První Fabia prošla crashtesty před 18 lety. Jak si stojí oproti té současné?

Metodika evropských nárazových zkoušek se stále mění a zpřísňuje. Čtyři hvězdy z roku 2000 tedy nejsou to samé, jako pět z roku 2014...

Před 21 lety začala organizace Euro NCAP rozbíjet nová auta. První exemplář, Rover 100, to neodnesl nejlépe. Právě malé hatchbacky, které musejí skloubit nízkou cenu, malé rozměry a nekompromisní konkurenci to z hlediska konstrukce mívají nejtěžší. V segmentu B u nás dlouhodobě vládne Škoda Fabia, na níž lze změny v metodice ale i samotné bezpečnosti vozů demonstrovat.

Škoda Kodiaq RS poprvé spatřena v Česku během testování. Bez maskování

Škoda Kodiaq RS poprvé spatřena v Česku během testování. Bez maskování

Právě první Fabia prošla nárazovou zkouškou této organizace v roce 2000. Tehdy všechno to posuzování bylo mnohem jednodušší než dnes. Nárazy byly jen ze dvou stran. Čelní v rychlosti 64 km/h s přesahem 40 procent na řidičovu stranu a boční, kdy vozík v rychlosti 50 km/h najede do celého boku auta.

Čtvrtfinále MS v hokeji: Češi ve čtvrtek po stěhování vyzvou USA

Tyto dva testy se svými parametry napříč roky neliší, a tak jen zde lze obě generace Škody Fabia srovnat. Rozdíl už je patrný po vizuální stránce. První generaci se při nárazu zlomí sloupek A, což už dnes jen tak neprochází. Při pohledu na barevné schéma zatížení jednotlivých části "těla" figurín, první generace se oranžoví v oblasti stehen, ta třetí je na tom o dost lépe. Dříve se sice bodovalo namísto vyjádření výsledku procenty, celkově si ale první Fabia vysloužila hvězdy čtyři, zatímco ta třetí odjela s pěti.

Škoda Karoq kabriolet má pořádně řízný zvuk! Octavia RS může závidět

Škoda Karoq kabriolet má pořádně řízný zvuk! Octavia RS může závidět

Je zajímavé, že v roce 2000 se ještě zvlášť neuvádělo hodnocení pro dětskou posádku, ale jen pro tu dospělou, plus chodce. Před osmnácti lety se také ještě neprováděly testy zatížení páteře při zadní nárazu, boční náraz do sloupu, test asistenčních systémů nebo třeba kompatibilita s dětskými sedačkami. I tak je ale rozdíl patrný i vizuálně, podívejte se na přiložená videa:

TEST Audi Q3 35 TDI S tronic: Když nemůže, tak přidej!

Audi Q3 35 TDI S tronic

Příbuznost minulé a nové generace Audi Q3 byste možná na první pohled netipovali. Až tak se kompaktní SUV změnilo. Otázkou zůstává, o kolik výš dokáže novinka posunout standardy nastolené předchůdcem.

včera | Jan Mička | 47 příspěvků
První jízda se Suzuki Swift Sport: Je to žlutý ďábel za super peníze!

Suzuki Swift Sport (první svezení)

„No konečně, ty malej rošťáku“, vypadlo ze mě ihned po nasednutí. Tohle auto je totiž naprosto skvělý způsob, jak utratit půl milionu.

14.  4.  2019 | Vladimír Kadera | 36 příspěvků
TEST BMW M850i xDrive Coupé: Do klubu rváčů v rukavičkách

BMW M850i xDrive

Lexus LC je možná zábavnější a lépe se poslouchá a Mercedes S Coupé je pravděpodobně o chloupek komfortnější. Lepší definice třídy gran turismo však na silnice snad ještě nevyjela.

13.  4.  2019 | Miro Mihálik | 15 příspěvků