První rumunská auta před 60 lety měla znak IMS. Pak se změnil v ARO

Rumunský terénní vůz zpočátku vycházel z ruského vojenského vozu GAZ 67. Nakonec se ale rumunské vozy IMS/ARO staly úspěšné i na západních trzích.

Dodnes se mnohé exempláře terénního vozu ARO 240 dají nalézt v mnoha hasičských zbrojnicích malých obcí v tuzemsku. Nové ARO si již ale nekoupíte. Výroba a vlastně celá historie značky skončila v roce 2010.

Ve městě Campulung, 170 kilometrů severozápadně od Bukurešti, se v areálu bývalých papíren začala po druhé světové válce nejprve opravovat vojenská vozidla. V roce 1953 v závodě, který nesl jméno Intreprinderea Metalurgica de Stat (zkratka IMS) zkonstruovali motocykl. Označení nebylo příliš nápadité IMS 53, což se dá snadno rozklíčovat jako název továrny a rok vzniku. Nešlo o žádnou světodějnou událost. Vyrobilo se pouhých dvanáct kusů.

Test Lada Niva Urban: Z lesa do města snadno a rychle

Test Lada Niva Urban: Z lesa do města snadno a rychle

Továrna se postupně rozrůstala a s tím i portfolio výrobků. A tak k textilním  strojům, zámkům a dalším věcem postupně přibyly i součástky pro automobily. Například pro dodávky a minibusy vyráběné v továrně Autobuzul v Bukurešti, a rovněž náhradní díly pro GAZ - 67. V dalším období kromě pružin a radiátorů topení začal podnik produkovat i kompletní motory.

Odtud pak byl už jen krůček k zahájení výroby prvního rumunského automobilu. V roce 1957, tedy před 60 lety, vyjel z bran továrny vůz s označením IMS 57.

Pohodlí šlo stranou

Šlo o dvoudveřový automobil s plachtou. Technické řešení vycházelo z ruského Gazu. Poháněl ho zážehový čtyřválec se zdvihovým objemem válců 3,3 litru a s výkonem 50 koňských sil. Auto mělo maximální rychlost 80 kilometrů, třírychlostní převodovku a spotřebu 24 litrů. O dva roky později začala produkce modernizované verze IMS 59. Tento vůz měl mírně zvýšený výkon (na 56 koní) a naopak nižší spotřebu (o pět litrů).

Test ojetiny Dacia Duster: Co ho nezabije...

Test ojetiny Dacia Duster: Co ho nezabije...

V roce 1964 pak přišel na řadu typ M461. Logika označení se již změnila. M v názvu znamená region, kde je umístěná továrna (Muscel), číslo 4 označuje čtvrtý prototyp a číslo 61 znamená rok počátku vývoje. Pod kapotu se dostal nový motor s výkonem 70 koní, u něhož se navíc zásadním způsobem snížila spotřeba. Design byl pouze inovován. Například čelní sklo už bylo z jednoho kusu a zadní v plachtě se podstatně zvětšilo.

Automobil byl i výhodným exportním artiklem. Vyvážel se do Řecka, Belgie, Itálie, Kanady, Finska i USA, důležitým trhem byla rovněž Kolumbie. Celkem se tohoto vozu i modernizované verze M461 C v letech 1964 - 1975 vyrobilo přes 80 000 kusů.

ARO až od roku 1970

Poslední tři roky se už typ M461 C vyráběl souběžně s typem ARO 240. V roce 1970 totiž byl název výrobce změněn na Automobil Romanesc (zkratka ARO). Jeho vývoj započal už v roce 1966. Kromě zcela nové karosérie bylo novinkou i nezávislé zavěšení předních kol, či použití redukční převodovky. Základ motoru však zůstal stejný. Výkon ovšem již narostl na 83 koní a auto bylo schopné dosáhnout maximální rychlosti 120 kilometrů v hodině.

Míří k nám Dacia za 95 tisíc? "Nikdy neříkej nikdy," prozradil ředitel

Míří k nám Dacia za 95 tisíc? "Nikdy neříkej nikdy," prozradil ředitel

Auto se nabízelo ve dvou základních variantách - dvoudveřové s plátěnou střechou, nebo čtyřdveřové s pevnou střechou. Právě ty jsou nejčastěji k vidění u nás jako dopravní prostředek zásahových hasičských jednotek. Později byl odvozen rovněž pick-up, sanitka a další verze. Po roce 1989 se pod kapotu dostaly i moderní motory západoevropských automobilek.

Posledním nově vyvinutým typem ARO byl typ 10. Šlo vlastně o SUV, které se začalo připravovat v polovině 70. let a v roce 1980 se objevilo na trhu. V Rumunsku pod jménem Dacia 10, ve Francii se ovšem nazývalo ARO Trapeurs a ve Velké Británii již tehdy Dacia Duster. Na export šlo 95 procent z vyrobených aut. Zatímco základním motorem byla čtrnáctistovka z Dacie, k mání byly i dieselové agregáty.

V roce 2003 se uskutečnila privatizace společnosti ARO, kterou za 150 tisíc dolarů (!) koupila americká firma Cross Lander. I když měla povinnost do továrny investovat a zařídit export vozů ARO do USA, nic z toho se nestalo a společnost zkrachovala.

Na fotografie z historie vozů IMS/ARO se podívejte zde:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

bazar

Dacia Sandero 1,2
Rok výroby: 2011
Stav: 60 725 km
Cena: 126 000 Kč
Dacia Duster 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 415 km
Cena: 171 000 Kč
Dacia Duster 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 174 980 km
Cena: 183 000 Kč
Dacia Logan 1,2
Rok výroby: 2013
Stav: 17 794 km
Cena: 180 000 Kč
Dacia Duster 1,5
Rok výroby: 2014
Stav: 41 003 km
Cena: 280 000 Kč
Dacia Sandero 0,9
Rok výroby: 2015
Stav: 14 823 km
Cena: 236 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

včera | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků