První měsíc nového silničního zákona: méně nehod, méně mrtvých

Nový silniční zákon má již jeden měsíc platnosti za sebou a tak je na místě podívat, jak se v praxi osvědčil. Za prvních třicet červencových dnů způsobili řidiči celkově 10 972 nehod, což je o 4 090 méně, než ve stejném měsíci loňského roku. Počet usmrcených klesnul ze 117 osob na 60 a zranění utrpělo 2 115 osob, což je pokles o 1 044.

Přestože jsou to čísla optimistická, je na místě podívat se na některé údaje blíže. Reálný pokles dopravních nehod neodpovídá udávaným číslům. Od července totiž mají řidiči povinnost volat policii k dopravním nehodám až v případě, že způsobená škoda přesáhne hranici 50 000 Kč (dříve 20 000 Kč), čímž velká část nehod přestala být policijí evidována. Faktický počet dopravních nehod tak mají k dispozici pouze pojišťovny, kterým se hlásí poškození a to i v případě nižší škody, než oněch 50 000 Kč. Navíc je zjevné a i z nedávného průzkumu se ukazuje, že díky velkým sankcím za celkem banální nehody se snaží řidiči z každou cenu domluvit na místě, aby nemuseli volat policii a k již vzniklým problémům ještě řešit další sankce.

Reálný je počet usmrcených a zraněných. Zde se zatím situace vyvíjí uspokojivě a zdá se, že represivní opatření zabrala, byť je předčasné konstatovat, co je hlavní příčinou.

Na druhou stranu je neoddiskutovatelné, že pokud by měla policie pravomoc zastřelit řidiče na místě za jakékoli porušení dopravních předpisů, nehodovost a také úmrtí by poklesly ještě daleko více. Je pochopitelné, že pod bičem opravdu tvrdých trestů budou lidé více dbát na to, aby bezpochyby vyhověly tomu či onomu pravidlu. A při současném dodržovaní rychlostí mnohdy hluboko pod platnými limity je opravdu těžké si vážně ublížit. Je ale také těžké někam dojet. Je tedy na místě se se ptát, zda je zvolený způsob, jak onoho snížení dosáhnout, tím správným a zda vedlejší negativní efekty nepřeváží efekt pozitivní. Více nám prozradí následující měsíce.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků