První elektrický Nissan nebyl Leaf. Od 70 let staré Tamy se můžeme učit i dnes

Japonská automobilka předvedla bok po boku svůj nejstarší a nejnovější vůz na elektrický pohon. Model Tama vznikl v roce 1947.

Věděli jste, že vozy na elektrický pohon vyrazily na silnice asi půl století před těmi spalovacími? První z nich vypadaly jako kočáry tažené koňmi, pohon však zajišťovala elektřina. Pak ale nastala éra vnitřního spalování, která stále ovládá automobilový svět, byť každý dobře ví, že elektroauta opět povstanou.

V dnešní době Nissan hovoří hlavně o Leafu, nejprodávanějším elektromobilu na světě, první elektroauto japonské značky však vyjelo na silnice už v roce 1947. Jmenuje se Tama, na délku měří 3035 mm, rozvor náprav činí rovné dva metry a hmotnost je 1,1 tuny.

Nissan vymyslel, jak naložit se starými bateriemi elektroaut. Pro blaho všech!

Nissan vymyslel, jak naložit se starými bateriemi elektroaut. Pro blaho všech!

Tama byl nejdříve dvoumístný vůz, následně přišla také dvoudveřová verze se čtyřmi sedadly. Konstruován byl ze dřeva a pokrytý ocelovou "kůží". Na jedno nabití dokázal ujet 65 kilometrů a uměl se rozjet až na 35 km/h. Elektromotor měl pro dnešní dobu úsměvný výkon 3,3 kW, kapacita baterie byla 40V.

Prostor pro baterie byl v podlaze. Každé ze dvou pouzder po stranách bylo vybaveno válečky, takže použité baterie mohly být rychle vyměněny za čerstvě nabité. Proč to, sakra, nejde i v dnešní době, kdy se sice ve velkém hovoří o rozvoji rychlonabíječek, ale skutek utek? Navíc ani myšlenka vyměnitelných battery packů také nezapadla.

Tesla během hurikánu Irma pomáhala lidem. Odblokovala jim větší dojezd

Tesla během hurikánu Irma pomáhala lidem. Odblokovala jim větší dojezd

Tama se později objevila nejen jako osobní verze, ale také jako dodávka. Obě byly k dispozici v benzínových a elektrických verzích. V roce 1948 se narodila Tama Junior, kompaktní osobní automobil. Pak v roce 1949 přišla Tama Senior, středně velké osobní auto. 

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové lodi Volkswagenu nové generaci SUV Touareg. Než se tak stane, pojďme si něco říci o nejvýkonnějším provedení nabídky.

19.  4.  2018 | Jan Mička | 37 příspěvků
Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

Peugeot 308 GTi (minitest)

Vyzkoušeli jsme vrcholnou verzi modelu 308 druhé generace po modernizaci. Dokazuje, že mezi rychlými hatchbacky si může vybrat každý přesně dle svých potřeb a přání.

17.  4.  2018 | Milan Lažanský
TEST Lexus IS 300h: Není dokonalý, ale má k tomu blízko

Lexus IS 300h

Absenci vznětového motoru automobilka Lexus vyvažuje hybridním ústrojím. A jsem toho názoru, že pro model IS je to ta nejlepší možná varianta.

14.  4.  2018 | Jan Mička | 27 příspěvků