První český motor GE míří do Ameriky

Slavná tradice českého výrobce leteckých motorů Walter má pokračování, byť pod jinou značkou. Největší světový výrobce GE Aviation, který před časem koupil část aktiv Waltrovky, získal povolení pro uplatnění svého nového turbovrtulového motoru H80 z pražských Letňan na klíčovém americkém trhu.
První český motor GE míří do Ameriky

„H80 je prvním motorem vyvinutým GE Aviation v Česku, který získal certifikaci amerického Federálního úřadu pro civilní letectví,“ uvedl pro deník E15 obchodní ředitel GE Aviation Czech Milan Šlapák. Český motor H80, který vznikl modernizací staršího modelu M601 právě od společnosti Walter, je navíc vůbec prvním leteckým motorem GE, který byl vyvinutý a vyrobený mimo území Spojených států.

Prezident turbovrtulové divize GE Aviation Paul Theofan zdůrazňuje, že certifikace umožní uvedení motoru do provozu na amerických zemědělských letounech Thrush 510G. Český závod GE Aviation chce letos vyrobit 70 motorů, v příštích letech už by se měl tento počet pohybovat v řádu stovek. GE Aviation zároveň rozšiřuje síť servisních a podpůrných středisek po celém světě, počítá se s Jižní a Severní Amerikou i Afrikou.

GE Aviation hodlá motory H80 výrazně uplatnit také na ruském trhu, a to mimo jiné díky jejich využití v menších dopravních letounech L410 kunovické společnosti Aircraft Industries. Jejím většinovým spolumajitelem je ruská společnost UGMK.

Motor H80 už dříve získal certifikaci evropské agentury EASA a i v tomto ohledu dosáhl na prvenství – je prvním takovým motorem společnosti GE Aviation.

Předchůdce nového motoru, starší M601, jehož výroba se od roku 2008 také ocitla pod střechou GE Aviation, je zatím nejrozšířenější verzí původní waltrovské řady z pražských Jinonic. Zhruba 1600 těchto motorů je dnes využíváno po celém světě ve více než třiceti typech letadel. Nový motor H80 je kombinací právě robustní a „elegantní“ konstrukce waltrovského M601 a aerodynamického designu GE Aviation. Má prodlouženou provozní dobu 3600 letových hodin mezi generálními opravami.

Vývoj nového motoru H80 bývá označován za důkaz oživení českého leteckého průmyslu. Bývalé Československo v tomto odvětví patřilo v osmdesátých letech k pěti největším světovým hráčům.

 

Od Josefa Waltra k GE Aviation

Společnost Walter Motors založil v pražských Jinonicích zámečník a výrobce motocyklů Josef Walter před sto lety – v roce 1911. Waltrovka vyráběla automobily, od dvacátých let také letecké motory. Po znárodnění byla továrna přejmenována na Motorlet, po sametové revoluci ji čekal úpadek. Část aktiv společnosti Walter koupila v roce 2008 americká společnost GE Aviation a přestěhovala veškeré aktivity z Jinonic do Letňan.

 

 

Zdroj: E15.cz
 

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků