První český motor GE míří do Ameriky

Slavná tradice českého výrobce leteckých motorů Walter má pokračování, byť pod jinou značkou. Největší světový výrobce GE Aviation, který před časem koupil část aktiv Waltrovky, získal povolení pro uplatnění svého nového turbovrtulového motoru H80 z pražských Letňan na klíčovém americkém trhu.
První český motor GE míří do Ameriky

„H80 je prvním motorem vyvinutým GE Aviation v Česku, který získal certifikaci amerického Federálního úřadu pro civilní letectví,“ uvedl pro deník E15 obchodní ředitel GE Aviation Czech Milan Šlapák. Český motor H80, který vznikl modernizací staršího modelu M601 právě od společnosti Walter, je navíc vůbec prvním leteckým motorem GE, který byl vyvinutý a vyrobený mimo území Spojených států.

Prezident turbovrtulové divize GE Aviation Paul Theofan zdůrazňuje, že certifikace umožní uvedení motoru do provozu na amerických zemědělských letounech Thrush 510G. Český závod GE Aviation chce letos vyrobit 70 motorů, v příštích letech už by se měl tento počet pohybovat v řádu stovek. GE Aviation zároveň rozšiřuje síť servisních a podpůrných středisek po celém světě, počítá se s Jižní a Severní Amerikou i Afrikou.

GE Aviation hodlá motory H80 výrazně uplatnit také na ruském trhu, a to mimo jiné díky jejich využití v menších dopravních letounech L410 kunovické společnosti Aircraft Industries. Jejím většinovým spolumajitelem je ruská společnost UGMK.

Motor H80 už dříve získal certifikaci evropské agentury EASA a i v tomto ohledu dosáhl na prvenství – je prvním takovým motorem společnosti GE Aviation.

Předchůdce nového motoru, starší M601, jehož výroba se od roku 2008 také ocitla pod střechou GE Aviation, je zatím nejrozšířenější verzí původní waltrovské řady z pražských Jinonic. Zhruba 1600 těchto motorů je dnes využíváno po celém světě ve více než třiceti typech letadel. Nový motor H80 je kombinací právě robustní a „elegantní“ konstrukce waltrovského M601 a aerodynamického designu GE Aviation. Má prodlouženou provozní dobu 3600 letových hodin mezi generálními opravami.

Vývoj nového motoru H80 bývá označován za důkaz oživení českého leteckého průmyslu. Bývalé Československo v tomto odvětví patřilo v osmdesátých letech k pěti největším světovým hráčům.

 

Od Josefa Waltra k GE Aviation

Společnost Walter Motors založil v pražských Jinonicích zámečník a výrobce motocyklů Josef Walter před sto lety – v roce 1911. Waltrovka vyráběla automobily, od dvacátých let také letecké motory. Po znárodnění byla továrna přejmenována na Motorlet, po sametové revoluci ji čekal úpadek. Část aktiv společnosti Walter koupila v roce 2008 americká společnost GE Aviation a přestěhovala veškeré aktivity z Jinonic do Letňan.

 

 

Zdroj: E15.cz
 

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

včera | Miro Mihálik | 11 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků