Malé Audi sice nemělo dlouhý život, zato však poskytlo odrazový můstek svému dodnes masivně populárnímu sourozenci.
Jak říká samotná německá automobilka, malé Audi 50 přišlo ve správnou chvíli, ačkoliv v nabídce zůstalo pouze pár let. Kompaktní městský hatchback uvedlo Audi v roce 1974, krátce po vypuknutí ropné krize. Myšlenka malého vozu s ekonomickou spotřebou, cenovkou a dostatečným prostorem se jevila jako trefa do černého. Budoucnost takového modelu u Audi však měla tehdy krátkého trvání.
Audi 50 bylo na začátku 70. let vyvíjeno pod střechou koncernu VW společně s Volkswagenem Polo. Zatímco u značky lidového vozu byla sázka na ještě menší dostupné auto jaksi přirozená, Audi se chystalo odvážněji vstoupit do vcelku neprobádaného segmentu a doplnit své portfolio modelů 100 a 80 směrem dolů.
Základ designu technických sourozenců 50/Polo zůstal pod diktátem tehdejších designérů Audi Clause Lutha a Hartmuta Warkuße. Částečně se však na vzhledu dvoudveřových hatchbacků s pohonem předních kol a motorem uloženým napříč podílel i Marcello Gandini. Manifestem technického ředitele Ludwiga Krause bylo, že „současný vůz musí mít správnou velikost pro dnešní požadavky“. Právě zmíněná poloha motoru zajistila vozu relativně prostorných interiér navzdory délce jen 3,49 metru.
Audi 50 bylo uvedeno na trh v říjnu 1974, a to ve dvou variantách: Audi 50 LS s výkonem 50 koní (37 kW) a silnější GL o výkonu 60 koní (44 kW), obě spoléhající na 1,1litrový čtyřválec. Silnější varianta později v roce 1977 použila novou třináctistovku. Výroba probíhala v továrně VW ve Wolfsburgu, kde od března 1975 vznikal souběžně i Volkswagen Polo.
Produkce Audi 50 nadobro skončila v létě 1978. Prvního malého Audi do té doby vzniklo celkem 180.828 kusů. Priority značky se totiž v průběhu výroby změnily a v Ingolstadtu se rozhodli silněji zaměřit na vozy střední a vyšší třídy. Osud malého a levného městského auta tak spadl naplno do rukou Volkswagenu.
Přestože se tedy Audi 50 prodávalo jen pár let, značce Volkswagen zanechalo důležitý pilíř modelové řady. Modelu Polo se dodnes vyrobilo napříč šesti generacemi přes 18 milionů kusů a příští rok oslaví 50. výročí produkce.