První svezení s BMW X2: Tento dílek do bavorského puzzle nám dává smysl!

Vyzkoušeli jsme stylovou novinku od BMW. Má své místo nebo je pouhým doplněním přebujelé řady?

BMW ještě letos doplní nejvyšší, vlajkovou řadu populární rodiny X. K přímé linii ve smyslu "jedna až sedm" však ještě zbýval model X2. Sudá čísla jsou obecně u BMW vyhrazena stylovějším, odvázanějším odnožím běžných modelů. A v tomto případě tomu není jinak.

X1 je najednou docela jiná...

X2 patří mezi rozrůstající se společnost vozů BMW s pro značku netradičním uspořádáním pohonu. Stejně jako X1 a řada 2 Active Tourer používá platformu s motorem uloženým napříč a pohon primárně předních kol.

Vychází tedy z X1, ale právě z ní v mých očích svou přítomností dělá úplně odlišně mířený kus v rámci značkového portfolia. Nové X1 to sluší a má svůj styl, o tom žádná. Jenže když vedle ní postavíte X2, vypadá vedle něj jako o dost rozumnější a usedlejší alternativa. Je to tak i fakticky, protože X2 je kratší o 79 milimetrů a o podobný kus dokonce i nižší, přesněji o 72 milimetrů.

Alpina opět nabízí to, co BMW M Performance nikoli: Opravdu silný diesel pro X3

Alpina opět nabízí to, co BMW M Performance nikoli: Opravdu silný diesel pro X3

Také v samotném designu se u BMW daleko víc vyřádili. Celkový postoj je dynamičtější a ze zajímavých prvků bych vypíchnul nestandardní tvar ledvinek, logo na c-sloupku, které odkazuje na stará kupé jako 3.0 CSi, či koncovky výfuku se stejným průměrem jako u X6 M. Jako první BMW dostává X2 také "M paket X". Oproti standardnímu M paketu přidává stříbrné či šedé doplňky a takto vybavené auto vidíte i ve fotogalerii.

X2 dělá z číselně nižšího bratra pocitově rozumnější auto i uvnitř. Novinku si zkrátka dokážu představit jako jediné rodinné auto docela hůř než X1. Podélně je sice místa s ohlédnutím na danou třídu dostatek, centimetry ale chybí pro hlavy zadních cestujících. Jako celek interiér následuje poslední trend značky - veškeré materiály jsou vysoce kvalitní. Také technologicky dostává X2 to nejlepší z kuchyně iDrive.

Dieselový elán

Než přijdou tříválce, jejichž doplněním vzroste počet motorových alternativ na osm, v nabídce je trojice agregátů. Základem je zážehový dvoulitr s dvouspojkovou převodovkou a pohonem předních kol. Už ten ovšem se 141 kW začíná od nemalých 997.100 korun.

Já jsem v rámci krátké první zkušenosti vyzkoušel dvojici nabízených turbodieselů. Verze 20d má 140, 25d s druhým turbodmychadlem 170 kilowattů. I když jsou si konstrukčně velmi blízko, jde o ty samé dvoulitry, rozdíl mezi nimi je znatelný, a to nejen v podání výkonu.

U vznětových motorů od BMW jsem si stačil všimnout jednoho pravidla. I v případě třílitrového motoru platí, že v čím vyšší výkonové specifikaci jej vyzkoušíte, tím hůře je na tom s kultivovaností. Neberte mě špatně, vznětový třílitr je sametových ve všech verzích. Ale malý rozdíl tam znát je.

TEST BMW i3s: První elektrický hot-hatch?

TEST BMW i3s: První elektrický hot-hatch?

Ani nejvíce nafoukaný dvoulitr v podobě 25d žádný traktor není. Jen za studena se ozve možná více, než byste čekali, stejně tak si všimnete vibrací na volantu. Při jízdě se však zklidní a poté si můžete vychutnat neuvěřitelně točivý charakter tohoto čtyřválce. Srdnatě točí až k pěti tisícům, kde subjektivně graduje jak výkon, tak i čím dál příjemnější zvukový doprovod.

Slabší verzi bych, jak už jsem naznačil, označil za sametovější. Její výkon je na malý crossover plně dostačující a sám bych váhal, jestli stojí za to připlatit si. Se slabší verzí sice přijdete o část dravého charakteru, ale získáte jemnější projev, a to nejen co se týče kultivovanosti, ale i podání točivého momentu. Ale zdůrazňuji, že řeším velmi jemné rozdíly, kterých jsem si mohl všimnout během bezprostředního přesednutí. Oba motory jsou skvělé, zejména ve spolupráci s bezchybnou osmistupňovou převodovkou.

Pár kopanců si neodpustí, ale ta přilnavost!

Oba vyzkoušené vozy byly také odlišně obuté. Těžké pneumatiky run-flat byly jednou na devatenáctipalcových, jednou na o palec menších discích. A věřte, že i ten jeden palec je velmi znát.

U BMW pochopitelně chtěli jízdním projevem dohnat dravější exteriér. Proto má X2 tužší naladění podvozku. Žádná magie se tady nekoná, znamená to dvě očekávatelné věci. Plný verdikt si necháme na klasický test, ale z první zkušenosti vyplývá, že X2 si s rozbitými okreskami třetí třídy úplně nerozumí. Neodpustí si občasné tlučení do dorazů a hlasité rány na záplatách. Na osmnáctkách je to o něco lepší, ale i tak cítíte, že tohle auto nebylo laděno na český tankodrom...

Zato když jedete po kvalitnějším povrchu, odmění se vám skvělou přilnavostí přední nápravy. Je vážně stylový, uvnitř kvalitní, rychlý a zábavný. Ale také docela tvrdě naladěný. A z laciného kraje také není. Své místo ale v portfoliu má, a velice nadějné. Poptávka v této třídě druhých aut v rodině je obří a zákazníci se připlatit nebojí. A BMW X2 vypadá jako dobrá volba!

BMW X2 – technická data nabízených motorů
Verze sDrive20i xDrive20d xDrive25d
Zdvihový objem [cm3] 1998 1995 1995
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 141/5000-6000 140/4000 170/4400
Točivý moment [N.m/min] 280/1350-4600 400/1750-2500 450/1500-3000
Převodovka 7A 8A 8A
Max. rychlost [km/h] 227 221 237
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,7 7,7 6,7
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,5 4,6 5,1
Základní cena [Kč] 997.100 1.098.500 1.142.700
TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

TEST BMW M140i

Pokud toužíte po nejlepším ostrém hatchbacku na trhu, zapomeňte na Civic Type-R nebo Golf R. Chtějte M140i s manuálem a samosvorem a peněz nelitujte. Tohle je poslední příležitost k nákupu.

dnes | Miro Mihálik
Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků