První Fabia prošla crashtesty před 18 lety. Jak si stojí oproti té současné?

Metodika evropských nárazových zkoušek se stále mění a zpřísňuje. Čtyři hvězdy z roku 2000 tedy nejsou to samé, jako pět z roku 2014...

Před 21 lety začala organizace Euro NCAP rozbíjet nová auta. První exemplář, Rover 100, to neodnesl nejlépe. Právě malé hatchbacky, které musejí skloubit nízkou cenu, malé rozměry a nekompromisní konkurenci to z hlediska konstrukce mívají nejtěžší. V segmentu B u nás dlouhodobě vládne Škoda Fabia, na níž lze změny v metodice ale i samotné bezpečnosti vozů demonstrovat.

Škoda Kodiaq RS poprvé spatřena v Česku během testování. Bez maskování

Škoda Kodiaq RS poprvé spatřena v Česku během testování. Bez maskování

Právě první Fabia prošla nárazovou zkouškou této organizace v roce 2000. Tehdy všechno to posuzování bylo mnohem jednodušší než dnes. Nárazy byly jen ze dvou stran. Čelní v rychlosti 64 km/h s přesahem 40 procent na řidičovu stranu a boční, kdy vozík v rychlosti 50 km/h najede do celého boku auta.

Čtvrtfinále MS v hokeji: Češi ve čtvrtek po stěhování vyzvou USA

Tyto dva testy se svými parametry napříč roky neliší, a tak jen zde lze obě generace Škody Fabia srovnat. Rozdíl už je patrný po vizuální stránce. První generaci se při nárazu zlomí sloupek A, což už dnes jen tak neprochází. Při pohledu na barevné schéma zatížení jednotlivých části "těla" figurín, první generace se oranžoví v oblasti stehen, ta třetí je na tom o dost lépe. Dříve se sice bodovalo namísto vyjádření výsledku procenty, celkově si ale první Fabia vysloužila hvězdy čtyři, zatímco ta třetí odjela s pěti.

Škoda Karoq kabriolet má pořádně řízný zvuk! Octavia RS může závidět

Škoda Karoq kabriolet má pořádně řízný zvuk! Octavia RS může závidět

Je zajímavé, že v roce 2000 se ještě zvlášť neuvádělo hodnocení pro dětskou posádku, ale jen pro tu dospělou, plus chodce. Před osmnácti lety se také ještě neprováděly testy zatížení páteře při zadní nárazu, boční náraz do sloupu, test asistenčních systémů nebo třeba kompatibilita s dětskými sedačkami. I tak je ale rozdíl patrný i vizuálně, podívejte se na přiložená videa:

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský | 15 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků