První Fabia prošla crashtesty před 18 lety. Jak si stojí oproti té současné?

Metodika evropských nárazových zkoušek se stále mění a zpřísňuje. Čtyři hvězdy z roku 2000 tedy nejsou to samé, jako pět z roku 2014...

Před 21 lety začala organizace Euro NCAP rozbíjet nová auta. První exemplář, Rover 100, to neodnesl nejlépe. Právě malé hatchbacky, které musejí skloubit nízkou cenu, malé rozměry a nekompromisní konkurenci to z hlediska konstrukce mívají nejtěžší. V segmentu B u nás dlouhodobě vládne Škoda Fabia, na níž lze změny v metodice ale i samotné bezpečnosti vozů demonstrovat.

Škoda Kodiaq RS poprvé spatřena v Česku během testování. Bez maskování

Škoda Kodiaq RS poprvé spatřena v Česku během testování. Bez maskování

Právě první Fabia prošla nárazovou zkouškou této organizace v roce 2000. Tehdy všechno to posuzování bylo mnohem jednodušší než dnes. Nárazy byly jen ze dvou stran. Čelní v rychlosti 64 km/h s přesahem 40 procent na řidičovu stranu a boční, kdy vozík v rychlosti 50 km/h najede do celého boku auta.

Čtvrtfinále MS v hokeji: Češi ve čtvrtek po stěhování vyzvou USA

Tyto dva testy se svými parametry napříč roky neliší, a tak jen zde lze obě generace Škody Fabia srovnat. Rozdíl už je patrný po vizuální stránce. První generaci se při nárazu zlomí sloupek A, což už dnes jen tak neprochází. Při pohledu na barevné schéma zatížení jednotlivých části "těla" figurín, první generace se oranžoví v oblasti stehen, ta třetí je na tom o dost lépe. Dříve se sice bodovalo namísto vyjádření výsledku procenty, celkově si ale první Fabia vysloužila hvězdy čtyři, zatímco ta třetí odjela s pěti.

Škoda Karoq kabriolet má pořádně řízný zvuk! Octavia RS může závidět

Škoda Karoq kabriolet má pořádně řízný zvuk! Octavia RS může závidět

Je zajímavé, že v roce 2000 se ještě zvlášť neuvádělo hodnocení pro dětskou posádku, ale jen pro tu dospělou, plus chodce. Před osmnácti lety se také ještě neprováděly testy zatížení páteře při zadní nárazu, boční náraz do sloupu, test asistenčních systémů nebo třeba kompatibilita s dětskými sedačkami. I tak je ale rozdíl patrný i vizuálně, podívejte se na přiložená videa:

TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

TEST BMW M140i

Pokud toužíte po nejlepším ostrém hatchbacku na trhu, zapomeňte na Civic Type-R nebo Golf R. Chtějte M140i s manuálem a samosvorem a peněz nelitujte. Tohle je poslední příležitost k nákupu.

dnes | Miro Mihálik | 15 příspěvků
Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků