První jízda s Renaultem Megane R.S. Trophy: Když to máte rádi tvrdě

Sport jako pohodový rychlý hatchback, Cup jako ostrý hatchback a Trophy jako... naprosto skvělá raketa. Mám ale výhradu.

Krásný den. Sluníčko svítí, kafe je silné a letos nový asfalt na Autodromu Most ještě téměř neposkvrněný. Čtyři sportovní modely od automobilky, která má diamant ve znaku, čekají, než do nich novinářská banda usedne a pocítí, jaký je rozdíl mezi Renaultem Megane R.S. a R.S. Trophy.

Klasický Megane R.S. z našeho trhu již dobře známe. V základu stojí 740.900 Kč s manuální převodovkou, respektive 780.900 Kč s automatickou převodovkou EDC. Vedle různých bezpečnostních asistentů sahají také zákazníci často po paketu Cup, který vyjde na čtyřicet tisíc a zahrnuje lepší podvozek nebo samosvorný diferenciál.

Renault Mégane R.S. Trophy má českou cenu. Co všechno dostanete navíc?

Renault Mégane R.S. Trophy má českou cenu. Co všechno dostanete navíc?

Teď je tu ale ona vyhlížená, a u ostrých Renaultů již tradiční verze Trophy. Těchto šest písmen znamená, že v automobilce vezmou už tak rychlé auto do parády a udělají z něj ještě rychlejší. Toho si nejdříve všimnete na ceně. Renault Megane R.S. Trophy stojí 840.900 Kč s manuálem, respektive 880.900 Kč s automatickou převodovkou.

Co za ty peníze navíc dostanete? Předně vše, co je v základním Meganu R.S. včetně příplatkového paketu Cup. Navíc dostanete aktivní klapku výfuku, která z provozu umí vyřadit tlumič a vy tak můžete prskat a střílet dle libosti, nebo ultralehkou Li-Ion baterii. Hlavní rozdíl ale poznáte po sešlápnutí plynového pedálu.

Renault Mégane R.S. Trophy-R spatřen na Ringu. Dočkáme se nového rekordu?

Renault Mégane R.S. Trophy-R spatřen na Ringu. Dočkáme se nového rekordu?

Základ zůstává stejný. To znamená čtyřválec 1.8 TCe s přímým vstřikováním. Motoráři z Renaultu mu ovšem navrhli novou hlavu, která má pevnější strukturu a lépe odvádí teplo. Turbo zase pochází ze starší generace Meganu R.S. Má však přepracovaný přívod vzduchu a uvnitř najdete keramická kuličková ložiska.

Výsledkem je ona magická hranice 221 kW (300 koní). Točivý moment 420 N.m platí pro vůz vybavený převodovkou EDC, šestistupňový manuál se musí spokojit se 400 N.m. Zrychlení z 0 na 100 km/h proběhne za 5,7 sekundy a maximální rychlost je 260 km/h.

Renault Mégane R.S. a R.S. Trophy - technické údaje a české ceny
Motor TCe 280 TCe 280 EDC Trophy 300 Trophy 300 EDC
Zdvihový objem [cm3] 1798 1798 1798 1798
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 206/6000 206/6000 220/6000 220/6000
Točivý moment [N.m/min] 390/2400 390/2400 400/3200 420/3200
Převodovka 6M 6A 6M 6A
Min. pohotovostní hmotnost [kg] 1437 1460 1419 1443
Max. rychlost [km/h] 255 250 260 255
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,8 5,8 5,7 5,7
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,9-8,0 7,4-7,6 8,0 7,7
Cena R.S. [Kč] 740.900 780.900 - -
Cena R.S. Trophy [Kč] - - 840.900 880.900

To všechno však poznáte až za volantem. Liší se ale nějak designově současně nejostřejší verze Méganu od těch ostatních? Tak zaprvé předním spoilerem ve stylu F1 s nápisem Trophy. Ten je ovšem na první pohled téměř neviditelný. Co už i na letmý pohled poznáte, jsou speciální 19palcová kola designu Jerez.

Tyto kola se u Renaultu objevila už dřív, a sice na závodním speciálu R.S.01 z roku 2014. Kola jsou standardně obuta do pneumatik Bridgestone Potenza S001. Za příplatek 45.000 Kč pak můžete upustit od disků z lehkých slitin a jít do kovaných kol Fuji Light. Ušetříte tak 2 kg na každém kole a získáte ještě přilnavější pneumatiky Bridgestone Potenza S007.

Renault Arkana jde do výroby! Stylový Duster může vznikat i v továrně Lady

Renault Arkana jde do výroby! Stylový Duster může vznikat i v továrně Lady

Za všemi koly se pak u verze Trophy ukrývají bi-materiálové přední brzdové kotouče, každý o 1,8 kg lehčí než u R.S. Hlavně se ale vyznačují tím, že při intenzivním brzdění mnohem méně vadnou.

Uvnitř si můžete připlatit za sedačky Recaro čalouněné Alcantarou. I s těmi standardními však můžete díky prodlouženému chodu výškového nastavení nyní sedět o dva centimetry níže. Zdá se to málo, ale změnu pocítíte.

Z výčtu toho, co dostanete u R.S. Trophy navíc je asi jasné, že půjde o stroj, který nedělá moc kompromisů. Pocítit jsme to mohli při testovacích jízdách, kdy nám byla k dispozici dvojice základních R.S. bez podvozku Cup. Jeden kus s manuální a druhý s automatickou převodovkou.

Tak šup, dovnitř

Sedám do verze s manuálem. Přede mnou je pět kol. Jedno zahřívací, tři ostré a jedno jen tak na dochlazení brzd. Tohle ale není žádný závod. Mělo by jít hlavně o zábavu a o to, poznat rozdíl mezi oběma verzemi. Chování obyčejného R.S., ještě bez Cupového podvozku, je, jak již víme, poněkud vlažné.

Minitest Renault Megane 1.3 TCe EDC 103 kW: Malá motorová revoluce

Minitest Renault Megane 1.3 TCe EDC 103 kW: Malá motorová revoluce

Nejde o žádného závodníka. Je to takové příjemné rychlejší auto, které se na silnice ohraničené kačírkem moc nehodí. Na české okresní silnici je ale doma. Podvozek je tak akorát komfortní a motor nevybízí k nějakým skopičinám. Zvuk výfuku je poněkud unylý a svým způsobem mi celkově připomíná můj Golf GTI. Prostě univerzální fajn auto.

Přivezte toho druhého

Trophy je ale něco jiného. Něco hodně jiného. První dojem navíc prohloubila absence podvozku Cup v základním R.S.. Po prvních metrech prostě cítíte, na jaké místo je tohle auto určeno. Celkově tužší nastavení vám pomáhá lépe cítit, co se děje tam pod vámi a než se nadějete, jedete s autem jak přikrčená kočka, co právě vystartovala na myš.

Motor krásně přede a z výfuku se line jeden z nejlepších zvuků moderních čtyřválců, co jsem zatím slyšel (na Ingenium to pořád ale nemá). Jednu malou bolístku, kterou si ostré Mégany nesou všechny, ale Trophy má. Je jí systém 4Control. Nechápejte to ale špatně, jeho funkci nechci nic vytknout.

Renault City KZ-E je levné elektroauto, které si na nic nehraje. Díky za něj!

Renault City KZ-E je levné elektroauto, které si na nic nehraje. Díky za něj!

Jedná se o systém natáčení kol zadní nápravy. Jeho úkolem je zajišťovat dostatek mrštnosti a agility při průjezdu zatáček. V nízkých rychlostech se zadní kola natočí proti smyslu předních a ve vyšších ve stejném. Když jedete jako ďábel, cítíte, jak to tam vzadu všechno pracuje. Nejdřív si na to ale musíte zvyknout. Mně osobně místy trvalo, než mi došlo, jestli se tam vzadu začala žvýkat guma, nebo se už natáčí kola.

Ještě se uvidíme

Když si ale na Trophy zvyknete, začne fungovat jako jedna z nejlepších hatchbackových zbraní, co lze za podobné peníze koupit. Uvidíme, co předvede na silnici, ale na okruhu je to vyloženě raketa. Motor má dostatek pružnosti a onu grácii, auto řve jako tygr, Trophy jde krásně za volantem, převodovka přesně řadí, pozice za volantem je super a já už začal přemýšlet o tom, jestli tady náhodou nemáme nového krále segmentu.

TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Nepředbíhejme ale. Mégane R.S. Trophy je to, co fanoušci sportovních Renaultů chtěli. Po vlažném R.S. přišlo tohle dělo a uspokojilo tak ty, kteří chtějí vyloženě divadlo. Teď už si tedy v kolonce „Sportovní vozy“ na stránkách značky Renault vybere každý. Ale co když vyjedeme z Autodromu Most a rozhodneme se s ním seznámit na silnici? To se zanedlouho dozvíme.

Minitest Renault Captur 1.3 TCe: 1,333 stříbrných stříkaček na rozloučenou

Renault Captur 1.3 TCe (minitest)

Crossover Renault Captur se již brzy dočká nové generace. Stihli jsme se proto rozloučit s tou současnou, která nám připomněla, proč je tento malý nezmar tak populární.

včera | Vladimír Kadera | 24 příspěvků
S Fordem Ranger Raptor na střelnici: Střele neujede, všemu ostatnímu už ano!

S Fordem Ranger Raptor na střelnici

Pick-upy si lidé kupují hlavně jako pracovní stroje. Z dřívějška víme, že už mohou sloužit také jako stylový doplněk, Ford Ranger Raptor ale patří do úplně jiné škatulky.

19.  9.  2019 | Jan Mička | 16 příspěvků
TEST DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155: Odvážní Francouzi jsou zpátky!

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155

Luxusní divize automobilky Citroën se stala samostatnou značkou v roce 2014. Jako první to s modelem DS 7 zkusila s karoserií SUV a nyní nastal čas jít dál. Asi vás nepřekvapí, že jde taktéž o SUV. Proč ne, když je lidé chtějí?

16.  9.  2019 | Vladimír Kadera | 29 příspěvků