a dokonce sebezáchranný přístroj schopný vyrábět čerstvý vzduch minimálně půl hodiny.. 

Terénu se discovery nebojí i přesto, že tato generace již opustila tradiční rámovou konstrukci a má teď samonosnou karosérii. Ta je vyrobena z hliníku (víko kufru dokonce z plastu), což přineslo mezigenerační snížení hmotnosti skoro o půl tuny. Přesto není 4970 milimetrů dlouhé auto žádnou "lehkonožkou." Testované provedení, které mělo pod kapotou šestiválcový třílitrový turbodiesel s výkonem 190 kW (258 koní) a velice bohatou výbavu First Edition, by na váze ukázalo hmotnost 2,3 tuny. Tu jsme nejvíce cítili při sjezdech, kdy by bylo nutno zpomalit před zatáčkou. Brzdy měly s autem co dělat. Také v rychleji projetých zatáčkách působí na cestující uvnitř poměrně značné odstředivé síly, což je pochopitelně dáno i poměrně měkkým vzduchovým odpružením, vysoké karosérii a velké světlé výšce. Je to zkrátka auto spíše pro pohodáře než pro ty, kteří potřebují každou chvíli dohánět nějaké zpoždění.

Tak trochu jiný test: Úplně poslední týden s Land Roverem Defender

Tak trochu jiný test: Úplně poslední týden s Land Roverem Defender

Rozměry, tvar a hmotnost mají samozřejmě vliv na spotřebu na silnici. Při klidné jízdě po venkově jsme sice dokázali hodnotu na palubním počítači stlačit na 6,9 litru (tabulkové údaje hovoří o kombinované spotřebě 7,2 litru), ale na dálnici rychle vystoupala k 13 litrům a na úsecích s neomezenou rychlostí se dostala i přes patnáct litrů. Připomínáme, že maximální rychlost verze TD6 s automatickou osmistupňovou převodovkou je 209 kilometrů v hodině a zrychlení z nuly na sto nastane za 8,1 sekundy. V praxi se bude dlouhodobá spotřeba u vozů nových majitelů pohybovat nejspíše mezi 10 - 12 litry.

Záležet bude nepochybně hodně na tom, kolik lidí bude v autě často sedávat, a jak moc se naloží do obrovského zavazadelníku.

Land Rover se v tiskové zprávě chlubí, že nové discovery bylo navrženo tak, aby 95 procent dospělých osob mohlo sedět i v poslední řadě sedadel. Tou poslední řadou je myšlena třetí, neboť vůz je sedmimístný. Redaktor vysoký 186 centimetrů si toto místo vyzkoušel a musel konstatovat, že zřejmě již nepatří mezi oněch 95 procent. Například hlavou již narážel do čalounění stropu, a také pro kolena nezbyl vůbec žádný prostor navíc. Nicméně, místa je tam určitě více než například v kodiaqu a pokud by za sebe usedli tři lidé s tělesnou výškou do 180 centimetrů, mohli by tak překonat i stakilometrové vzdálenosti. A příjemně - všech sedm sedaček totiž může být vyhřívaných a pět v první i druhé řadě ventilovaných. Přední dokonce zvládají i masáže.

Land Rover udělal chatku pro Santu. Složená se vejde do Discovery Sport

Land Rover udělal chatku pro Santu. Složená se vejde do Discovery Sport

Pokud jsou sedačky třetí řady sklopeny do podlahy (lze to dělat tlačítky v kufru nebo třeba pomocí mobilní aplikace - a funguje to i v opačném směru), lze do kufru naložit až 1231 litrů. Vypadnutí předmětů z vozu po otevření víka brání elektricky zdvihatelná přepážka. Ta vlastně nahrazuje dřívější dělené víko kufru a stejně jako na tento karosářský díl si na ni lze sednout. Unese až tři sta kilogramů.

Interiér nabízí obrovské množství možností k uložení různých předmětů. Před spolujezdcem jsou hned dvě přihrádky a v loketní opěrce zeje hluboká jáma, která je navíc klimatizovaná. Nejvíce nás nadchla tajná přihrádka, která je přístupná po odklopení panelu klimatizace.

Ti, kteří potřebují stále něco dobíjet, budou nadšeni z celkem  šesti dvanáctivoltových zásuvek a až devíti USB portů.

Ke zdolávání přírodních nástrah mimo cesty pomůže řidiči systém Terrain Response a za příplatek nebo ve vyšších výbavách také redukce převodovky a elektronické uzávěry mezinápravového nebo zadního diferenciálu. Navíc se dá využít škála kamer, asistent pro sledování hloubky vody při brodění nebo funkce systému All-Terrain Progress Control. Tu lze naprogramovat tak, aby auto samočinně udržovalo velmi nízkou konstantní rychlost a řidič se tak mohl soustředit pouze na práci s volantem. Jeho další schopností je usnadnění rozjezdu na velmi kluzkém povrchu.

Evoluce Range Roveru: Takto se vozy značky vyvíjí už téměř půlstoletí

Evoluce Range Roveru: Takto se vozy značky vyvíjí už téměř půlstoletí

Dovozce Land Roverů na tuzemský trh již také odtajnil ceník vozu. Základní verze, kterou pohání vznětový čtyřválec, stojí 1 395 735 korun. Ve výbavě už je osmistupňový automat, odpružení ocelovými pružinami, autonomní brzdění, devatenáctipalcová kola z lehké slitiny, pětimístný interiér, mutlifunkční kožený volant, dvouzónová klimatizace, tempomat a multimeduální systém s osmipalcovým displejem. 

Verze First Edition, kterou jsme měli možnost vyzkoušet, stojí nejméně 2 292 103 Kč. Její vlastníci získají při koupi například také náramek Activity Key. Ten může sloužit rovněž jako klíč k autu. Funguje to tak, že náramek přiložíte k písmenu D z nápisu Discovery na dveřích zavazadlového prostoru. Tím se auto zamkne a současně je deaktivován standardní klíč. Ten je pak možno nechat klidně uvnitř auta.

Na snímky z jízdní prezentace se můžete podívat zde:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 16 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků