První jízda s crossoverem Arona: Jaký je budoucí nejprodávanější Seat?

V Katalánsku jsme vyzkoušeli nejmenší crossover od Seatu.

Seat se svou velkou továrnou a sídlem v Barceloně chlubí. "Created in Barcelona", stojí ve všech produkčních materiálech. Kde jinde tedy poprvé vyzkoušet jednu z nejdůležitějších novinek značky se stylizovaným S? Spontánním demonstracím ve stále ještě španělské Barceloně jsme se naštěstí vyhnuli, o to více jsme si užili famózní horské silnice v okolí.

Základem Seatu Arona je koncernová platforma MQB A0. Díky ní Seat využívá nebývalých výhod koncernu VW. Jako první byla totiž na moderní plošině postavena nová Ibiza, Arona je pro změnu v tomto ohledu prvním SUV, či crossoverem, chcete-li. Blízkým příbuzným bude Volkswagen T-Cross, a také Škodovka zatím neznámého jména.

Seat uvede nové kupé-SUV v roce 2020, možná pod značkou Cupra

Seat uvede nové kupé-SUV v roce 2020, možná pod značkou Cupra

Crossovery segmentu B už nejsou jen módou, vždyť za posledních sedm let prodejně "dospěly" o sedm set procent... Seat se rád pyšní tím, že oslovují mladé zákazníky více než jiné automobilky. I proto se v posledních generacích snaží více designově odvázat. Arona působí zajímavě, na výběr je obrovské množství barevných variant střechy a karoserie. Oproti Ibize má znatelně vyšší stavbu. Až osmnáctipalcová kola a tmavá střecha ale zvládají docela dobře potlačit nešvar všech crossoverů této třídy - designéři zde musí bojovat s úzkými a vysokými proporcemi. Praktické je oplastování karoserie a boční senzory, které Ibiza nemá.

Uvnitř se snaží hrát na emoce spíše detaily. Celkově se jedná o střízlivější vnitřek. Verze FR a Xcellence má kontrastně prošívanou "kůži" na palubní desce a další luxusnější prvky. Vyzkoušeli jsme ale také Style, kde třeba výplně dveří nejsou z měkčeného materiálu, stejně jako celý interiér. Je však potřeba si uvědomit, že v této třídě se tlačí především na cenovku.

Potěší prostornost interiéru, kdy na předních sedadlech rozhodně nemáte pocit jako v malém autě. Zadní řada už je limitovaná především podélně, ale na hlavu je prostoru i pro vyšší postavy dostatek. Kufr nabídne příjemných 400 litrů. Infotainment poslední generace naštěstí zachoval dva otočné ovladače, od příštího roku jej doplní i digitální přístroje za volantem a hlasová asistentka Amazon Alexa.

Arona přichází se šesti motorizacemi. Jako jediný vůz v segmentu nabídne i verzi na CNG. Dále jsou k dispozici dvě výkonové varianty tříválcového 1.0 TSI, větší 1.5 TSI Evo a dvě varianty dieselu 1.6 TDI. Nejprve jsme vyzkoušeli patnáctistovku, coby zážehový vrchol. Byť je jeho dynamika pro městský crossover zcela dostačující, 150 koní, které slibuje, zní možná trošku lákavěji, než nabízí skutečnost.

Seat Leon Cupra R: 310 koní, přední náhon a manuální převodovka!

Seat Leon Cupra R: 310 koní, přední náhon a manuální převodovka!

Na vině je dlouhé zpřevodování šestistupňového manuálu. Jinak se ale jedná o velice příjemnou jednotku, která se navíc v malém voze tolik nenadře a tak může velkou část času trávit ve dvouválcovém režimu a jezdit pod sedm litrů na sto kilometrů. K litrovému tříválci, který lze kombinovat i se sedmistupňovou převodovkou DSG, jsme se bohužel v rámci prezentace nedostali. Zkušeností kolegů ale mluví o tom, že její výkonnější varianta s 85 kW platí za ideál nabídky, navíc i v jiných koncernových vozech se projevuje velmi kultivovaně.

Druhým motorem, který jsme vyzkoušeli, byla dieselová šestnáctistovka. Ve slabší variantě se 70 kW může být spárována s DSG. Je to dobře sladěná dvojka, avšak výkonový deficit je znát. V kopcích si software převodovky drží vyšší otáčky a i na volnoběh o naftě víte více, než byste chtěli. Diesel v takto malém voze je na zvážení...

Oba testovací kousky se lišily i konfigurací podvozku. Dieselová Arona byla v klasické verzi Style s normálnimi tlumiči a nesníženým podvozkem. Má světlost 190 mm a je laděn především na komfort. V zatáčce se lehce nakloní a i když drží stopu statečně, i kvůli odtažitému řízení si s ním zábavu za volantem neužijete a v extrému vše končí citelným nedotáčivým smykem. O to lepší je však chování klasického podvozku na nerovnostech a při nízkých rychlostech.

Petr Fulín v Mostě v Seatu získal titul mistra Evropy. Takto se to stalo:

Petr Fulín v Mostě v Seatu získal titul mistra Evropy. Takto se to stalo:

Benzinový vůz byl ve verzi FR. To z něj sice nedělá hot-hatch nebo cokoli sportovního, ale můžeme říci, že rozdíl je znát. FR má o 10 mm nižší světlost podvozku a o 20 % tužší nastavení, navíc disponuje jízdními režimy a adaptivními tlumiči. V serpentinách si tedy počíná s větším přehledem a dává řidiči více informací. Slabinou všech koncernových adaptivních podvozků jsou však příčné spáry, na kterých se nechová úplně stoprocentně. Na nerovnostech je pak celkové tužší nastavení znát. Do města, kam Arona patří, bychom proto volili klasickou verzi - na horských smyčkách v okolí Barcelony jsme si však více užili právě FR.

Arona už na český trh dorazila, je tedy k prohlédnutí u autorizovaných dealerů. Může být zajímavou alternativou ke klasické Ibize - je stylovější a uspokojí i potřeby malé rodiny. Neotřesitelným argumentem jistě bude také vyšší posez...

Prohlédněte si také kompletní fotogalerii s dalšími dojmy:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků
TEST Nissan Leaf: Začneme už elektromobily brát vážně?

Nissan Leaf

Nissan je prvním mainstreamovým výrobcem, který nabízí svůj relativně dostupný elektromobil ve druhé generaci. Jedná se o konkurenční výhodu?

11.  9.  2018 | Milan Lažanský | 145 příspěvků