První svezení: Kia Niro je skvěle prostorná a má neobtěžující převodovku

Automobilka Kia začíná také na českém trhu nabízet třetí vůz, který k pohonu používá elektrickou energii. Tentokrát ale hraje vedle benzinového motoru pouze vedlejší roli.

Kia Niro je v mnohém zcela speciální automobil. Přesvědčit jsme se o tom mohli při tuzemské novinářské prezentaci tohoto hybridního vozu, a rovněž při první krátké testovací trase v okolí hlavního  města.

Pro automobil, který sama značka řadí mezi "křížence" (crossovery), byla vyvinuta speciální podvozková platforma a použito bylo i množství unikátních technických řešení. Počínaje použitím dvouspojkové automatické převodovky ve spojení s hybridním pohonem, až po nasazení šestnáctipalcových kol z lehké slitiny, které jsou kvůli zmenšení aerodynamického odporu zakryté plasty. Z hliníku použitého kvůli odlehčení je rovněž přední kapota, víko kufru a řada dílů na podvozku.

Modernizovaná Kia Soul je v Česku. Za 204 koní dáte 564.980 Kč

Modernizovaná Kia Soul je v Česku. Za 204 koní dáte 564.980 Kč

Kia již zveřejnila ceník tohoto vozu. Základní varianta přijde na 599 980 Kč, přičemž výbava je velmi slušná. Například zahrnuje sedm airbagů, dvouzónovou automatickou klimatizaci, tempomat, kožený volant, rádio, elektrické otevírání předních i zadních oken, mlhovky a podélné střešní ližiny. Tato výbava nese označení Comfort. Verze Exclusive stojí o sedmdesát tisíc víc a je doplněna například o sedmipalcový displej s navigací, zadní parkovací kameru, bezklíčkový vstup do vozu a startovací tlačítko, adaptivní tempomat, systém pro nouzové brzdění a polokožené sedačky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Kola jsou v tomto případě osmnáctipalcová. Zajímavé je, že se docela výrazně podílejí na zvýšení deklarované spotřeby. Zatímco levnější varianta se "šestnáctkami" má spotřebu v kombinovaném režimu pouze 3,8 litru, vybavenější vůz vyžaduje každých sto kilometrů 4,4 litru.

Pohon je vždy jeden a tentýž. Speciální verze benzinového čtyřválce 1,6 litru je přes spojku propojena s elektromotorem. Výkon celého soustrojí dohromady činí 104 kW. Maximální točivý moment má působivou hodnotu 265 Nm.

Kromě tohoto sériového hybridu Kia připravuje na příští rok ještě uvedení plug-in hybridní verze s možností dobíjení baterií ze zásuvky a s dojezdem na elektřinu zhruba 40-50 kilometrů. Žádná varianta s čistě spalovacím agregátem v nabídce nebude.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Velmi se nám líbil nápad propojit pohonné ústrojí s dvouspojkovou automatickou převodovkou, když konkurence vesměs používá bezestupňovou variantu. To má ale obvykle za následek nepříjemný hluk linoucí se z motorového provozu při důraznějším sešlápnutí plynového pedálu.

Toho se Kie bát nemusíte, jak jsme si ověřili při testovací jízdě. Motor je odhlučněn velmi dobře.

Nová Kia Rio: Navenek podobná, uvnitř větší

Nová Kia Rio: Navenek podobná, uvnitř větší

Auto je ve velikostní hierarchii postaveno mezi populární vozy cee´d a sportage.

Délka je 435,5 centimetru, výška 154,5 centimetrů. Nejvíce zajímavá je hodnota rozvoru - 270 centimetrů, což je na kompaktní automobil opravdu dost.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Výsledek se pak projevil na vnitřním prostoru. Při klasickém testu, kdy si redaktor vysoký 186 centimetrů nastaví sedadlo řidiče do ideální pozice a následně usedne na místo ve druhé řadě ukázalo, že před koleny v takovém případě zbývá více než deset centimetrů prostoru a nad hlavou sedm centimetrů.

Navíc ani kufr není ošizený. 427 litrů je rozhodně lepší hodnota než nabízejí běžné rodinné hatchbacky.

Kabina při prvním seznámila působila kvalitně. Nezaznamenali jsme žádné problémy s rozmístěním ovládacích prvků, nezvyklá (pro Evropany) je pouze sešlapávací parkovací brzda.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Testovací trasa vedla mimo město po rovině a pak do mírného, ale dlouhého kopce. Proto jsme byli s dosaženou spotřebou 4,9 spokojeni. V takovém režimu, na rozdíl od městského provozu, totiž není prakticky žádná možnost získávat do 1,56 kWh kapacitní baterie energii prostřednictvím rekuperace.

Nevyzkoušeli jsme zatím ani speciální asistenční systém, který ve vozech s navigací a zadaným cílem cesty upozorňuje řidiče, kdy má dát nohu z plynu. To například před příjezdem ke křižovatce. Samo auto navíc pozná, že se blíží kopec a před ním nabije baterii do plna, a před sjezdem její energii zase zcela využije v elektromotoru.

Také tento úkol nás tedy ještě čeká při chystaném týdenním testu této novinky.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků