První svezení s Fordem EcoSport: Nemá sexy jméno, ale jinak zaujme

Prodeje kompaktních SUV v Evropě rostou téměř závratným tempem. Do boje o přízeň zákazníků v tomto segmentu nyní vstupuje i Ford. EcoSport bude po modelech Kuga a Edge třetím modelem značky s modrým oválem v této kategorii.

Ford má nepochybně ve svém portfoliu modely s atraktivnějšími jmény než je EcoSport, který právě přichází na trh v České republice. Lze v této souvislosti zmínit třeba Mustang, také Fiesta může budit řadu příjemných emocí.

Označení EcoSport je však důkazem, že výrobci automobilů už hodně myslí na emise a ekologičnost všeobecně. Druhá část jména má pak odkazovat na to, že jde o SUV, tedy auto pro aktivně zaměřené lidi.

O jméno ale půjde při rozhodování, zda si takový vůz koupit či nikoliv, až v poslední řadě. O tom, jaký je vůz v praxi, jsem se měl možnost přesvědčit při jízdní novinářské prezentaci na prosluněném pobřeží Atlantického oceánu v Portugalsku.

Srovnávací test Ford Focus RS vs. VW Golf R: Rychlá rota, čistá stopa

Srovnávací test Ford Focus RS vs. VW Golf R: Rychlá rota, čistá stopa

EcoSport současné generace je na řadě trhů přítomný již od roku 2014. Do Česka se však dostane až na samém počátku roku 2018, když mezitím stihl prodělat facelift, a také se změnilo místo jeho výroby. Nyní ho montují  ruce dělníků v rumunské Craiově. V souvislosti  se začátkem jeho produkce bylo do této továrny, kde se dříve vyráběl B-Max, investováno v přepočtu pět miliard korun.

Vůz nyní na délku měří 4096 milimetrů, jeho šířka dosahuje bez zrcátek 1765 milimetrů a výška je poměrně velká - 1653 milimetrů.

Tváří se stejně jako větší sourozenci

Během modernizace se vyměnilo 1300 dílů vozu, a proměna potkala také design. Nyní se příď sjednotila s dalšími SUV značky, což je Kuga a Edge. Podobný je tvar světlometů, hodně příbuzné rysy vykazuje také maska chladiče. Pokud je vůz v provedení ST-Line, což byl i náš případ, dostane standardně od zbytku karoserie odlišně lakovanou střechu (existují čtyři verze), a také černé lamely v masce chladiče. K tomu nádavkem samozřejmě příslušné označení na blatnících a krytech prahů.

Uvnitř se vyskytují hodnotnější materiály než před faceliftem a ubylo tlačítek. Zjednodušeně řečeno, celé je to v duchu nové generace fiesty.

Ford EcoSport - technická data a české ceny
Motor 1.0 EcoBoost 1.5 TDCi 1.5 EcoBlue AWD
Zdvihový objem [cm3] 999 1499 1499
Válce/ventily 3/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 92/6000 70/3750 92/3600
Točivý moment [N.m/min] 170/1400-5000 215/1750-3000 300/1750-2000
Převodovka 6M(6A) 6M 6M
Max. rychlost [km/h] 180(180) 160 181
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,7(11,6) 14,0 10,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,2(7,2) 4,5 4,8
Cena Trend [Kč] 429.990 489.990 -
Cena Titanium [Kč] 516.990 551.990 neuvedeno
Cena ST-Line [Kč] 552.990* 587.900 neuvedeno
*příplatek za automat činí 50.000 Kč. Cena 1.5 EcoBlue AWD bude v léte 2018

Na českém trhu bude auto od ledna k mání zatím pouze s jednou výkonovou variantou litrového zážehového tříválce Ecoboost (92 kW). Pojí se s manuální šestistupňovou převodovkou, případně může spolupracovat také se šestistupňovým automatem. Druhým agregátem v nabídce je turbodiesel 1,5 TDCi, který je schopen vyprodukovat 74 kW. Všechny tyto zmíněné verze mají pohon pouze předních kol.

V létě ovšem přijde na trh zbrusu nový diesel 1,5 EcoBlue s výkonem 92 kW a 300 Nm maximálního točivého momentu, který bude umět roztáčet buď také pouze přední, nebo i všechna čtyři kola. V prvním ze dvou testovacích dní jsem měl možnost usednout za volant právě takového auta, které pocházelo ještě z předvýrobní série.

Motor je kultivovaný, již od přibližně 1300 otáček ochotně „táhne“ a v členitém terénu při svižné jízdě podle palubního počítače spotřebovává zhruba 6,8 litru nafty na sto kilometrů. S autem jsme se pár stovek metrů projeli také po lehce rozbahněném terénu u jedné z vyhlídek na vysoké vlny Atlantiku. 

Ford tvrdí, že jeho inteligentní systém pohonu všech kol umí během pouhých 20 milisekund rozdělit rozložení hnací síly z třeba 100:0 (teoreticky) až na 50:50. Faktem je, že hrbolech, které se na oceánském břehu vyskytovaly, se vůz dral kupředu docela sveřepě. Také na suché vozovce při výjezdu ze zatáček bylo příjemně cítit „popostrčení“ od zadní nápravy.

Ford Focus RS udělá Kena Blocka z každého. Ano, i z vás [první dojmy]

Ford Focus RS udělá Kena Blocka z každého. Ano, i z vás [první dojmy]

Na druhou stranu mě docela překvapil krok techniků modrého oválu, kteří  těmto autům s pohonem všech kol přisoudili světlou  výšku pouhých šestnáct centimetrů, zatímco u všech předokolek leží podvozek nad úrovní veteránu ve výšce 19 centimetrů. Spíše než v terénu tak proto pohon všech kol využijí ti, kteří se často pohybují na zasněžených vozovkách.

Pro ty, co se rádi kochají

Druhý den jsem usedl do verze se zážehovým motorem 1,0 Ecoboost ve výkonovém stupni 103 kW, který ovšem v Česku v nabídce nebude. I když má motor papírově největší potenciál, při dvoučlenném obsazení v dlouhých dálničních stoupáních, které jsou v okolí Lisabonu ne nepodobné těm na D1 za sjezdem na Benešov, při zařazeném šestém rychlostním stupni zde dovolenou „stodvacítku“ držel jen s vypětím všech sil.

Při rychlosti 130 kilometrů v hodině ukazovala ručička otáčkoměru hodnotu 3100 otáček. Spotřeba se po třiceti kilometrech ustálila na hodnotě na 6,8. To je o litr méně, než kolik bylo na displeji palubního počítače po osmdesáti kilometrech svižné jízdy v členitém terénu občas protkaném menšími obcemi.

Obě dvě testované verze mě potěšily výborným řazením s poměrně krátkými drahami a správně tuhým odporem ve vymezených drahách, brzdy se daly dobře dávkovat a řízení nebylo ani zbytečně neposilované, ani příliš strmé.

Ostatně, tohle auto, jak jsem zjistil už po ujetí prvních desítek kilometrů, není určeno pro příliš rychlou a sportovní jízdu. Je stvořeno k tomu, aby si s ním člověk vyrazil mimo město a kochal se krásami přírody. Tomu odpovídá i naladění podvozku.

Zejména dieselová verze byla na můj vkus až příliš houpavá. To přinášelo mírnou nejistotu po náhlém vjetí na zvlněný úsek silnice. Na druhou stranu, na kostkách, které v mnoha městečkách tvoří velkou část povrchu ulic, podvozek krásně odfiltroval všechny spáry a dokonce i kanálové propusti.

Ford zaměstnává ve své továrně také sabotéra. Pomáhá zvyšovat kvalitu

Ford zaměstnává ve své továrně také sabotéra. Pomáhá zvyšovat kvalitu

Benzinové provedení pak mělo podvozek nastaven poněkud tvrději, což zřejmě přímo souvisí se zmíněnou větší světlou výškou. Obě varianty přitom byly ve zmíněném provedení ST-Line, který má z výroby namontované "sportovní odpružení podvozku".

Už jsem zmínil, že palubní deska je inspirována fiestou. Hned po nastoupení, ještě než jsem zmáčkl startovací tlačítko, mě upoutaly modře orámované dva USB konektory. Modré jsou pak i ručičky přístrojových ukazatelů. Další hojně použitou barvou je červená. V této barvě jsou nitě na čalounění sedaček, na volantu, a třeba i na rukojeti klasické pákové parkovací brzdy. Materiály vypadají kvalitně a jsou dobře zpracované.

Myslelo se na komfort. Vpředu si posádka může zapnout vyhřívání čelního skla, volantu i sedaček. Typy infotainmentu jsou na výběr tři. Ten nejdražší má osmipalcový displej vyčnívající nad horní hranou palubní desky. Má výborné rozlišení a navigace reagovala velmi rychle. Také obraz zadní parkovací kamery je dostatečně čitelný.

Sedačky mají boční vedení spíše jen naznačené (a to tu hovoříme u verzi ST-Line). Na druhou stranu jsou pohodlné, sedáky mají dostatečnou šířku a délku a totéž platí i opěradla.

Ideální pro dva až tři

Vzadu není místa nazbyt, ale dva lidé s výškou do zhruba 180 centimetrů se sem vejdou poměrně pohodlně. Redaktor vysoký 186 centimetrů měl po usednutí na zadní lavici za stejně vzrostlého řidiče nad hlavou ještě více než pět centimetrů. Před koleny už ale byla rezerva jen centimetr.

Z vozu není příliš dobrý výhled. To platí jak o předních sedadlech, kde velký „mrtvý“ úhel způsobuje masivní a rozdělen A sloupek, tak i o zadních. Zde je zase na vině mohutný sloupek C a poměrně nízká  boční okénka.

Jen jednou za rok: Když automobilky místo aut dělají hračky..

Jen jednou za rok: Když automobilky místo aut dělají hračky..

EcoSport je určený především pro dva lidi, případně pár s jedním malým dítětem. Tomu odpovídá i kapacita zavazadlového prostoru. Ta je 334 litrů. K dispozici je i druhá podlážka. Pod tu nejspodnější však již neumístíte žádné rezervní kolo. K dispozici je jen lepící sada. K výbavám Trend a Titanium si lze za příplatek buď 2400 nebo 3200 korun dokoupit i rezervní kolo umístěné ve speciálním krytu na zadních dveřích. Pokud ale zvolíte ST-Line, musíte si navždycky vystačit bez rezervy.

Asi nejvíce na EcoSport budou lidé koukat, pokud otevřete zavazadlový prostor. Víko se totiž nezvedá nahoru, jak jsme zvyklí, ale otevírá se  „po Americku“ „tajnou“ klikou zapracovanou do pravého zadního světlometru do strany.  Pokud parkujete a víte, že potřebujete pro něco do „kufru“, budete tedy potřebovat za autem hodně přes metr volného místa.

Ecosport není úplně levný vůz. Na druhou stranu, již základní výbava obsahuje prakticky vše potřebné. Tedy například manuální klimatizaci, LED denní svícení integrované do hlavních světlometů, mlhovky s funkcí přisvěcování do zatáček, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná přední i zadní okna, rádio, palubní počítač, alarm, sedm airbagů, asistent pro rozjezd do svahu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, přední loketní opěrku, nastavitelnou podlahu v kufru a šestnáctipalcová ocelová kola. V ceně je rovněž záruka na pět let, případně 120.000 ujetých kilometrů.

Na fotogalerii pořízenou přímo na místě prezentace, se podívejte zde:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
TEST DS 7 Crossback PureTech 225: Extravagance bez kompromisů?

DS 7 Crossback PureTech 225

Zcela samostatná značka DS je tu a model 7 s dodatkem Crossback je startem nové éry. Vyzkoušeli jsme nejsilnější benzínové provedení a sportovně laděnou výbavu.

dnes | Milan Lažanský | 29 příspěvků
TEST Ford Mustang Bullitt: Všechno nejlepší, Franku!

Ford Mustang Bullitt

Bylo by fajn se v testu Fordu Mustang vyhnout otřepaným frázím o amerických svalech a podobně. Obávám se ale, že dnes to nevyjde. Obzvláště, když tady máme ikonický Bullitt!

15.  11.  2018 | Jan Mička | 63 příspěvků
TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků