První jízdní dojmy: Peugeot 508 RXH, 3008 HYbrid4

Na český trh vstupuje další vůz spadající do oblíbené kategorie označované jako allroad. K modelům typu Passat Alltrack, Audi A6 Allroad nebo Subaru Outback přichází Peugeot 508 RXH. Kromě vyšší světlé výšky a většího množství plastu na karoserii přináší především hybridní systém pohonu všech kol HYbrid4, který využívá také další novinka – 3008 HYbrid4.
Seznam kapitol
  1. Pouze 423 litrů, Jeden vůz čtyřikrát jinak?
  2. Sport? Ale jděte…, Cena
  3. Fotogalerie

Hybridní čtyřkolka kombinující spalovací motor s elektromotorem u zadní nápravy se objevila už dříve. Například podobný systém používá Lexus u modelu RX. V případě francouzské technologie jde ale o první hybrid spojující elektromotor s naftovým motorem. Pod kapotou je nejsilnější verze dvoulitrového HDi s maximální výkonem 120 kW. Tomu pomáhá na zadní nápravě elektromotor o výkonu 27 kW. Peugeot uvádí celkový výkon 147 kW a maximální točivý moment 450 Nm.

Zajímavá čísla podtrhuje spotřeba paliva. Podle tabulkových údajů si má francouzský hybrid vystačit s přídělem 4,2 litrů (508 RXH) v kombinovaném provozu, jenže znáte to. Tabulková čísla občas tak úplně neodpovídají realitě, což dvojnásob platí pro hybridní automobily a obě novinky jsou toho jasným důkazem. Abyste se dostali na slibované hodnoty v okolí čtyř litrů, budete se muset zatraceně hodně snažit.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Na trh přichází další dva hybridní automobily. Peugeot 508 RXH vypadá lépe, naopak 3008 HYbrid4 lépe jezdí.

Pouze 423 litrů

Jak Peugeot 508, tak 3008 představuje vrcholné provedení té které řady a podle toho to také vypadá. Především kombi 508 RXH působí už na pohled díky většímu množství plastu na karoserii, vyšší světlé výšce a hlavně povedeným LED diodám v předním nárazníku velmi atraktivně. Interiér pak celkový dojem pouze podtrhuje. Těšit se můžete na prvotřídní kožená sedadla, precizní zpracování a dostatek prostoru.

Peugeot 508 RXH: další podrobnosti a nové fotografie

Peugeot 508 RXH: další podrobnosti a nové fotografie

Oproti běžným nehybridním variantám najdeme v obou novinkách stejné odlišnosti. Na přístrojový štít se nastěhoval namísto otáčkoměru ukazatel výkonu systému a na středovém panelu najdeme kromě zajímavého voliče automatické převodovky také otočný volič jízdních režimů hybridního pohonu všech kol. Vybírat můžete mezi Auto, ZEV, 4WD a Sport. Ve výsledku by zákazník měl dostat jeden vůz se čtyřmi tvářemi. Něco pravdy na tom bude.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Oba hybridní modely mají kromě jiného přepracovaný přístrojový štít. Na displeji si pak můžete zobrazit obvyklé toky energií.

Klasickou nevýhodou hybridů jsou i v dnešní době stále akumulátory, které prostě někam umístit musíte. Peugeot je dal do zavazadelníku, takže můžeme rovnou zapomenout na nadprůměrné množství objemových litrů. Navíc je u zadní nápravy ještě elektromotor, který taktéž vyžaduje určitý prostor. Výsledkem je u RXH základní objem zavazadelníku 423 litrů, což je na danou kategorii číslo podprůměrné (běžná 508 nabídne 618 l). Hybridní 3008 zvládne převézt v základním uspořádání 420 litrů, tedy o 12 litrů méně, než její nehybridní verze.

Jeden vůz čtyřikrát jinak?

Když se nad francouzskými novinkami zamyslíme, jde vlastně o velmi zajímavé spojení všech možných kategorií do jedné. Máme tu zadokolku, předokolku, čtyřkolku, naftový vůz, elektromobil, hybridní automobil, sportovní automobil... Jenže teorie je jedna věc a praxe věc trochu jiná. Navíc snaha spojit více věcí do jedné může vést k tomu, že ani jedna nebude stoprocentní a výsledek bude hodně kompromisní.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Dynamičtější je Peugeot 3008 HYbrid4. Je lehčí a nepůsobí tak těžkopádně jako 508 RXH.

Na jízdu s technologií HYbrid4 jsem byl opravdu hodně zvědavý. Ve standardním režimu a při klidné jízdě jde o obyčejný hybrid. Když chcete, můžete si klasicky zobrazit toky energií na displeji, auto je uvnitř tiché a komfortní. To se ovšem dalo čekat. Pokud máte baterie dostatečně nabité, můžete zvolit režim ZEV. Na rozdíl od prvních hybridů, které se objevily na trhu, si nechá ten francouzský líbit i prudší akceleraci a skoro bych řekl, že by býval byl i docela použitelný v běžném provozu. Rozhodně na vás nebude nikdo hrozit pěstí za to, že se ve snaze o čistě elektrickou jízdu rozjíždíte z křižovatky jako šneci.

Je tu jedno drobné ale: maximální dojezd totiž činí nanejvýše čtyři kilometry. V reálném provozu tak na režim ZEV můžete zapomenout. Třetí položkou je 4WD, kdy pracují oba motory současně a řidič tak dostává čtyřkolku. Ta funguje do rychlosti 80 km/h.

Představujeme: Toyota Prius+, Prius Plug-in Hybrid, Yaris HSD

Představujeme: Toyota Prius+, Prius Plug-in Hybrid, Yaris HSD

Nakonec jsem zcela záměrně nechal režim Sport, který mě zajímal vůbec nejvíce. Peugeot totiž slibuje velmi svižné svezení, což potvrzuje teorie. Díky elektromotoru bychom měli mít k dispozici spoustu točivého momentu už ve velmi nízkých otáčkách, navíc systém disponuje výkonem rovných 200 koní (teprve v režimu Sport dává elektromotor svůj maximální výkon), což není úplně málo. Jaký tedy režim Sport je? 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Pouze 423 litrů, Jeden vůz čtyřikrát jinak?
  2. Sport? Ale jděte…, Cena
  3. Fotogalerie
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků