Průzkum: jak cestující využívají auta, vlaky a autobusy

Na tiskové konferenci, která se konala ve středu 21. 5. 2003, společnost TNS Factum prezentovala kromě výsledků tradičních průzkumů stranických preferencí, volebních prognóz a hodnocení politických osobností také krátké shrnutí svého každoročního výzkumu dopravního chování obyvatel ČR. Tento výzkum TNS Factum provádí již od roku 2000.

Při výzkumu, který byl zaměřen na frekvenci cestování a využívání různých druhů dopravních prostředků (automobilů, autobusů a vlaků), ve dnech 14. – 19. 4. na otázky odpověděl reprezentativní soubor 1035 občanů ČR ve věku od 15 let.

V následující tabulce je znázorněn výsledek, který TNS Factum prezentovala pro ilustraci současného dopravního chování obyvatel ČR (pro srovnání jsou uvedeny i výsledky stejného výzkumu z let předchozích). Uvedené hodnoty představují podíly osob, využívajících jednotlivé dopravní prostředky k cestám mimo obec svého bydliště alespoň 2x týdně (bez rozlišení toho, jedná-li se o dlouhé či krátké cesty). K uvedeným číslům je třeba podotknout, že dotázaný mohl být zahrnut i u více dopravních prostředků (uvedl-li například, že 2x týdně používá vlak a 2x týdně autobus).

dopravní prostředek / rok 2000 2001 2002 2003
automobil 39,2% 33,6% 38,8% 38,9%
autobus 19,5% 16,4% 18,7% 20,7%
vlak 8,8% 8,1% 8% 12,1%

Z uvedených údajů je patrné, že nejoblíbenějším dopravním prostředkem k cestám mimo obec bydliště je u obyvatel ČR automobil. Intenzita jeho využívání k tomuto účelu je, stejně jako v případě využívání autobusů, které je druhé v pořadí, převážně konstantní. Vyjímku tvoří rok 2001, který v tomto ohledu do trendu ostatních let nezapadá. Využívání vlaků v posledních třech letech zaznamenávalo celkový pokles, letos však došlo ke znatelnému nárůstu. I přesto je celková intenzita využívání vlakové dopravy u nás nejnižší.

Doplněním uvedeného výzkumu byla také otázka zjišťující názor občanů ČR na změnu rozdělování státních finančních prostředků do jednotlivých odvětví dopravy. Vzhledem k oblibě a intenzitě využívání automobilů nepřekvapí, že 51% dotázaných by více prostředků přidělilo na silniční dopravu, pouze 15% na železniční (34% současný stav vyhovuje).

Dalším doplněním bylo zjišťování toho, jak veřejnost zaznamenala fakt, že v loňském roce došlo (poprvé od roku 1989) ke snížení cen jízdného v osobní železniční dopravě u Českých drah. Celých 83% dotázaných toto snížení nezaznamenalo, pouze 17% ano. Překvapivá je také skutečnost, že z těch dotázaných, kteří jezdí vlakem alespoň 1x měsíčně, zaznamenala snížení cen pouze zhruba třetina. České dráhy tedy o něm nedokázaly dostatečně informovat ani stávající vlastní zákazníky – o informování zákazníků případných ani nemluvě.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků