První SUV automobilky BMW, model X5, slaví 15. narozeniny

Seznam kapitol
  1. 15 let BMW řady X
  2. Fotogalerie: 15 let BMW řady X

Modely kategorie SUV jsou pro automobilky zlatým dolem. Tím spíše pro ty, které byly jinak živy z prodeje spíše exkluzivních a sportovně zaměřených vozů. Za všechny jmenujme Porsche, které se díky SUV Cayenne postavilo na nohy a málem ovládlo celý koncern Volkswagen.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
První X5 se od tehdejších SUV lišila především tím, jak jezdila - jako obyčejné auto. Pro automobilku to byl průlomový model, který existenci SUV v portfoliu značky obhájil

I pro automobilku BMW byly (a jsou) vozy SUV výnosným podnikem. A právě teď slaví patnácté narozeniny zakladatel rodu - BMW X5. Na trh přišlo v roce 1999 a vyrábí se ve Spojených státech, což je také klíčový trh. Ve své době se jednalo o jedno z nejlépe jezdících SUV na trhu. Skutečně, první X5 jezdila jako normální osobák.

Některým nadšencům do tradiční koncepce vozů BMW samozřejmě leží všechny další aplikace modelů s označením X v žaludku, zejména pak podivná X6, která vlastně doposud nemá na trhu konkurenci. Nicméně o prodejním úspěchu se skutečně nedá diskutovat.

Test BMW X5 xDrive30d: Když to není rozbité…

Test BMW X5 xDrive30d: Když to není rozbité…

K vozům BMW řady X patří neodmyslitelně také pohon všech kol označovaný jako xDrive, i když první modely BMW X5 neměly systém s elektronicky ovládanou rozvodovkou a přerozdělováním točivého momentu, jak ho známe teď. Pohon obstarával klasický centrální diferenciál s pevným rozdělením točivého momentu mezi nápravy.

BMW X5 se dnes vyrábí už ve třetí generaci. O pohon se prvně stará také čtyřválec a můžete mít i čistě zadokolku - je lehčí a tedy papírově úspornější. Z dalších modelů připomeňme již zmíněnou X6, menší model X3, na ní založenou novou X4 a nejmenší X1. Údajně má přijít ještě model X2 a pořád se spekuluje o velkém BMW X7, které má být především luxusní alternativou k Range Roveru.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. 15 let BMW řady X
  2. Fotogalerie: 15 let BMW řady X
TEST Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD AT: Umíněná kráska

Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD

Být originální za každou cenu, když se všichni podřizují přísným emisním limitům, může být známkou punku ale i hlouposti. Skončí Mazda ve slepé uličce nebo objevila svou vlastní cestu na výsluní?

dnes | Miro Mihálik | 25 příspěvků
TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 68 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků