První pomoc:Přivolání záchranné služby

Bylo by jistě krásné, kdyby nehody na silnicích neexistovaly, a když už by k něčemu došlo, aby to odnesly pouze plechy.
První pomoc:Přivolání záchranné služby

Realita je bohužel odlišná. Loni u nás došlo ke 211 516 dopravním nehodám, z toho 1 336 skončilo smrtí a to nebereme v potaz nehody, způsobující trvalé poškození zdraví. Některým těmto následkům nehod by jistě šlo zabránit včasně a kvalitně podanou první pomocí. Každoročně nás však zaskočí statistiky, že náš národ je v této oblasti velmi nevědomý, a tak i trochu neochotný se v této oblasti poučit. Pokud právě vy patříte k těm, kteří věří, že tohle je věc pouze zdravotníků a lékařů, uvědomte si, že i vy můžete tyto základní dovednosti jednou potřebovat k záchraně svých blízkých.

Co tedy dělat, když přijedeme k dopravní nehodě nebo sami havarujeme? V této a několika následujících kapitolách se dozvíte vše podstatné, krok za krokem. Ten zbytek už zůstává jen a jen na vás.

Nastane tedy situace, kdy přijedete k nehodě nebo sami jste jejím účastníkem. Nejdříve musíte posoudit situaci, ihned zabránit dalšímu poškozování zraněných a zajistit bezpečnost sobě i postiženým. V praxi to znamená zastavit dopravu, přenést zraněné na bezpečné místo, vyprostit postižené z auta apod.

Pak, zatím pouze orientačně, posoudíme zdravotní stav poraněných. Závažným stavem je bezvědomí a prudké krvácení. Tyto stavy vyžadují okamžité ošetření, ještě před přivoláním lékařské první pomoci.( O jednotlivých úkonech bude pojednávat příští kapitola.) Teprve poté je třeba volat záchranou službu. Na telefonním čísle 155 (voláte zdarma i z mobilního telefonu) ohlaste jasně a stručně:

Místo nehody – silnice, ulice nebo nějaký výrazný orientační bod
Druh nehody – srážka, převrácené auto, zaklínění vozidel, nemožnost někoho vyprostit z vozu
Počet postižených – alespoň přibližně
Závažnost potižení – jmenovat nejzávažnější
Telefonní číslo, ze kterého voláte – nejen pro ověření, někdy je nutné pro bližší určení místa

Nemusíte dodržovat pořadí, pouze poskytněte zde vyjmenované informace. Samozřejmě se může stát, že jste příliš rozrušeni nebo v šoku, v tom případě se vás bude ptát sám operátor. Stačí zavolat pouze jedno číslo, není třeba volat policii či hasiče - na základě vašich informací je uvědomí operátor rychlé zdravotnické pomoci . I z těchto důvodů je nutné podat co nejobjektivnější informace. Je také možné bezplatně volat na tísňové volání 112, postup je stejný.

Příště: Ošetření postižených bezprostředně ohrožených na životě .

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků