Průzkum: jak cestující využívají auta, vlaky a autobusy

Na tiskové konferenci, která se konala ve středu 21. 5. 2003, společnost TNS Factum prezentovala kromě výsledků tradičních průzkumů stranických preferencí, volebních prognóz a hodnocení politických osobností také krátké shrnutí svého každoročního výzkumu dopravního chování obyvatel ČR. Tento výzkum TNS Factum provádí již od roku 2000.

Při výzkumu, který byl zaměřen na frekvenci cestování a využívání různých druhů dopravních prostředků (automobilů, autobusů a vlaků), ve dnech 14. – 19. 4. na otázky odpověděl reprezentativní soubor 1035 občanů ČR ve věku od 15 let.

V následující tabulce je znázorněn výsledek, který TNS Factum prezentovala pro ilustraci současného dopravního chování obyvatel ČR (pro srovnání jsou uvedeny i výsledky stejného výzkumu z let předchozích). Uvedené hodnoty představují podíly osob, využívajících jednotlivé dopravní prostředky k cestám mimo obec svého bydliště alespoň 2x týdně (bez rozlišení toho, jedná-li se o dlouhé či krátké cesty). K uvedeným číslům je třeba podotknout, že dotázaný mohl být zahrnut i u více dopravních prostředků (uvedl-li například, že 2x týdně používá vlak a 2x týdně autobus).

dopravní prostředek / rok 2000 2001 2002 2003
automobil 39,2% 33,6% 38,8% 38,9%
autobus 19,5% 16,4% 18,7% 20,7%
vlak 8,8% 8,1% 8% 12,1%

Z uvedených údajů je patrné, že nejoblíbenějším dopravním prostředkem k cestám mimo obec bydliště je u obyvatel ČR automobil. Intenzita jeho využívání k tomuto účelu je, stejně jako v případě využívání autobusů, které je druhé v pořadí, převážně konstantní. Vyjímku tvoří rok 2001, který v tomto ohledu do trendu ostatních let nezapadá. Využívání vlaků v posledních třech letech zaznamenávalo celkový pokles, letos však došlo ke znatelnému nárůstu. I přesto je celková intenzita využívání vlakové dopravy u nás nejnižší.

Doplněním uvedeného výzkumu byla také otázka zjišťující názor občanů ČR na změnu rozdělování státních finančních prostředků do jednotlivých odvětví dopravy. Vzhledem k oblibě a intenzitě využívání automobilů nepřekvapí, že 51% dotázaných by více prostředků přidělilo na silniční dopravu, pouze 15% na železniční (34% současný stav vyhovuje).

Dalším doplněním bylo zjišťování toho, jak veřejnost zaznamenala fakt, že v loňském roce došlo (poprvé od roku 1989) ke snížení cen jízdného v osobní železniční dopravě u Českých drah. Celých 83% dotázaných toto snížení nezaznamenalo, pouze 17% ano. Překvapivá je také skutečnost, že z těch dotázaných, kteří jezdí vlakem alespoň 1x měsíčně, zaznamenala snížení cen pouze zhruba třetina. České dráhy tedy o něm nedokázaly dostatečně informovat ani stávající vlastní zákazníky – o informování zákazníků případných ani nemluvě.

Minitest Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4: Jediné svého druhu?

Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4 (minitest)

Na kombinaci litrového tříválce a pohonu všech kol jenom tak nenarazíte. Suzuki Vitara se takto nabízí výhradně ve výbavě Premium za 490.900 Kč a jde o vůz, který byste rozhodně neměli přehlížet.

dnes | Vladimír Kadera | 6 příspěvků
TEST BMW X4 M40d/240 kW: Začnu mít konečně rád crossovery?

BMW X4 M40d

Projet se v nejvýkonnější naftové X4 někde na riviéře, prskali bychom nad jejím podivným designem. Když ale máte na silnicích kalamitu a objevíte její zábavně naladěnou čtyřkolku, máte Vánoce i v únoru.

17.  2.  2019 | Miro Mihálik | 21 příspěvků
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Škoda Superb 1.5 TSI ACT (minitest)

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda Superb s jednotkou 1.5 TSI?

15.  2.  2019 | Vladimír Kadera | 92 příspěvků