Návrat zažitých jmen s novými pohony u Renaultu pokračuje. Po elektrickém megane přichází také větší model Scenic E-Tech, který kromě čárky nad písmenem „e“ přišel také o spalovací motor. Není to jediná změna, z populárního MPV se rovnou také stal crossover.
Vůz s celým jménem Renault Megane E-Tech 100% elektrický přišel v roce 2022 na nové platformě CMF-EV. I přes svůj název a snahu přiblížit se vzhledem k SUV ale jde o dost malé auto, které jen lehce přerůstá clio. Dobře to známe z vlastní zkušenosti, protože megane nám v redakci Světa motorů už rok slouží v rámci dlouhodobého testu. Když se v něm vydají na cestu čtyři redaktoři, není to zrovna příjemné cestování. Scenic se snaží řešit přesně tento problém. Staví na stejné technice, je však výrazně větší a prostornější – ostatně původ názvu Scénic začíná u prostornější varianty prvního megane.
Na platformě CMF-EV, která stále využívá i komponenty příbuzného základu spalovacích vozů, tak vznikl kříženec s délkou 4470 mm. Tedy o kousek delší než poslední spalovací generace scéniku (4406 mm), ta však měla i výrazně delší variantu Grand (4634 mm).
Rozdíl proti megane je zásadní, především na zadních sedačkách. Máme zde dostatek místa na nohy, ale také na hlavu, přestože kousek, ve kterém sedíme, má příplatkové panoramatické okno za 30 000 Kč. Díky technologii zatmavení pomocí polymerů odpadla nutnost výsuvné plátěné roletky, díky čemuž je strop o kus vyšší. Auto je také širší (1864 vs. 1768 mm), takže se vzadu vedle sebe posadí i tři dospělí, i když pro prostředního to pořád bude jen nouzovka.
Sedmimístná konfigurace v nabídce není, na tu je auto příliš krátké. Kufr je především hluboký a jeho objem dosahuje 545 litrů. Pod podlahou má velikou kapsu na kabely a další příslušenství, na přední kufr se zde opět nemyslelo. Stejně jako na pohon všech kol, který scenic nenabídne, ačkoliv jej platforma umožňuje. Má jej například příbuzný Nissan Ariya. Vpředu oceňujeme dobrý výhled ven, což byla výtka k menšímu sourozenci, a také slušnou výbavu.
Hrany navíc
Vzhled proti megane trochu přiostřil a dostal třeba nové denní svícení na nárazníku připomínající pixely, podobný styl má i nová maska. Celkově je auto hranatější a rozhodně mu to sluší, stejně jako odlišně lakované prvky karoserie. Velká kola a vysoký ponton spolu s decentnějším prosklením dávají najevo, že nový scenic je spíše crossover než dosavadní MPV.
Interiér je stejný jakov jiných nových modelech Renaultu, má tedy skvělý systém LinkR, založený na softwaru Android Auto. Novinkou je tlačítko vlevo pod volantem, které po dvojitém zmáčknutí deaktivuje zvukové upozornění jízdních asistentů. Jde o skvělé řešení moderního problému. A doufáme, že se inspirují i další. Stejně jako u megane se rekuperace nastavuje pomocí pádel pod volantem, což je dosud nepřekonaný koncept. I zde může být digitální zpětné zrcátko, které nám však vzhledem ke slušnému výhledu dozadu přes to obyčejné skleněné přijde zbytečné.
Technika je stejná, jako má megane, přední kola pohání motor o výkonu 160 kW a energii dodává baterie o využitelné kapacitě 87 kWh (megane má 60 kWh). Existuje i varianta sceniku se 125 kW a 60kWh baterií, ta se však v Česku nabízet nebude. Váha je i přes větší baterii pořád slušných 1842 kg, čímž se scenic řadí mezi lehčí elektromobily. Výkon nabíjení stejnosměrným proudem lehce posílil na 150 kW, důležitější je ovšem nabíjecí křivka, kterou jsme neměli možnost ověřit. Unikát renaultu představuje palubní nabíječka o výkonu 22 kW, která patří ke standardní výbavě a auto nabije do plna za pět hodin.
Poháněna jsou pouze přední kola, což je podle nás pro větší elektromobily nepříliš vhodná koncepce. Scenic to dokazuje, i na suché vozovce má po prudším sešlápnutí akcelerátoru tendence protáčet přední kola a v zatáčkách působí nedotáčivě. Přes relativně nízkou váhu je cítit, jak se auto snaží hrnout ze zatáčky ven, rychlejší jízda v serpentinách kolem Malagy mu proto opravdu nesedí. Nepomáhá tomu ani řízení, které má sice kratší převod, ale nedává moc zpětné odezvy. Dynamika je do 100 km/h slušná, auto na ně zrychlí za 7,9 sekundy, na dálnici už ale pružnost opadá.
Technické údaje Renaultu Scenic |
Systémový výkon (kW/min-1) |
160/5473-11 688 |
Maximální točivý moment (Nm/min-1) |
300/1000-5090 |
Převodovka |
1° aut. |
Použitelná kapacita baterie (kWh) |
87 |
Spotřeba dle WLTP (kWh/100 km) |
16,8-17,3 |
Dojezd dle WLTP (km) |
606-625 |
Nabíjecí výkon AC/DC (kW) |
22/150 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
7,9 |
Maximální rychlost (km/h) |
170 |
Hmotnost (kg) |
1842-1918 |
Vnější rozměry, rozvor (mm) |
4470 x 1864 x 1572, 2785 |
Tiše a měkce
Zato komfort je na vysoké úrovni. Andaluské cesty jsou sice kvalitnější než ty naše, i na těch pár výmolech se ale ukazuje, že podvozek je naladěný velmi slušně a nemá tendence odskakovat či do kabiny posílat tupé rány. Ostatně odhlučnění je také dobré, tlumí hluky jak od podvozku, tak od proráženého vzduchu. Cestování v prostorné a dobře prosvětlené kabině je tak vskutku příjemné, pokud bude dobrá nabíjecí křivka, je scenic adeptem na ideální elektromobil pro zdolávání dálek.
Spotřebu jsme měřili na více než 200 kilometrů dlouhém výletě kolem Malagy, jenž zahrnoval dálnice i horské serpentiny. Na konci se ukázal průměr 17,9 kWh/100 km, což je na podobně velký vůz přijatelné. Zda bude reálný udávaný dojezd přes 600 kilometrů, to si ovšem ověříme až v testu v českých podmínkách. Renault ovšem slibuje, že při dálničních 130 km/h by mělo auto ujet minimálně 300 kilometrů. Právě vyšší spotřeba na dálnici je jednou z výtek, kterou máme k elektrickému megane.
Scenic má nepochybně větší potenciál zaujmout zákazníky než příbuzný megane, který je prostě příliš malý. Na stejném a solidním základě nabízí více místa a větší baterii spolu s několika chytrými prvky navíc. To se líbilo porotcům evropského Auta roku, již letošní titul udělili právě francouzské novince. Na český trh přijde v průběhu léta a ceník je už k dispozici. V základní výbavě Evolution začíná na 1.085.000 Kč, plně vybavená verze Iconic je za 1.230.000 Kč.
Hodnocení Světa motorů |
Klady |
Komfortní podvozek |
Prostorný interiér |
Zápory |
Pohon předních kol |
Nedotáčivost |
Článek vyšel ve Světě motorů 12/2024. Časopis si můžete zakoupit na ikiosek.cz
Renault Scénic patří k dlouhodobě nejprodávanějším kompaktním MPV. Právem. Rodiny oceňují jeho přívětivý interiér, vstřícné ceny a také možnost výběru ze dvou verzí. Vedle kratšího Scénicu je k dispozici i Grand Scénic se sedmi sedadly. V roce 2020 se začalo spekulovat o ukončení výroby Renaultu Scénic.
Test Renault Scénic