První měsíc nového silničního zákona: méně nehod, méně mrtvých

Nový silniční zákon má již jeden měsíc platnosti za sebou a tak je na místě podívat, jak se v praxi osvědčil. Za prvních třicet červencových dnů způsobili řidiči celkově 10 972 nehod, což je o 4 090 méně, než ve stejném měsíci loňského roku. Počet usmrcených klesnul ze 117 osob na 60 a zranění utrpělo 2 115 osob, což je pokles o 1 044.

Přestože jsou to čísla optimistická, je na místě podívat se na některé údaje blíže. Reálný pokles dopravních nehod neodpovídá udávaným číslům. Od července totiž mají řidiči povinnost volat policii k dopravním nehodám až v případě, že způsobená škoda přesáhne hranici 50 000 Kč (dříve 20 000 Kč), čímž velká část nehod přestala být policijí evidována. Faktický počet dopravních nehod tak mají k dispozici pouze pojišťovny, kterým se hlásí poškození a to i v případě nižší škody, než oněch 50 000 Kč. Navíc je zjevné a i z nedávného průzkumu se ukazuje, že díky velkým sankcím za celkem banální nehody se snaží řidiči z každou cenu domluvit na místě, aby nemuseli volat policii a k již vzniklým problémům ještě řešit další sankce.

Reálný je počet usmrcených a zraněných. Zde se zatím situace vyvíjí uspokojivě a zdá se, že represivní opatření zabrala, byť je předčasné konstatovat, co je hlavní příčinou.

Na druhou stranu je neoddiskutovatelné, že pokud by měla policie pravomoc zastřelit řidiče na místě za jakékoli porušení dopravních předpisů, nehodovost a také úmrtí by poklesly ještě daleko více. Je pochopitelné, že pod bičem opravdu tvrdých trestů budou lidé více dbát na to, aby bezpochyby vyhověly tomu či onomu pravidlu. A při současném dodržovaní rychlostí mnohdy hluboko pod platnými limity je opravdu těžké si vážně ublížit. Je ale také těžké někam dojet. Je tedy na místě se se ptát, zda je zvolený způsob, jak onoho snížení dosáhnout, tím správným a zda vedlejší negativní efekty nepřeváží efekt pozitivní. Více nám prozradí následující měsíce.

TEST Jaguar E-Pace D180 AWD: Sentimentální cesta

Jaguar E-Pace D180

V novodobé historii Jaguaru je E-Pace jedním z nejdůležitějších milníků. Půjčili si techniku od Land Roveru a snažili se do populárního segmentu malých SUV vnést sportovního ducha. Povedlo se?

dnes | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

14.  8.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků