| Mercedes-Benz 200 D Universal (1968) Zdroj: Mercedes-Benz

 | Mercedes-Benz 200 D Universal (1968) | Zdroj: Mercedes-Benz

 | Mercedes-Benz 200 D Universal (1968) Zdroj: Mercedes-Benz

 | Mercedes-Benz 200 D Universal (1968) | Zdroj: Mercedes-Benz

 | Mercedes-Benz 200 D Universal (1968) Zdroj: Mercedes-Benz

 | Mercedes-Benz 200 D Universal (1968) | Zdroj: Mercedes-Benz

 | Mercedes-Benz 200 D Universal (1968) Zdroj: Mercedes-Benz

 | Mercedes-Benz 200 D Universal (1968) | Zdroj: Mercedes-Benz

 | Mercedes-Benz 200 D Universal (1968) Zdroj: Mercedes-Benz

 | Mercedes-Benz 200 D Universal (1968) | Zdroj: Mercedes-Benz

 | Mercedes-Benz 200 D Universal (1968) Zdroj: Mercedes-Benz

 | Mercedes-Benz 200 D Universal (1968) | Zdroj: Mercedes-Benz

 | Mercedes-Benz 200 D Universal (1968) Zdroj: Mercedes-Benz

 | Mercedes-Benz 200 D Universal (1968) | Zdroj: Mercedes-Benz

 | Mercedes-Benz 200 D Universal (1968) Zdroj: Mercedes-Benz

 | Mercedes-Benz 200 D Universal (1968) | Zdroj: Mercedes-Benz

 | Mercedes-Benz 200 D Universal (1968) Zdroj: Mercedes-Benz

 | Mercedes-Benz 200 D Universal (1968) | Zdroj: Mercedes-Benz

 | Mercedes-Benz 200 D Universal (1968) Zdroj: Mercedes-Benz

 | Mercedes-Benz 200 D Universal (1968) | Zdroj: Mercedes-Benz

 | Mercedes-Benz 200 D Universal (1968) Zdroj: Mercedes-Benz

 | Mercedes-Benz 200 D Universal (1968) | Zdroj: Mercedes-Benz

 | Mercedes-Benz 200 D Universal (1968) Zdroj: Mercedes-Benz
 | Mercedes-Benz 200 D Universal (1968) Zdroj: Mercedes-Benz
 | Mercedes-Benz 200 D Universal (1968) Zdroj: Mercedes-Benz
 | Mercedes-Benz 200 D Universal (1968) Zdroj: Mercedes-Benz
11
Fotogalerie

První kombík od Mercedesu přijel už před 60 lety. Obří kufr měl naoko plný mahagonu

Počáteční kroky do světa praktických karoserií dělal Mercedes opatrně, popravdě své první kombi nestavěl ani ve vlastní továrně.

Kombíky nejen u Mercedesu v posledních letech ustupují do pozadí ve prospěch SUV, počátek tradice sedanů s „batohem“ však konkrétně u německé automobilky najdete hluboko v její minulosti. Značka se tak v rámci seriálu z vlastního továrního muzea krátce ohlíží zpátky na své vůbec první kombi s označením Universal, které příští rok oslaví 60. výročí.

Při letmém vzpomenutí na staré kombíky Mercedesu by si mnozí představili legendární sérii W123 z druhé poloviny 70. let. Myšlenku nabídnutí prostornější karoserie zákazníkům nicméně značka předhodila světu už v roce 1965, kdy na autosalonu v Bruselu představila praktickou variantu tehdejšího sedanu W110 „Fintail“ – na stánku vystavený naftový kombík 190 D Universal. Označení bylo všeříkající, mělo jednoduše popisovat univerzální charakter nového Mercedesu.

Design a konstrukce kombi sice vznikly přímo u Mercedesu, samotnou produkci tehdy speciální karosářské verze však automobilka předala do rukou externí společnosti IMA v Belgii, které byly dodávány podvozky a části karoserií modelu. I přes novou zadní část si pak praktická verze „Fintailu“ ponechala část typických „ploutví“ nad zadními svítilnami.

A na praktičnost hleděl Mercedes stejně jako na styl. Jednoduchou manipulaci se zavazadly zajišťovaly velké páté dveře i nízká nákladová hrana kufru. Při sklopení zadních sedaček se Universal pyšnil maximálním objemem 2710 litrů, nákladovou plochou dlouhou zhruba 1,9 metru a nosností až 710 kg. Kombíku tyto schopnosti utvrzovaly silnější zadní pružiny a také standardně větší 15palcová kola v nabídce.

Eleganci si přitom Universal držel i při naplnění hromadou věcí. Zavazadlový prostoru byl vyložen panely připomínajícími mahagonové dřevo. Přesněji se však jednalo o takzvané obložení „Panolux“ – kompozitní materiál z dřevěných vláken a bakelitové pryskyřice, který byl mnohem odolnější mechanickému poškození než normální lakované dřevěné panely a zároveň poskytoval slušnou úroveň odhlučnění zadní části interiéru. Nechtěnému klouzání zavazadel ve velkém kufru pak zabraňovaly chromované nákladové lišty s gumovou vrchní částí.

Na fotkách z muzea Mercedesu se ukazuje pozdější exemplář 200 D Universal z roku 1968, jehož dvoulitrový naftový čtyřválec produkoval 55 koní (40 kW). S modernizací se tehdy kombi dočkalo i nově vyvinutého hydropneumatického odpružení, které se umělo automaticky přizpůsobovat hmotnosti nákladu. Mercedes paletu motorizací kombíku doplnil také o benzinové šestiválce v rámci luxusnější série W111, do které patřil i vrcholně vybavený model 230 S Universal.

Dnes je první kombi od Mercedesu vcelku raritou. Mezi léty 1965 až do ukončení produkce série W110 v roce 1968 se modelu vyrobilo jen 2754 kusů. Automobilka si nicméně tímto otestovala vody, do kterých se ve větší míře pustila o devět let později (1977) s příchodem série W123 – tady už Mercedes do roku 1986 prodal svých kombíků takřka dvě stě tisíc.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Doporučujeme

Články odjinud