První pomoc:Přivolání záchranné služby

Bylo by jistě krásné, kdyby nehody na silnicích neexistovaly, a když už by k něčemu došlo, aby to odnesly pouze plechy.
První pomoc:Přivolání záchranné služby

Realita je bohužel odlišná. Loni u nás došlo ke 211 516 dopravním nehodám, z toho 1 336 skončilo smrtí a to nebereme v potaz nehody, způsobující trvalé poškození zdraví. Některým těmto následkům nehod by jistě šlo zabránit včasně a kvalitně podanou první pomocí. Každoročně nás však zaskočí statistiky, že náš národ je v této oblasti velmi nevědomý, a tak i trochu neochotný se v této oblasti poučit. Pokud právě vy patříte k těm, kteří věří, že tohle je věc pouze zdravotníků a lékařů, uvědomte si, že i vy můžete tyto základní dovednosti jednou potřebovat k záchraně svých blízkých.

Co tedy dělat, když přijedeme k dopravní nehodě nebo sami havarujeme? V této a několika následujících kapitolách se dozvíte vše podstatné, krok za krokem. Ten zbytek už zůstává jen a jen na vás.

Nastane tedy situace, kdy přijedete k nehodě nebo sami jste jejím účastníkem. Nejdříve musíte posoudit situaci, ihned zabránit dalšímu poškozování zraněných a zajistit bezpečnost sobě i postiženým. V praxi to znamená zastavit dopravu, přenést zraněné na bezpečné místo, vyprostit postižené z auta apod.

Pak, zatím pouze orientačně, posoudíme zdravotní stav poraněných. Závažným stavem je bezvědomí a prudké krvácení. Tyto stavy vyžadují okamžité ošetření, ještě před přivoláním lékařské první pomoci.( O jednotlivých úkonech bude pojednávat příští kapitola.) Teprve poté je třeba volat záchranou službu. Na telefonním čísle 155 (voláte zdarma i z mobilního telefonu) ohlaste jasně a stručně:

Místo nehody – silnice, ulice nebo nějaký výrazný orientační bod
Druh nehody – srážka, převrácené auto, zaklínění vozidel, nemožnost někoho vyprostit z vozu
Počet postižených – alespoň přibližně
Závažnost potižení – jmenovat nejzávažnější
Telefonní číslo, ze kterého voláte – nejen pro ověření, někdy je nutné pro bližší určení místa

Nemusíte dodržovat pořadí, pouze poskytněte zde vyjmenované informace. Samozřejmě se může stát, že jste příliš rozrušeni nebo v šoku, v tom případě se vás bude ptát sám operátor. Stačí zavolat pouze jedno číslo, není třeba volat policii či hasiče - na základě vašich informací je uvědomí operátor rychlé zdravotnické pomoci . I z těchto důvodů je nutné podat co nejobjektivnější informace. Je také možné bezplatně volat na tísňové volání 112, postup je stejný.

Příště: Ošetření postižených bezprostředně ohrožených na životě .

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

včera | Miro Mihálik | 16 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků