První měsíc nového silničního zákona: méně nehod, méně mrtvých

První měsíc nového silničního zákona: méně nehod, méně mrtvých

Nový silniční zákon má již jeden měsíc platnosti za sebou a tak je na místě podívat, jak se v praxi osvědčil. Za prvních třicet červencových dnů způsobili řidiči celkově 10 972 nehod, což je o 4 090 méně, než ve stejném měsíci loňského roku. Počet usmrcených klesnul ze 117 osob na 60 a zranění utrpělo 2 115 osob, což je pokles o 1 044.

Přestože jsou to čísla optimistická, je na místě podívat se na některé údaje blíže. Reálný pokles dopravních nehod neodpovídá udávaným číslům. Od července totiž mají řidiči povinnost volat policii k dopravním nehodám až v případě, že způsobená škoda přesáhne hranici 50 000 Kč (dříve 20 000 Kč), čímž velká část nehod přestala být policijí evidována. Faktický počet dopravních nehod tak mají k dispozici pouze pojišťovny, kterým se hlásí poškození a to i v případě nižší škody, než oněch 50 000 Kč. Navíc je zjevné a i z nedávného průzkumu se ukazuje, že díky velkým sankcím za celkem banální nehody se snaží řidiči z každou cenu domluvit na místě, aby nemuseli volat policii a k již vzniklým problémům ještě řešit další sankce.

Reálný je počet usmrcených a zraněných. Zde se zatím situace vyvíjí uspokojivě a zdá se, že represivní opatření zabrala, byť je předčasné konstatovat, co je hlavní příčinou.

Na druhou stranu je neoddiskutovatelné, že pokud by měla policie pravomoc zastřelit řidiče na místě za jakékoli porušení dopravních předpisů, nehodovost a také úmrtí by poklesly ještě daleko více. Je pochopitelné, že pod bičem opravdu tvrdých trestů budou lidé více dbát na to, aby bezpochyby vyhověly tomu či onomu pravidlu. A při současném dodržovaní rychlostí mnohdy hluboko pod platnými limity je opravdu těžké si vážně ublížit. Je ale také těžké někam dojet. Je tedy na místě se se ptát, zda je zvolený způsob, jak onoho snížení dosáhnout, tím správným a zda vedlejší negativní efekty nepřeváží efekt pozitivní. Více nám prozradí následující měsíce.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků