První jízda s BMW 6 GT: Řadě 7 se příblížila nejen číslovkou

Novinka od BMW znovu dělá "nepořádek" v zavedeném portofoliu automobilky. Od přechůdce, který formálně stál o řadu níž, se v mnohém liší, přesto je jeho poslání stejné.

Čísla hrají u automobilek, které jsme si zvykli nazývat "prémiovými", velkou roli. Třeba motorizace s číslem 30 je o dost prestižnější než 20, byť jde u BMW o dvoulitrový agregát, stejně uvažuje i Mercedes a naposledy se zmateným označování přišlo Audi. Nejde tu však jen o motory.

Stylové varianty bavorských modelů jistě ne náhodou mají sudá označení, a tedy i vyšší číslo. To ospravedlní vyšší cenovku, která se u kupátek či kabrioletů platí vždy a všude. Podobně nejspíš u BMW uvažovali při navrhování novinky 6 GT.

Předchůdce označený 5 GT si své spokojené zákazníky našel, crossover několika kategorií však sklidil také negativní ohlas. Nejen designem, ale i vlastnostmi působil těžkopádně. S novou generací chce BMW znovu a lépe spojit eleganci kupé, komfort sedanu, vyšší posaz SUV a praktičnost kombi. Poprvé jsme novinku v motorizaci 640d xDrive vyzkoušeli na středočeských silnicích.

O míle elegantnější, přesto velmi praktický

Už na frankfurtském autosalonu se mi řada 6 GT opravdu líbila. Zatímco u trojky se stejným označením si tím kvůli neelegantnímu hrbu nejsem tak jistý, majestátní rozměry pomohly a stojím tak před opravdu pohledným autem. Jakoby designéři ubrali trochu ze snahy o SUV a přidali do omáčky více sportovně laděného kombi...

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekPořád je to kus auta, ale tentokrát v elegantnějším balení

Šestka GT se oproti předchůdci zvětšila a snížila. Délka narostla o 87 mm na 5 091 mm. Výška se naopak o 21 milimetrů snížila - nyní dosahuje 1 538 mm. Díky tomu auto působí o poznání dynamičtěji a méně otyle. Záď je o 64 milimetrů nižší a tak lépe vyniknou tvary "kupé". Rozvor zůstal na stejné hodnotě, stejně je ale o 95 mm větší než u řady 5 sedan.

Model 6 GT 5 sedan 5 kombi 5 GT (2009-2017)
Délka (mm) 5091 4936 4942 5004
Šířka (mm) 1902 1868 1868 1901
Výška (mm) 1538 1479 1498 1559
Rozvor (mm) 3070 2975 2975 3070
Objem zav. prostoru min/max (l) 610/1800 530/- 570/1700 500/1750

Zvnějšku je pak potřeba zmínit jednu zásadní změnu. Bavorští opustili od dvojitého otevírání zavazadelníku, jako tomu bývalo u minulé generace tohoto modelu. Vydali se tedy cestou jednoduchosti, což je v tomto případě dobře. Na druhou stranu, ve voze této kategorie už teoreticky může majitel sedět i na zadních sedadlech, a před studeným vzduchem už jeho krk při otevření víka uchráněn být nemůže.

Právě na zadních sedadlech je více místa než v pětkovém kombi, jak na délku, tak na výšku. Zadní křesla navíc mohou být polohovatelná a pasažérům nabídnou i opěrky s měkkými polštářky - další posun k limuzíně...

Bazarová past: Takto nabourané BMW 7 dokázal mechanik zcela opravit

Bazarová past: Takto nabourané BMW 7 dokázal mechanik zcela opravit

Interiér znalce luxusních vozů bavorské vrtule nepřekvapí. Opět je mixem pětkové a sedmičkové řady, s bezchybným zpracováním a skvělou palubní elektronikou. Stejně jako u předchůdce jsou okna bezrámová, ani při dálničních rychlostech jsem však hluk od těsnění nezaznamenal. Zamrzí jen, že zadní okna nelze dostatečně stáhnout.

Na dálnici famózní, okresek se ale nebojí

Šestka GT má díky platformě CLAR podvozek blízce příbuzný se sedmičkovou limuzínou, byť nosníky a karoserie nejsou z tak exotických materiálů, jako je například karbon. I konstrukčně tak lze hovořit o mezičlánku mezi klasickou pětkou a sedmičkou.

Testované auto bylo vybaveno vzduchovým odpružením. Předchůdce měl na velkých nerovnostech občas problém s vibracemi způsobenými měkčími silentbloky, nová generace je na tom lépe. Zachovává vynikající komfort i na dvacetipalcových kolech a konfiguraci v M paketu. I v komfortním módu však pořád cítíte určitou tuhost. Pokud žádáte mírné pohupování, dostane se vám jej v režimu Comfort Plus. Tehdy auto lépe zvládá i příčné spáry.

BMW 6 GT - technická data zážehových motorů a české ceny
Verze 630i 640i 640i xDrive
Typ pohonu 4x2 4x2 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1998 2998 2998
Válce/ventily 4/4 6/4 6/4
Největší výkon [kW/min] 190/5000-6500 250/5500-6500 250/5500-6500
Točivý moment [N.m/min] 400/1550-4400 450/1380-5200 450/1380-5200
Převodovka 8A 8A 8A
Max. rychlost [km/h] 250 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,3 5.4 5,3
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,2 7 7,7
Pohotovostní hmotnost [Kg] 1795 1845 1910
Základní cena [Kč] 1.652.300 1.803.100 1.874.600

Rychlejší tempo na okresních silnicích šestka zvládá až překvapivě dobře, jenže právě tady se blíží více sedmičce, než nové pětce, protože musíte pracovat s větší hmotností. Nicméně, i když se přes horizonty na úzkých silničkách můžete pohybovat větší rychlostí, než byste řekli, auto dělá většinu práce za vás a svou hmotnost dá najevo až v utažených zatáčkách, kdy začnou naříkat přední pneumatiky.

Na druhou stranu, systém xDrive stále znatelně preferuje zadní nápravu, a na slizkém asfaltu, jakého je na podzim až moc, se dokáže svézt i po zadních kolech. Přesto ale cítíte, že domovem tohoto auta je je spíše autobahn a mezi vesnicemi raději zvolíte spíše rychlé, nežli zběsilé tempo.

Model 6 GT přichází na náš trh převážně se šestiválci a není vůbec jasné, jestli se na tom něco změní. Vyzkoušel jsem i verzi 630d s řadovým šestiválcem s jedním dvoukomorovým turbodmychadlem. Ódy jsem na něj pěl v testu 440d Gran Coupé a ani tady nás nezklamal. Síly má i v šestce dostatek, příjemně zní a spotřebu půjde udržet pod osmi litry. Opět navíc platí, že je bezchybně párován s osmistupňovým automatem, který u nevhodného přeřazení jen tak nenachytáte.

TEST BMW 430d xDrive Gran Coupé - Nečekaně rozumný Bavorák

TEST BMW 430d xDrive Gran Coupé - Nečekaně rozumný Bavorák

Definitivní soud samozřejmě vyneseme po klasickém týdenním testu, ale zatím mohu říct, že mě novinka nadmíru potěšila jednou věcí. A to sice, že nabízí reálnou alternativu a už nepůsobí jako kočkopes, který musí být za každou cenu a v čemkoli odlišný. Dokázal, že je na půl cesty mezi pětkou a sedmičkou nejen marketingově.

BMW 6 GT - technická data vznětových motorů a české ceny
Verze 630d 630d xDrive 640d xDrive
Typ pohonu 4x2 4x4 4x4
Zdvihový objem [cm3] 2993 2993 2993
Válce/ventily 6/4 6/4 6/4
Největší výkon [kW/min] 195/4000 195/4000 235/4000
Točivý moment [N.m/min] 620/2000-2500 620/2000-2500 680/1750-2250
Převodovka 8A 8A 8A
Max. rychlost [km/h] 250 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6.1 6 5,3
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,9 5,5 5,8
Pohotovostní hmotnost [Kg] 1900 1955 2010
Základní cena [Kč] 1.775.800 1.847.300 1.948.700
Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků