Průzkumník v novém

Při inovaci modelové řady je snahou každé automobilky, aby inovovaný model byl alespoň tak úspěšný jako jeho předchůdce. Příznivci Fordu věří, že to bude platit i o novém SUV Ford Explorer.
Průzkumník v novém
Při inovaci modelové řady je snahou každé automobilky, aby inovovaný model byl alespoň tak úspěšný jako jeho předchůdce. Příznivci Fordu věří, že to bude platit i o novém SUV Ford Explorer.

Design

Designéři Fordu se museli vypořádat sz nelehkým úkolem soustředit se spíše na propracování detailů než na vytvoření přehnaně moderního automobilu. Důkazem je i použití kvalitních materiálů. Nezáleží při tom jestli se právě díváte na drobnost v interiéru, světla, litá kola nebo karoserii.

Motory

Změny nastaly také pod kapotou. Nový Explorer může být poháněn 4.0 litrovým šestiválcem nebo novým 4.6 litrovým osmiválcem. Prvně jmenovaný motor má hliníkovou hlavu válců a nabízí výkon 210 ks při 5 250 ot./min. Celohliníkový osmiválec nabízí 240 ks při 4 750 ot./min.

Oba motory dostaly také novou řídící jednotku. 32 bitová jednotka Powertrain Electronic Controller (PTEC) řídí prakticky všechny elektronické systémy v Exploreru. Mike Pruitt, který se podílel na její konstrukci, přirovnal rozdíl mezi novou a starou řídící jednotkou k rozdílu mezi procesory 286 a Pentium.

Výkony obou motorů jsou přenášeny na zadní nebo všechna poháněná kola prostřednictvím nové automatické 5ti stupňové převodovky nebo manuální 5ti stupňové převodovky. Nový Explorer vybavený šestiválcovým motorem a manuální převodovkou zrychluje z 0 na 100 km/h za 10,2. Silnější osmiválcová verze s automatickou převodovkou zrychlí z 0 na 100 km/h dokonce již za 8,6 vteřiny.

Podvozek

Nejdůležitější změnou na podvozku tvoří nezávisle zavěšená kola zadní nápravy. To se projevuje na zvýšení jízdního pohodlí, lepším ovládáním a reakcí řízení. Změna způsobu zavěšení zadních kol se promítla také v interiéru resp. ve snížení podlahy v zadní části o necelých 18 cm. Cestující na zadních sedadlech mají o poznání více místa pro hlavu. Díky snížení podlahy je také na přání možné osadit Explorera třetí řadou sedadel.

Změny, které doznal systém ControlTrack – systém pohonu 4x4. Cílem bylo „zprůhlednit“ systém řidiči. Čidla systému měří 50 krát za vteřinu rychlost obou náprav a porovnávají ji s polohou akcelerátoru. Na základě výsledku porovnání je pak rozdělen točivý moment mezi jednotlivá kola. Změnilo se také ovládání sytému. Zůstaly sice polohy 4x4 Auto, 4x4 High a 4x4 Low, nenajdeme je však na otočném spínači, ale na tlačítkách.

Bezpečnost

Kromě nových dvoustupňových předních airbagů, bočních airbagů ve formě tzv. záclonky, ABS a EBD je nový Explorer vybaven i systémem AdvanceTrac. AdvanceTrac má, podobně jako u Fordu Focus systém ESP, na starosti dynamickou stabilitu automobilu. Je to poprvé, kdy je podobným systémem vybaven offroad nebo SUV značky Ford. AdvanceTrac monitoruje pokyny řidiče (polohu volantu, akcelerátoru a brzdového pedálu) a porovnává je s reakcemi vozu. V případě nutnosti může přibrzdit jedno nebo více kol a tím dostat Explorera do správné polohy na silnici.

K novém Fordu Explorer se vrátíme v některém z příštích vydání.



Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků