Před 109 lety vyjel na silnice první Dodge. Jeho úspěch byl doslova rekordní.
Automobilka Dodge si v posledních měsících užila hodně mediální pozornosti, naštěstí v dobrém slova smyslu. Podruhé prodloužila cyklus motoru Hellcat v SUV Durango, a naopak mu dala sbohem v muscle carech Challenger a Charger prostřednictvím sedmi limitovaných vydání. A nedávno se světu ukázal nový RAM.
Nic z toho by ale nebylo, nebýt 14. listopadu. Dnes, na den přesně před 109 lety, sjel z výrobní linky v Detroitu první vůz Dodge Brothers. Šlo o čtyřmístný „open tourer“ řady 30 se čtyřválcovým motorem o objemu 3,5 litru a rozvorem 110 palců (2794 mm). S vozem absolvovali testovací jízdu ulicemi Detroitu a Michiganu a poté jej odeslali zákazníkovi do Tennessee. Nástup tohoto modelu byl bouřlivý, dokonce natolik, že zlomil jeden tehdejší rekord.
Cesta k němu ale nebyla jednoduchá. Bratři Horac a John začínali na počátku přelomu století jako výrobci jízdních kol (1897) a později součástek (1901) do tehdy rozvíjejícího se automobilového průmyslu. Stěžejním milníkem se stal rok 1908, kdy podepsali kontrakt s Henry Fordem na dodávky motorů Ford. Z počátku to ale bylo riziko. Ford jim nemohl řádně zaplatit a nabídl jim akcie své společnosti v hodnotě 10.000 dolarů. Vzhledem k masové výrobě Fordova Modelu T bratři poměrně rychle zbohatli a začali pomýšlet na vlastní automobil.
Ten spatřil světlo světa a do konce roku jich fabrika vyrobila dalších více jak 200. V roce 1915 pak po silnici jezdilo 45.000 vozů Dodge Brothers, čímž bratři zlomili rekord v objemu výroby během jednoho roku a stali se třetí největší automobilkou. Přibylo dvoumístné provedení a v roce 1917 se rozvor prodloužil na 114 palců (2896 mm).
Od počátku přitom šlo o luxusní automobil. Dodge dodával šasi s motorem za 785 dolarů, v dnešních cenách asi 510.000 Kč. Pro srovnání, Ford Model T se prodával kolem 500 dolarů, přibližně 325.000 Kč.
Ford ale také rostl a brzy měl dostatek kapitálu, aby své akcie od Dodge koupil zpět. Z původně 10.000 dolarů se v roce 1919 stalo 32,1 milionů. Horac a John tak měli před sebou slibnou budoucnost plnou úspěchu a bohatství.
Bohužel, v lednu následujícího roku zemřel John na následky chřipkové pandemie a v prosinci stejný osud postihl také Horace. Obrovská automobilka spadla do klína jejich manželkám, které ji v roce 1925 přeprodaly investičním bankéřům Dillon, Read & Co za 146 milionů dolarů. Dnes asi 1,7 mld. Kč. O tři roky později Dodge odkoupil Chrysler, kterému patří dodnes pod záštitou skupiny Stellantis.