Yaris Cross prošel neviditelnou modernizací. Její hlavní změnou je příchod silnějšího hybridu, nové verze GR Sport a naopak ukončení čistě spalovací patnáctistovky.
Po čtyřech letech od uvedení přichází Toyota Yaris Cross s modelovým vylepšením. V Evropě se jedná o nejprodávanější model Toyoty, kterého se loni prodalo přes 200.000 kusů a zákazníkům se zjevně stále líbí. I proto zřejmě vnější design zůstal shodný s původní verzí. Patrnou změnou je příchod nové zelené nemetalické barvy Urban, kterou již známe třeba z modelu RAV4. Ta se stala novým komunikačním odstínem a nahradila tak zlatou metalízu, která se již nenabízí.
Změny uvnitř i zespod
Vylepšení se nicméně dotkly i techniky vozu. Upravenou charakteristiku mají tlumiče ve prospěch lepšího komfortu a nově naladěný je také elektrický posilovač řízení, který by zase měl nabídnout lepší odezvu. Dále bylo zapracováno na odhlučnění motorovéh prostoru. Motor samotný dostal nově dynamický tlumič vibrací, izolační hmota mezi motorem a palubní deskou je nyní zesílená z jedné vrstvy na tři a přidaná je i izolační plsť o něco výše pod čelním sklem. Všechna skla jsou navíc zesílená a akusticky lépe utlumená.
Inovace se dotkly i interiéru. Před řidičem může být nový 12,3“ plně digitální přístrojový štít, základ tvoří 7“ displej, doplněný o klasické ukazatele po stranách. Nový je i multimediální systém – základem je 9“ provedení bez navigace, následuje 10,5“ varianta již s online navigací. Příjemnou možností je aktivace digitálního klíče, který umožňuje odemknutí a nastartování vozu skrze Aplikace MyToyota. Dostupný bude v polovině roku pro iOS i Android.
Z technického hlediska je největší novinkou příchod posíleného hybridního pohonu se systémovým výkonem 96 kW, který doplňuje současný s 85 kW. Atmosférický tříválec o objemu 1,5 litru zůstal stejný a pro obě verze nabízí 68 kW. V případě silnějšího hybridu se změnila výkonová elektronika, nový je software a je zde nová planetová převodovka z hybridů 5. generace. Kromě výkonu se zvýšil i točivý moment z 141 na 185 Nm. Naopak udávaná spotřeba zůstává na velmi podobných hodnotách – slabší varianta má 4,5 až 4,8 l/100 km, silnější 4,5 až 5,2 l/100 km. Oba hybridy je možné nadále kombinovat i pohonem předních kol i elektrickou čtyřkolkou, kdy se o pohon zadních kol stará výhradně elektromotor – v rámci prvních jízd jsme však měli k dispozici výlučně předokolky.
Toyota Yaris Cross 2024: Technická data a české ceny |
Motor |
1.5 Hybrid 115 (AWD) |
1.5 Hybrid 130 (AWD) |
Zdvihový objem [cm3] |
1490 |
1490 |
Válce/ventily |
4/4 |
4/4 |
Největší výkon [kW/min] |
68/5500 |
68/5500 |
Točivý moment [N.m/min] |
120/3600-4800 |
120/3600-4800 |
Výkon (el. motor) [kW] |
59 (předu) + 3,9 (vzadu) |
62 (předu) + 3,9 (vzadu) |
Točivý moment (el. motor) [N.m] |
141 (předu) + 52 (vzadu) |
185 (předu) + 52 (vzadu) |
Systémový výkon |
85 |
96 |
Převodovka |
e-CVT |
e-CVT |
Vnější rozměry, rozvor [mm] |
4180 x 1765 x 1595, 2560 |
Objem kufru [l] |
397/1097 (320/1038) |
397/1097 (320/1038) |
Max. rychlost [km/h] |
170 |
170 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
11,2 (11,8) |
10,7 (11,3) |
Spotřeba WLTP [l/100 km] |
4,5 - 5,1 |
4,5 - 5,2 |
Cena od [Kč] |
569.000 (644.000) |
659.000 (709.000) |
Výkon i vzhled
V praxi je výraznější zátah při jízdě mimo město znát, ale zásadní rozdíl to není. Na stovku se v případě předokolky dostanete za 10,7 s místo původních 11,2 s. Nicméně poté už je akcelerace stejně spíše vlažnější. Při zrychlování je typický zvuk vytáčení podobný jako dříve, po čase si na něj zvyknete, ale libě nepůsobí. Přes výše zmíněná akustická opatření je hodně slyšet hluk od zrcátek. V ostatních ohledech je komfort jízdy příjemný, měkčí naladěný tlumičů vozu prospělo a už nepůsobí tak prkenně jako dříve.
Úprava naopak Yarisu Cross neubrala nic z jeho mrštných jízdních vlastností, řízení nám přišlo dostatečně komunikativní a přesné již dříve a nyní v jeho odlišném nastavení přílišnou změnu necítíme. Nová verze GR Sport má o 10 mm snížený podvozek, řízení působí lehce tužším dojmem, zásadně odlišné chování ale nečekejte.
Rozšířila se nabídka asistenčních systémů, která nově zahrnuje systém nouzového zastavení, jede-li řidič na adaptivní tempomat a nevěnuje-li se řízení, asistent pro vystupování z vozu, automatickou regulaci rekuperace v závislosti na provozu před vozem a tempomat, který umí číst dopravní značky a navrhuje přizpůsobení rychlosti.
Systém hlídání jízdních pruhů a upozorňování na překročení rychlostního limitu se samozřejmě aktivuje po každém nastartování. Vypnout lze přímo na volantu, ale je k tomu potřeba zbytečně moc úkonů a vyžaduje to kombinovat krátké a dlouhé stisky příslušného tlačítka.
Zdražení se nevyhnul
Předprodej Yarisu Cross byl již zahájen na konci ledna, první vozy se u dealerů objevují v těchto dnech. Základní cena se kvůli absenci čistě spalovacího motoru (dosud od 485 000 korun), který v Česku volila zhruba řetina zákazníků, logicky zvýšila. Nejlevnější výbava Active startuje za akční cenu 569 000 Kč, silnější hybrid v nově specifikované výbavě Style stojí od 759 000 Kč. Nově představená výbava GR Sport se nabízí výhradně se silnějším hybridem a vyjde minimálně na 804 000 Kč.
Hodnocení Světa motorů |
Klady |
Příjemné jízdní vlastnosti |
Lepší komfort odpružení než dříve |
I v silnější verzi úsporný hybrid |
Zachování pohonu všech kol |
Zápory |
Absence klasické spalovací verze (zvýšení základní ceny) |
Stále málo místa na zadních sedadlech |
Slabší zpracování kufru |
Článek vyšel v aktuálním čísle časopisu Svět motorů. Můžete si ho objednat na ikiosek.cz.