První jízdní dojmy: Citroën C3 Pluriel

První jízdní dojmy: Citroën C3 Pluriel

Citroën C3 Pluriel je podivuhodné autíčko, které může být jak kabrioletem, tak i běžným vozem se střechou. Není to běžný kabriolet, spíše auto s modulární střechou. Celkem je k dispozic pět variant. Jak se v Plurielu jezdí?

S titulem Kabriolet roku 2003 opouštěl jarní Ženevský autosalon, aby v těchto horkých dnech vtrhl na evropské automobilové trhy lačnící po kabrioletech. Ačkoli se výrobci předhánějí v akčních nabídkách s klimatizací zdarma, proti autům bez střechy nemají (u movitých zákazníků) až do konce srpna šanci. S Plurielem však budou mít dost starostí i později až teplota začne klesat k nule. Citroën C3 Pluriel se totiž dokáže proměnit v docela útulné autíčko i v zimě. Vděčí za to modulární konstrukci karoserie. Výrobce tvrdí, že nákupem C3 Plurielu získá zákazník pět vozidel v jednom. Vyzkoušeli jsme ho v krátké předváděcí jízdě.

Tip: O Plurielu jsme stručně psali již dříve.

Jízdní vlastnosti

Navzdory zajímavým "převlekům" Plurielu jsme byli v první řadě zvědaví, jak se nový francouzský „sporťák“ odliší jízdními vlastnostmi od dosti kolíbavého základního modelu C3. Ten pohodlím uspokojí především ženskou část populace, ale od sportovního vozu bychom čekali přece jenom razantněji vyladěný podvozek.

Pluriel nás příjemně překvapil, když se v zatáčkách může směle měřit například s tvrdě naladěným Fordem StreetKa! Charakterizuje ho suverénní vykrojení poloměru zatáček přesně podle řidičovy vůle přenášené volantem na patnáctipalcová kola. K testovací jízdě jsme zvolili C3 Pluriel s benzínovým motorem 1,6i 16 V (80 kW/110 k), jehož standardní kvality jsme měli možnost poznat již v jiných modelech koncernu PSA.

Zatímco například v robustním Peugeotu 307 Break působí tento motor průměrným dojmem, s lehčím Plurielem „cvičí“ o mnoho dynamičtěji. Šestnáctistovka se dodává v kombinaci s elektronickou mechanickou převodovkou Sensodrive se sekvenčním řazením. Řazení je pohodlné, ale přednost bych u sportovního vozu dal klasickému řazení. I z této pohodlné „pomůcky“ je vidět, že Pluriel má oslovovat přinejmenším z poloviny ženskou část motoristické populace.

 

V sekvenčním režimu se dají převody měnit nejen „joystickem“ na podlaze, ale také pomocí „rohů“ pod volantem. V základní verzi je Pluriel vybavený motorem objemu 1,4 l (55 kW/75 k) s mechanickou převodovkou. Také tato pohonná jednotka se osvědčila v několika jiných modelech značek Citroën a Peugeot. Turbodiesel „common rail“ 1,4 HDi se má pod kapotou objevit během roku 2004.

Pět proměn Plurielu

Pluriel Berline
Varianta s uzavřenou karoserií Pluriel Berline má k dispozici plátěnou střechu, jejíž kvalita údajně odolá běžné evropské zimě. Ta je natažená mezi dva „pilíře“ masivních oblouků vytvářejících oporu pro všechny další typy proměn vozu.

Berline Panoramatique
Za příznivého počasí nemusíme váhat s otevřením střechy, která má osm poloh. Z Plurielu se stává takový poloviční kabriolet, když si ponechá část střechy se zadním oknem, mohutné boční oblouky, avšak velkým střešním otvorem může do vozu proudit čerstvý vzduch podle libosti. Když k tomu stáhnete všechna okna, docela dobře se provětráte.

 

Pluriel Kabriolet
Střechu zcela složíme do bloku nad zavazadlovým prostorem a máme kabriolet, který si stále uchoval boční oblouky. Ono to s nimi totiž není jen tak. Vůz je příliš malý na to, aby se vešly do zavazadlového prostoru. Pokud vás oblouky ruší, musíte je nechat doma v garáži.

Pluriel Spider
Je vedro, přepokládáme, že pršet nebude, tak na co bychom se s nimi vláčeli. Máme-li střešní oblouky  kam uložit, není co řešit. Naopak řešit musíme situaci, když začne náhle pršet. Zmoknout či se schovat pod most patří k jednodušším řešením. Pořídit si příplatkovou „pláštěnku“, jakousi další plátěnou střechu navíc, je užitečné, když o žádném vhodném mostě na trase nevíme. S touto speciální plachtou se ovšem nedá jet, pouze se pod ní schovat než déšť přejde. Čemu nebo komu se zatím můžete v náhle vzniklém intimně útulném prostoru věnovat, příručka firmy Citroën mlčí…

 

Pluriel Spider Pick-up
Když jsme C3 Pluriel oprostili od bočních oblouků, můžeme ho zvětšit sklopením zadních dveří, čímž vznikne ložná plocha pick upu. Ta je po sklopení zadních sedadel dlouhá 175 cm. Mimochodem, zadní sedadla jsou koncipována jako plnohodnotná, přičemž jejich plná hodnota platí pro osoby sice dospělé, ale raději menšího vzrůstu.

V každém případě je Citroën C3 Pluriel velmi zajímavý vůz, který svým osobitým designem i řadou proměnných verzí pořádně čeří hladinu současného letního trhu s kabriolety v České republice.

 

Technické údaje nabízených motorů

1,4 i:

  • Objem motoru: 1360 ccm
  • Výkon v kW: 55/5400 ot/min
  • Max. točivý moment: 118 Nm/3300 ot./min
  • Max. rychlost: 160 km/h
  • Zrychlení 0-100 km/h: 13,9 s
  • Spotřeba paliva - kombinace: 6,8 l/100 km
  • Cena od: 459 900 K

1,6i:

  • Objem motoru: 1587 ccm
  • Výkon v kW: 80/5750 ot/min
  • Max. točivý moment: 147/4000
  • Max. rychlost: 185 km/h
  • Zrychlení 0-100 km/h: 11,6 s
  • Spotřeba paliva - kombinace: 6,6 l/100 km
  • Cena od: 599 900 Kč

Poznámka: první jízdní dojmy s vozem Citroën Pluriel budou následovány redakčním testem. Pozoruhodné autíčko podrobíme důkladnému testování v horizontu několika málo týdnů, takže se můžete těšit na obsáhlý článek.

Citroën

Citroën je nejdůležitější francouzská automobilka, součást skupiny Stellantis.

Společnost v roce 1919 založil André-Gustave Citroën. Byla to první automobilka s masovou sériovou výrobou mimo území USA.

Citroën C1 • Citroën C3 • Citroën C3 AircrossCitroën C-Elysée • Citroën C4 Cactus • Citroën C5 Aircross • Citroën Spacetourer • Citroën BerlingoCitroën Jumper

Doporučujeme

Články odjinud