První jízda: Range Rover Velar SVA. Pětilitrový V8 jako střed vašeho vesmíru

Do vymazleného Range Roveru Velar nacpali inženýři divize SVO svůj klasický osmiválec a na silnicích nad Barcelonou se nás snažili přesvědčit, proč tento recept dává smysl. Dobrá, přesvědčovat nás zrovna nemuseli…

Rozpolcené předsudky jsou na místě. Na SUV hledím křivým pohledem asi jako každý správný příznivec kombíků. Obecnou popularitu a určité výhody ať už malých crossoverů nebo velký luxusních SUV však nelze ignorovat. Navíc, stále více automobilek nemá problém své mastodonty přiostřovat a pod jejich kapoty dávat opravdu výkonné a bezpochyby charakterní motory. Vlastně tedy nemáte možnost nenajít na takto specifikovaných SUV určitou zvrácenou přitažlivost.

Range Rover Velar je nejlepší SUV roku 2018. Hádejte, kdo si to myslí

Range Rover Velar je nejlepší SUV roku 2018. Hádejte, kdo si to myslí

A to je rovněž případem nejnovějšího Range Roveru Velar SVA (celým jménem SVAutobiography Dynamic Edition). Jde o další kousek vyplňující portfolio specialistů divize Special Vehicle Operations (SVO), které pod střechou koncernu Jaguar Land Rover určitě znáte kvůli úžasným strojům jako F-Typu Project 7 nebo násilnickému sedanu XE SV Project 8.

Projekty divize SVO však sahají i na půdu personalizace modelů dle přání jednotlivých zákazníků nebo do filmového průmyslu zajištěním a přípravou vozů pro natáčení posledních bondovek. Nakonec zde však máte i větev přiostřování standardních modelů obou britských značek od Jaguaru F-Type SVR po starší Range Rover Sport SVR.

Jaguar XE Project 8 zahodil velké křídlo. Limitovaná Touring verze poputuje i do Česka

Jaguar XE Project 8 zahodil velké křídlo. Limitovaná Touring verze poputuje i do Česka

Do stejné větve patří i poslední Velar, který se SVO rozhodlo řádně vyladit a vytvořit mu tak vrcholnou variantu přesahující dosavadní nejvýkonnější verzi s šestiválcem. Proč? Protože byl zájem. A protože divize SVO prostě může a má ráda osmiválce, bylo nám během prezentace řečeno. Přístup, který je v dnešní době bezpochyby cool.

Velar nicméně nedostal plnohodnotné označení SVR jako u zmíněného RR Sport, ale po vzoru klasického Range Roveru přichází ve verzi SVA. Inženýři se totiž snažili dojít k určitému kompromisu mezi komfortem a sportovnějším chováním a nevytvořit z Velaru naprostou bestii. SVA tedy ani svým vzezřením tolik nekřičí do okolí. Vypadá agresivněji, ale to hlavně z funkčních důvodů. Nárazníky s většími otvory zajišťují lepší přístup vzduchu k hladovějšímu motoru i posílené brzdové soustavě. Nová jsou pak 21- až 22palcová kola a záď podtrhují rámečky čtyř výfukových koncovek. Nic víc.

TEST Range Rover Sport SVR: Třídní šašek, kterého si zamilujete

TEST Range Rover Sport SVR: Třídní šašek, kterého si zamilujete

Nastoupíte dovnitř a vůči standardnímu Velaru se také nic extra nemění. Hi-tech atmosféra zde nadále splývá s jednoduchou elegancí, takže čekejte absenci normálních tlačítek, středový panel vyplněný dvojicí dotykových displejů, před sebou digitální přístrojový štít a SVA dostává navíc standardně prošívané kožené čalounění Windsor, odvětrávaná a vyhřívaná sedadla nebo hliníkové doplňky včetně páček pro řazení na sportovním volantu.

Technický brífink pokračuje na podvozku, kde má SVA jinak naladěné pneumatické odpružení s adaptivními tlumiči, tužší stabilizátory, nová uložení určitých částí zavěšení, přenastaven byl systém pohonu všech kol a standardně je pomocí i aktivní samosvorný diferenciál na zadní nápravě. Od inženýrů však zaznělo, že některé oblasti podvozku byly naopak „změkčeny“ pro dosažení zmíněného kompromisu.

V nové bondovce se ukáže i pořádná klasika. 007 usedne do starého Land Roveru

V nové bondovce se ukáže i pořádná klasika. 007 usedne do starého Land Roveru

Hlavní hvězdou SVA je ale samozřejmě motor. Ano, dnes už tradiční strojovna od JLR, kterou najdete i v dalších osmiválcových bijcích v nabídce. Ve Velaru je tedy kompresorem přeplňovaný vidlicový osmiválec o objemu pěti litrů naladěn na hezkých 550 koní (405 kW) a 680 N.m točivého momentu. Kalibrací prošla i osmistupňová jednospojková převodovka ZF a pro zajištění odpovídajícího soundtracku dostal Velar SVA i nový výfukový systém s aktivními klapkami, který je mimochodem o 7,1 kg lehčí než standardní výfuk.  

Řev nad Barcelonou

Všechny řeči padají na osmiválec, nicméně zprvu se v komfortním režimu ševelící V8 projevuje naprostým klidem. SVA umožňuje nastavení jednotlivých části auta – motor, převodovka, řízení, podvozek – nezávisle na sobě mezi režimy Comfort a Dynamic. I přes zcela komfortní nastavení je ale celým šasi cítit jistá napruženost a tuhost, kterou byste možná u středně velkého Range Roveru zprvu nečekali.     

Řízení přitom působí celkem uvolněným dojmem a ve středové poloze najdete určitou vůli, která jinak napnutý charakter podvozku částečně uklidňuje společně s pomalejší odezvou plynového pedálu. Váš zadek má ovšem jasno, že o přiostřování podvozku SVO nekecalo. Tím ale neříkám, že Velar SVA neumí zajistit klidné cestování, kdy budete na palubě pohodlně kolébáni a přes audiosystém Meridian si užívat Planet Caravan od Black Sabbath.

Britové vyhráli spor s čínskou kopírkou. Kopie RR Evoque se přestane vyrábět

Britové vyhráli spor s čínskou kopírkou. Kopie RR Evoque se přestane vyrábět

Když ale začnete s osmiválcovým Velarem trochu vyvádět na klikatých silnicích nad Barcelonou, pochopitelně dojde na nevyhnutelnou fyzikální bitku mezi silou motoru, hmotností 2160 kg a vyšším těžištěm. Nutno ale hned uvést, že tento souboj zvládá SVA vážně na výbornou.

Přepněte všechno dostupné do režimu Dynamic, volič převodovky otočte na písmenko S, čímž aktivujete sportovní režim s manuálním řazením a taky se automaticky otevřou klapky ve výfuku (lze je však ovládat i samostatným tlačítkem). Teď máte k užitku všechny výhody vyladěné techniky od SVO, řízení je rychlejší a mnohem přesnější, odezva motoru ostřejší a změnu hlasitosti v okolí i kabině poznáte ihned.

Land Rover Discovery Sport v nové generaci: Většina motorů je teď mild-hybridní

Land Rover Discovery Sport v nové generaci: Většina motorů je teď mild-hybridní

Překvapivě, na podvozku není mezi oběma režimy natolik markantní rozdíl. Dokud tedy nezvýšíte tempo a nezačnete na SVA tlačit v zatáčkách, kde najednou eliminuje náklony karoserie (podvozek je snížen na maximum) a do určité míry maskuje zavalitost celého auta. Přilnavosti máte totiž habaděj, elektronická stabilizační síť pracuje přesčas, a pokud opravdu netlačíte auto do úzkých, můžete se bez obav z nedotáčivosti sebejistě opřít o vnější pneumatiky (náš kus byl vybaven celoročními pneu Pirelli Scorpion Zero).

A jakmile si potykáte s podvozkem, už se jen můžete vrátit k rozplývání nad pětilitrem vepředu a jeho kompresorovým zátahem. V manuálním řazení vás převodovka pustí až k omezovači a klidně vás nechá poskakovat v červené zóně, než se probudíte z prvotního opojení – do kterého je mimochodem lehké upadnout, jelikož V8 se vytáčí s tak úžasně neúnavnou razancí, následovanou kvapným nárůstem rychlosti. Jen pro info, z nuly na 100 vystřelí SVA za 4,5 vteřiny.

Současný Jaguar XJ už zná datum svého pohřbu. Na cestě je elektrická náhrada

Současný Jaguar XJ už zná datum svého pohřbu. Na cestě je elektrická náhrada

Pokud otáčky motoru držíte u roztočené hranice mezi 4500/min až 6000/min, odezva plynového pedálu je krásně pohotová a sílu motoru lze detailně modulovat. K vypilované jednospojkové skříni ZF nemám výtky, a přestože dnes najdete i rychlejší převodovky, do charakteru SVA padne skvěle, řadí chytře, pohotově a vlastně jí nedáváte mnoho pozornosti, ať už necháváte všechnu práci na ní, nebo si kvalty přehazujete páčkami pod volantem.

Po zvukové stránce má V8 jasně silácky projev, i když může v jistých chvílích z výfuku znít trochu synteticky. Opravdový zvuk motoru a práci kompresoru paradoxně uslyšíte nejlépe při uzavřených klapkách výfuku, jelikož všechen randál vzadu často přehlušuje akci vepředu. Vše je ale v pořádku, když se staženým oknem letíte za bestiálního řevu každým možným tunelem. Zdatný osmiválec pod kapotou má na lidi prostě zajímavé účinky…

V Polsku vám od podlahy postaví klasický Defender. Stačí k tomu 1,5 milionu korun

V Polsku vám od podlahy postaví klasický Defender. Stačí k tomu 1,5 milionu korun

S rozdováděnou stranou povahy SVA pak můžete dále pracovat, jestliže máte dostatek odvahy s dvoutunovou stylovkou tančit v zatáčkách. Pod čirým náporem síly se totiž umí v těsném vracáku i trochu odvázat a rozhodit zadní partie. I přes manuálně vypnutou stabilizaci ale do určité míry drží elektronika manýry SVA stále na uzdě.

Komfortní zóna SVA je ale pochopitelně jinde. Čistá stopa, ultrarychlé polykání kilometrů, předjíždění veškerého provozu v blízkosti, a to v dostatečném pohodlí a s pocitem bezpečí, to je vrcholem jeho schopností. A ačkoliv jste si zavalitostí Velaru vždy vědomi, nakonec nemáte ani při dosti vysokém tempu pocit, že byste s technikou zápasili.

Range Rover Evoque už teď splňuje emisní testy pro rok 2020. S naftovým dvoulitrem

Range Rover Evoque už teď splňuje emisní testy pro rok 2020. S naftovým dvoulitrem

S trochou arogance lze říct, že těch 550 koní a 680 N.m jsou vlastně ideální hodnoty pro auto této váhové kategorie. Využití nabízené síly přitom umožňuje v rámci fyzikálních zákonů perfektně vyladěný podvozek zajišťující stabilní chování na silnici. Prostě nepřichází moment, kdybyste dychtili po vyšším výkonu, nebo se naopak báli zabořit pedál plynu úplně do podlahy. Ostatně i po stránce brzdné síly je Velar SVA naprosto schopný zvládat projevy osmiválcového motoru.

Off-road: Je to pořád Range Rover?

Jistě! Čest Land Roveru, který nám prostě musí neustále dokazovat, že i jeho nejvíce „silničně“ zaměřená SUV jsou stále nehorázně schopná i mimo silnici, na ostrých kamenech, v jemném písku a nemají problém bez vaší asistence sjíždět svahy, kterým byste se vyhnuli i pěšky v pohorkách.

Přiostřené SVA jsme tedy měli možnost protáhnout na jedné z mnoha terénních stezek v off-roadu středisku Land Roveru v Les Comes. A jako každému Range Roveru ani Velaru SVA nechybí jízdní režimy pro cestování mimo silnici včetně například zmíněného asistenta pro sjíždění svahů.

Nebýt těchto schopností, všichni bychom remcali, že nejde o „pravý Range Rover“. SVA tedy i v terénu zvládne mnohem více, než by od něj typický majitel očekával. Žádné překvapení, i když 99 % majitelů SVA se zřejmě nikdy nedostane do terénu, kterým jsme projížděli v Les Comes. Takový už je život vysokovýkonných SUV.

Ať už se na přemotorovaná SUV díváte jakýmkoliv pohledem, zejména se na ně musíte dívat teoretickým pohledem zákazníků, kteří podobná auta chtějí. A podle slov vedoucích lidí z SVO je takových lidí mnoho. Pravidlo poptávky a nabídky zde funguje stoprocentně.

Jaguar F-Pace SVR má českou cenu. Jeho 550 koní můžete mít za 2,6 milionu korun

Jaguar F-Pace SVR má českou cenu. Jeho 550 koní můžete mít za 2,6 milionu korun

Názor na Velar SVA jsem měl vlastně utvořen ještě před tím, než jsem do něj nasedl a projel se. Tohle auto je podobně jako větší Range Rover Sport SVR definováno svým motorem, a přestože je mi koncept osmiválcového motoru v praktickém autě mnohem bližší u jakéhokoliv kombíku, zkrátka musíte dát placáka celé divizi SVO za to, že osmiválce v Range Roverech i Jaguarech udržují při životě. A blízká budoucnost zatím vypadá dobře. Při zpáteční cestě na letiště mi bylo řečeno, že osmiválcové motorizace chtějí v JLR nabízet, dokud to jen bude možné a bude o ně zájem. Oddechněte si.

P.S. Evoque s osmiválcem SVO neplánuje. Ani jako propagační speciál s motorem uprostřed. Ptal jsem se. Vedoucí SVO Michael van der Sande to vzal jako vtip, což samozřejmě byl… no fakt!

Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition – tech. údaje a česká cena
Motor 5,0 l V8 Kompresor
Zdvihový objem [cm3] 4999
Válce/ventily 8/4
Největší výkon [kW/min] 405/6000-6500
Točivý moment [N.m/min] 680/2500-5500
Převodovka 8A
Max. rychlost [km/h] 274
Zrychlení 0-100 km/h [s] 4,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 11,8
Pohotovostní hmotnost [kg] 2160
Objem zavazadlového prostoru [l] 673
Základní cena [Kč] 2.948.891
Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

17.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik
TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDi EAT8: Cena za design

Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8

Kombi varianta nové 508 je pohledný a jemně avantgardní vůz, však také po zásluze získal letos ocenění Red Dot Design Award. Není to ale jediná jeho cena za design. Cenu za design totiž zaplatí i zákazníci. Jak fakticky, tak především v přeneseném významu.

13.  10.  2019 | Petr Schnagl | 105 příspěvků