První domácí závoďáky byly úspěšné i ve světě. Mladá Boleslav zazářila v Británii

Už od počátku motorismu existovala chuť závodit. Nemohlo tedy trvat dlouho, než se zrodilo pár vozů striktně určených pro motoristický sport. Jinak tomu nebylo ani na našem území.

Úplně první závoďáky z našich luhů a hájů musíte hledat opravdu hluboko v minulosti. Český motorsport má velmi silné kořeny, které vyplňuje přehlídka opravdu ikonických závodních vozů.

Z nejbližší historie vás určitě napadnou třeba slavné Škody 130 RS, které v roce 1977 dominovaly na rallye Monte Carlo, nebo okruhové speciály Tatra 603 B5, jež v 60. letech ovládly vytrvalostní závody na německém Nürburgringu.

Na severu Čech leží obrovské pohřebiště vozů Tatra. Pár z nich je možné zachránit

Na severu Čech leží obrovské pohřebiště vozů Tatra. Pár z nich je možné zachránit

Úplně první závodní vozy se ale na našem území zrodily ještě mnoho let předtím na úplném začátku 20. století, tedy ještě před první světovou válkou v tehdejším Rakousku-Uhersku.

NW 12 HP Rennzweier

Horečka motorsportu na našem území odstartovala vozidlem, které vzniklo jako mnoho dnešních unikátních vozů – z čistého chtíče velmi majetného člověka.

Když na jaře roku 1900 přišel do továrny Kopřivnické vozovky, později známé automobilky Tatra, textilní podnikatel Theodor von Liebieg s žádostí o postavení závodního vozu, inženýři v čele s mladým Hansem Ledwinkou se dali ihned do práce.

Tatru 613 proslavil i šílený moment v F1. V závodě srazila pilota a praskaly kosti

Tatru 613 proslavil i šílený moment v F1. V závodě srazila pilota a praskaly kosti

Liebiega, který pocházel z Liberce, dnes můžeme považovat za nejvýznamnějšího průkopníka motoristického sportu u nás. V Kopřivnici jej dobře znali, už dříve totiž závodil s jejich civilními vozy. Jeho závodní speciál měl být ale postaven k jednomu z prvních dálkových závodů v monarchii.

Výroba vozu trvala pouhých pět týdnů. Jakmile bylo 22. května 1900 dokončeno, zrodil se na českém území a také v celém Rakousku-Uhersku zcela první vůz specifikovaný čistě pro závody automobilů – NW 12 HP Rennzweier.

Znáte španělskou značku David? Příběh vzniku je jako z filmu Kokosy na sněhu

Znáte španělskou značku David? Příběh vzniku je jako z filmu Kokosy na sněhu

Dnes byste jej určitě nazvali dalším motorizovaným kočárem, proti civilním vozům však měl mnoho závodních úprav. Otevřený závoďák měl níže položené těžiště, dostal menší kola a pro lepší ovladatelnost měl volant lehce skloněnou hřídel.

Pro ideální rozložení hmotnosti byl plochý dvouválec značky Benz o objemu 4,2 litru uložen doprostřed rámu. Motor produkoval 18 koní (13 kW) při 1400 ot./min a poháněl zadní kola skrze čtyřstupňovou převodovku. Celkem 975 kg vážící vůz dokázal jet rychlostí až 90 km/h.

Tragická nehoda, nebo vražda? Otec Škody Octavia zemřel za podivných okolností

Tragická nehoda, nebo vražda? Otec Škody Octavia zemřel za podivných okolností

Dálkový závod se jel už v červnu toho samého roku ve dvou etapách na trase ze Salzburgu, přes Linz až do Vídně. S průměrnou rychlostí 40 km/h si Liebieg dojel pro skvělé druhé místo a kopřivnická továrna se úspěšné propagace nemohla nabažit.

Bohužel toto je jediný úspěch hodný zmínění pro NW 12 HP Rennzweier. Raketový vzestup automobilového průmyslu zapříčinil, že krátce poté už nebyl první domácí závoďák konkurenceschopný a jeho život byl velmi krátký.

Nejrychlejší auto SSSR bylo jen ukázkou pokrytectví a chabé sovětské techniky

Nejrychlejší auto SSSR bylo jen ukázkou pokrytectví a chabé sovětské techniky

Laurin & Klement FC

Ukázkou toho, že motorsportu se automobilky nemusí vůbec bát, bylo počínání mladoboleslavského Laurina & Klementa, kteří se hned po dvou letech od premiéry ve výrobě automobilů v roce 1905, pustili do stavby závodního auta.

Model FC byl zprvu otevřeným dvoumístným závodním autem, který byl postaven na úspěšné platformě osobních modelů typu F. Pár let po úspěchu kopřivnického Rennzweieru se tedy na našem území objevilo další auto postavené přímo k závodění.

Katalogy příslušenství aut ze 70. let dnes nemají obdoby. Jeden jsme sami objevili

Katalogy příslušenství aut ze 70. let dnes nemají obdoby. Jeden jsme sami objevili

Za konstrukcí a také sportovními úspěchy typu FC stál šéfinženýr Otto Hieronymus. Výroba probíhala v letech 1907 až 1909 a celkem devatenáct vyrobených kusů se často lišilo jak motorizacemi, tak i vzhledem.

Po vzoru dnešních „závoďáků na silnice“ si Laurin & Klement FC mohl koupit i normální zákazník, přičemž byla na výběr klasická či luxusní výbava vozu. Vozy označené 14/16 HP dostaly pod kapotu řadové čtyřválce o objemu 2,4 litru produkující 16 koní (12 kW). Jedna z dalších verzí pak dostala 3,3litrový motor dosahující výkonu až 50 koní (37 kW). Poháněná byla zadní kola skrze třístupňovou převodovku.

Mrkačky jsou minulostí. Víte, které auto je mělo první a které jako poslední?

Mrkačky jsou minulostí. Víte, které auto je mělo první a které jako poslední?

Jedním z nejzajímavějších úspěchů typu FC je bezpochyby vítězství závodě z Petrohradu do Moskvy v roce 1908, kdy šéfinženýr Hieronymus za volantem modelu o síle 16 koní porazil mnohem silnější konkurenci s motory o výkonu až stovky koní.

Kromě dalšího nespočtu závodní triumfů na tratích po celém Rakousku-Uhersku pak určitě stojí za zmínku vývojová, 3,5litrová verze FCS o výkonu 95 koní (70 kW), která na britském okruhu Brooklands dosáhla maximální rychlosti 118,72 km/h, čímž vytvořila světový rekord pro čtyřválcové vozy.

Sanitky Škoda zachraňují životy už více než 110 let. Prohlédněte si jejich vývoj

Sanitky Škoda zachraňují životy už více než 110 let. Prohlédněte si jejich vývoj

Zcela nejvýkonnější verzí FC bylo po roce 1909 nekompromisní FCR, které se již zcela lišilo od původního vozu. Speciál s obří karoserií dostal motor o objemu 5,6 litru, výkonu 100 koní (74 kW) a uměl dosáhnout rychlosti až 140 km/h.

Jak už můžete předpokládat, tomuto výtvoru značky Laurin & Klement se vyrovnalo máloco a další závodní úspěchy pro Mladou Boleslav na sebe nenechaly dlouho čekat. 

Škoda Felicia kdysi prošla i testem Top Gearu. Už tehdy byl Clarkson mistrem slova

Škoda Felicia kdysi prošla i testem Top Gearu. Už tehdy byl Clarkson mistrem slova

Škoda Felicia dostávala v britských médiích celkem dost prostoru. Dokonce vyhrála prestižní anketu.

4.  6.  2020 | Vladimír Kadera | 1 příspěvek
Minitest Volkswagen T-Cross 1.5 TSI ACT DSG: Kluk z plakátu

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI ACT DSG

Nebude trvat dlouho a nabídka pohonných jednotek Volkswagen T-Cross projde drobnou úpravou. Benzinová patnáctistovka však zůstane, proto není od věci si říci, co od ní vlastně můžete očekávat.

3.  6.  2020 | Jan Mička | 15 příspěvků
Minitest Dacia Duster 1.0 TCe Prestige: V plné výbavě za cenu holé Fabie Combi!

Dacia Duster 1.0 TCe

Druhá Dacie Duster není žádnou horkou novinkou. Novinkou je ale akční ceník. SUV od Dacie totiž aktuálně můžete mít za necelých 220 tisíc, s plnou výbavou za 326.900 Kč. Vždy to ale bude tříválec s předním pohonem. Dává smysl?

31.  5.  2020 | Petr Schnagl | 114 příspěvků