První Fabia prošla crashtesty před 18 lety. Jak si stojí oproti té současné?

Metodika evropských nárazových zkoušek se stále mění a zpřísňuje. Čtyři hvězdy z roku 2000 tedy nejsou to samé, jako pět z roku 2014...

Před 21 lety začala organizace Euro NCAP rozbíjet nová auta. První exemplář, Rover 100, to neodnesl nejlépe. Právě malé hatchbacky, které musejí skloubit nízkou cenu, malé rozměry a nekompromisní konkurenci to z hlediska konstrukce mívají nejtěžší. V segmentu B u nás dlouhodobě vládne Škoda Fabia, na níž lze změny v metodice ale i samotné bezpečnosti vozů demonstrovat.

Škoda Kodiaq RS poprvé spatřena v Česku během testování. Bez maskování

Škoda Kodiaq RS poprvé spatřena v Česku během testování. Bez maskování

Právě první Fabia prošla nárazovou zkouškou této organizace v roce 2000. Tehdy všechno to posuzování bylo mnohem jednodušší než dnes. Nárazy byly jen ze dvou stran. Čelní v rychlosti 64 km/h s přesahem 40 procent na řidičovu stranu a boční, kdy vozík v rychlosti 50 km/h najede do celého boku auta.

Čtvrtfinále MS v hokeji: Češi ve čtvrtek po stěhování vyzvou USA

Tyto dva testy se svými parametry napříč roky neliší, a tak jen zde lze obě generace Škody Fabia srovnat. Rozdíl už je patrný po vizuální stránce. První generaci se při nárazu zlomí sloupek A, což už dnes jen tak neprochází. Při pohledu na barevné schéma zatížení jednotlivých části "těla" figurín, první generace se oranžoví v oblasti stehen, ta třetí je na tom o dost lépe. Dříve se sice bodovalo namísto vyjádření výsledku procenty, celkově si ale první Fabia vysloužila hvězdy čtyři, zatímco ta třetí odjela s pěti.

Škoda Karoq kabriolet má pořádně řízný zvuk! Octavia RS může závidět

Škoda Karoq kabriolet má pořádně řízný zvuk! Octavia RS může závidět

Je zajímavé, že v roce 2000 se ještě zvlášť neuvádělo hodnocení pro dětskou posádku, ale jen pro tu dospělou, plus chodce. Před osmnácti lety se také ještě neprováděly testy zatížení páteře při zadní nárazu, boční náraz do sloupu, test asistenčních systémů nebo třeba kompatibilita s dětskými sedačkami. I tak je ale rozdíl patrný i vizuálně, podívejte se na přiložená videa:

TEST Ford Mustang Bullitt: Všechno nejlepší, Franku!

Ford Mustang Bullitt

Bylo by fajn se v testu Fordu Mustang vyhnout otřepaným frázím o amerických svalech a podobně. Obávám se ale, že dnes to nevyjde. Obzvláště, když tady máme ikonický Bullitt!

15.  11.  2018 | Jan Mička | 61 příspěvků
TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Mercedes-Benz S 560 kabrio: Bez střechy až do posledních paprsků

Mercedes-Benz S 560 kabrio

S faceliftem Mercedesu třídy S přišly na řadu i verze kupé a kabriolet. Testování sice připadlo na říjen, nemáte ale jediný důvod k obavám.

6.  11.  2018 | Milan Lažanský | 15 příspěvků