První létající auto už může na evropské silnice. Do vzduchu ale ještě naplno nesmí

Bohužel, bezstarostné odlety z ucpané dálnice stále zůstávají pouhou fantazií.

Nizozemská společnost PAL-V označuje svůj stroj Liberty, na kterém pracuje již od roku 2015, jako „první létající auto na světě“. Vypadá to, že práce budou ještě nějaký ten rok pokračovat, za jistý pokrok mohou nicméně tvůrci považovat fakt, že ona jízdní stránka projektu má nyní oficiálně zelenou. Liberty totiž prošlo homologací pro silniční provoz v Evropě.

Rozsáhlý program jízdních testů včetně vysokorychlostních zkoušek na oválu, testů brzdového systému, ale také dodržení emisních i hlukových limitů pro jízdu na veřejných silnicích, je tedy u konce. Pro společnost to znamená, že veškeré soustředění nyní může putovat k získání certifikace pro pohyb ve vzduchu.   

Ano, tohle je Toyota RAV4. Mitsuoka však upravila její vzhled na americkou klasiku

Ano, tohle je Toyota RAV4. Mitsuoka však upravila její vzhled na americkou klasiku

K získání nutných povolení a certifikace Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) totiž PAL-V stále potřebuje projít řadou testů. Rychlejší proces mají nicméně společnosti zajistit zkušenosti s letových zkoušek starého prototypu PAL-V One. Stroj však čeká před finálním testem 150 nalétaných hodin ještě více jak 1200 zkoušek a kontrol.

Získání certifikace tak vidí PAL-V až na rok 2022, načež chce konečně spustit dodávky modelů zákazníkům. Zájem a rezervace podle vedení společnosti přesahují původní očekávání. V každém případě jde ale se základní cenou okolo 300.000 eur (asi 8,1 milionu korun) o hračku pro hrstku vyvolených.

Izrael míří do nebe. Létající automobil CityHawk už našel ten správný pohon

Izrael míří do nebe. Létající automobil CityHawk už našel ten správný pohon

O budoucnosti osobní přepravy tedy samozřejmě stále nemluvíme. Ke vzletu a přeměně do letového režimu (viz video níže) musí stroj zastavit, k ovládání je poté nutný pilotní průkaz na vírník, kterým ostatně PAL-V Liberty v podstatě je, ač s možností a schopnostní jízdy po veřejných silnicích. Pilotní výcvik tak zájemcům nabízí i sama společnost.

TEST Range Rover P400 Autobiography: Další důvod, proč se stát milionářem

Range Rover P400

Range Rover není autem pro každého, ale každý by si ho měl zkusit. Nyní má nový motor o výkonu 400 koní s hybridní technikou. Jaký je?

29.  11.  2020 | Vladimír Kadera | 59 příspěvků
TEST Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4 Black Edition: Ta nejčernější myslí jen zeleně

Toyota RAV4 Hybrid Black Edition

Současná generace Toyoty RAV4 se vzdala naftového motoru. Oblíbené SUV koupíte buď s ryze benzinovým, nebo hybridním pohonem, přičemž elektrifikovaná verze nedávno dorazil na český trh v atraktivním provedení Black Edition. Vyzkoušeli jsme tu nejlepší možnou konfiguraci.

26.  11.  2020 | Jan Mička | 81 příspěvků
TEST BMW X6 xDrive30d: Starbucks, špinavé nohavice a příjemná jízda

BMW X6 xDrive30d

Jednou z největších premiér loňského roku bylo nové BMW X6, obří stylovka pro hordy movitých majitelů, kteří se nebojí expresivního stylu. Zkusili jsme naftový základ v podobě verze xDrive30d.

22.  11.  2020 | Vladimír Kadera | 64 příspěvků