Novým jménem v nabídce modelů značky Volkswagen je Arteon. Budou ho zákazníci skutečně považovat za umělecké dílo?
Poté, co skončila produkce modelu Phaeton, stal se Volkswagen CC vlajkovou lodí největší evropské automobilky. Nová generace tohoto vozu ovšem změnila název. Arteon je podle vyjádření automobilky složené ze dvou slov - Art znamená samozřejmě umění a eon je něco jako věčnost...
Je pravda, že design je oproti většině poněkud nudných modelů značky zajímavý. Samozřejmě nejvíce zaujme boční silueta ve tvaru kupé, zaujme ale také příď s masivními chromovanými lištami, která navazuje na obrovskou kapotu. Ta na své boční straně končí až pár centimetrů nad koly a omezila tak velikost předních blatníků na minimum.
Arteon je větší než passat, a také přerostl minulou generaci. Konkrétně o šest centimetrů v parametru délka a o třináct v oblasti rozvoru. Auto má díky tomu kratší přesahy karosérie a větší vnitřní prostor. Vyzkoušeli jsme si, že řidič s postavou 186 centimetrů ponechá za sebou stejně velkému cestujícímu skutečně "superbovský" prostor. Tedy přibližně 20 centimetrů volného místa před koleny. Na druhou stranu, hlava zadního cestujícího s takovou postavou se již dotýká stropního obložení.
Volkswagen také poněkud změnil koncepci auta, zatímco CC byl sedan, nyní se jedná o liftback se skutečně objemným (563 litrů) zavazadlovým prostorem a skvělým přístupem k zavazadlům v něm uloženým. Líbilo se nám také, že jsme pod podlahou objevili ještě plnohodnotné rezervní kolo s devatenáctipalcovým diskem. Na zadní lavici je pět míst a uprostřed lze vytvořit otvor pro prostrčení dlouhých předmětů.
Techniku daroval passat
Základní technika vychází samozřejmě z modelu střední třídy passat. S ním sdílí i techniku. Tedy, v základu jsou poháněna přední kola, silnější verze samozřejmě mají pohon všech kol.
Stejná je i paleta motorů. Tři budou benzinové a tři dieselové. Začíná se u nového čtyřválce TSI s výkonem 150 koní a pokračuje směrem ke kubatuře dva litry. Vrcholný benzinový turbomotor má výkon 280 koňských sil a je vždy spojen se sedmistupňovou převodovkou DSG. To se týká i nejsilnějšího BiTDi.
S ním jsme během tuzemské prezentace vozu měli možnost ujet pár desítek kilometrů po pražských vozovkách a silnicích nižších tříd v bezprostředním okolí hlavního města.
Čím nejvíce ohromují současně vyráběná dieselová auta v porovnání s jejich minulými generacemi, je utlumení hluku v kabině. To je i případ arteonu, přestože Volkswagen neopustil bezrámové řešení oken v bočních dveřích, které jinak obvykle akustickému komfortu moc nenapomá. Dobře odfiltrován je také aerodanymický svist. To jsme však v praxi moc odzkoušet nemohli, protože jsme se zatím pohybovali pouze po vozovkách, kde je maximální povolená rychlost 90 km/hod.
Co ale z této oblasti vadit bude, je valivý hluk od podvozku. Na kvalitním asfaltu je vše v pořádku, ale jakmile vjedete na drsný nebo betonový povrch, nebude se vám to zamlouvat.
Na nerovnostech pozor!
Stejně tak je podvozek hlučný při přejezdech nerovností. Ať jde o výtluky, mřížky kanálů nebo zpomalovací retardéry. Přestože jsme na ně najížděli povolenou třicetikilometrovou rychlostí, kovová rána od podvozku nás několikrát skoro vyděsila. Ve voze jsme přitom měli adaptivní tlumiče nastavené na režim Normal. Je znát, že záměrem konstruktérů bylo postavit sportovněji zaměřené auto, než je například shodně velký škodovácký superb.
Motor má dostatek síly, aby zajistil rychlé a bezproblémové předjetí pomalejších vozidel, navíc plynule "táhne" hned od volnoběžných otáček až k hranici 4600, kde začíná na otáčkoměru červené pole. Líbil se nám volant s průměrem "tak akorát" i sedačky. Jsou (i v námi zkoušené variantě Elegance) dostatečně sportovní s podporou těla v zatáčkách) a navíc mají také atest o zdravotní nezávadnosti pro páteře předních cestujících.
Na měření spotřeby bylo skutečně málo času. Odhadujeme však, že ve městě se při kratších jízdách budete pohybovat se spotřebou kolem osmi litrů, kombinovaný režim bude znamenat něco mezi šesti a sedmi litry.
Volkswagen vůz bude prodávat ve třech výbavových úrovních. Už v tom nejnižším je ale například třízónová klimatizace, parkovací senzory, multimediální systém s osmipalcovou obrazovkou a adaptivní tempomat. Ten má nepochybně zajímavou funkci. Díky spolupráci s navigací (nemusí být zapnutá, stačí, že ve voze je), omezí samočinně rychlost před zatáčkou nebo před křižovatkou, a samozřejmě také, když kamera spatří dopravní značku s číslem uprostřed červeně orámovaného kruhu.
Pokud jedete v noci, budou také s tímto elektronickým mozkem vozu spolupracovat světlomety. Znamená to, že část jejich světelného toku poputuje do míst, kam vede blížící se zatáčka ještě dříve než začnete točit volantem.
Arteony mají rovněž druhou generaci takzvaného Emergency asistenta. Zatímco ten první při kolapsu a nulové reakci řidiče na opakovaná upozornění pouze vůz zastavil v příslušném jízdním pruhu, nyní auto zvládne v případě potřeby "zakormidlovat" z aktuálně využívaného levého pruhu do pravého. Zajet do odstavného pruhu nebo na krajnici ale tento "krizový autopilot" zatím neumí.
Prohlédněte si galerii snímků pořízených během první jízdy s tímto vozem: