Největší zastoupení měla v roce 1922 automobilka Laurin & Klement – strojírenský podnik Škoda ji koupil až o tři roky později. Její výrobky jezdily celkem v 1164 exemplářích. Zdroj: Škoda Auto

Největší zastoupení měla v roce 1922 automobilka Laurin & Klement – strojírenský podnik Škoda ji koupil až o tři roky později. Její výrobky jezdily celkem v 1164 exemplářích. | Zdroj: Škoda Auto

Druhé místo náleželo Pragovce s 458 osobními auty... Zdroj: Pragaglobal.com

Druhé místo náleželo Pragovce s 458 osobními auty... | Zdroj: Pragaglobal.com

...značka Walter byla zastoupena 206 kusy... Zdroj: Wikimedia

...značka Walter byla zastoupena 206 kusy... | Zdroj: Wikimedia

...liberecký RAF (v roce 1912 spojený s L&K, ukončení výroby v roce 1916) měl v provozu 146 vozů... Zdroj: Wikimedia

...liberecký RAF (v roce 1912 spojený s L&K, ukončení výroby v roce 1916) měl v provozu 146 vozů... | Zdroj: Wikimedia

...a Tatra 114 kousků. Zdroj: Wikimedia

...a Tatra 114 kousků. | Zdroj: Wikimedia

Mezi zahraničními značkami patřilo prvenství rakouskému výrobci Austro-Daimler s 232 vozy. Zdroj: Wikimedia

Mezi zahraničními značkami patřilo prvenství rakouskému výrobci Austro-Daimler s 232 vozy. | Zdroj: Wikimedia

Z hlediska zemí původu měly největší zastupení německé vozy, z nichž byly nejpočetnější Opely se 163 vozy. Zdroj: Wikimedia

Z hlediska zemí původu měly největší zastupení německé vozy, z nichž byly nejpočetnější Opely se 163 vozy. | Zdroj: Wikimedia

Druhé místo náleželo Pragovce s 458 osobními auty... Zdroj: Pragaglobal.com
...značka Walter byla zastoupena 206 kusy... Zdroj: Wikimedia
...liberecký RAF (v roce 1912 spojený s L&K, ukončení výroby v roce 1916) měl v provozu 146 vozů... Zdroj: Wikimedia
...a Tatra 114 kousků. Zdroj: Wikimedia
7
Fotogalerie

První opravdové sčítání aut u nás proběhlo už před 100 lety. Dnes jich v Česku jezdí 1380krát více!

V březnu roku 1922 proběhl první oficiální soupis motorových vozidel v Československé republice, dnes jich jezdí 1380krát více.

Výsledky prvního seriózního součtu vozů v tehdy mladém Československu ukázaly nejen celkové počty osobních aut a tříkolek, ale také zastoupení jednotlivých značek a země jejich původu. V březnu roku 1922 bylo v celé ČSR celkem 4928 osobních vozidel a 388 motorových tříkolek. V Čechách se nacházelo 3570 osobních vozů, na Moravě 787, ve Slezsku 201, na Slovensku 334 a na Podkarpatské Rusi 36. Domácí značky se mohly chlubit podílem 46 procent.

Největší zastoupení měla v roce 1922 automobilka Laurin & Klement – strojírenský podnik Škoda ji koupil až o tři roky později. Její výrobky jezdily celkem v 1164 exemplářích. Druhé místo náleželo Pragovce s 458 osobními auty, značka Walter byla zastoupena 206 kusy, liberecký RAF (v roce 1912 spojený s L&K, ukončení výroby v roce 1916) měl v provozu 146 vozů a Tatra 114 kousků. Mezi zahraničními značkami patřilo prvenství rakouským výrobcům Austro-Daimler a Puch, třetí pozice náležela Fiatu (pokud započítáme i vozy Austro-Fiat, montované ve Vídni).

Z hlediska zahraničních zemí původu ale jezdilo v Československu nejvíce německých aut – celkem 1078 kusů, přičemž největší zastoupení měly automobilky Opel, Benz, Mercedes a Wanderer. Druhou příčku obsadilo Rakousko, třetí Francie (De Dion-Bouton, Renault, Darracq, Peugeot, Bayard a Bugatti). Za zmínku stojí i 159 amerických vozů, mezi nimiž bylo 83 Fordů a 33 Studebakerů.

Dle posledních dostupných údajů Svazu dovozců automobilů (SDA) z konce loňského roku jezdilo v České republice 6.293.125 osobních vozidel, pokud z historických statistik odečteme Slovensko a Podkarpatskou Rus, vychází nám na stejné území 4558 vozů. Za sto let tedy počet osobních aut vzrostl více než 1380krát.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud