Průzkum: jak cestující využívají auta, vlaky a autobusy

Na tiskové konferenci, která se konala ve středu 21. 5. 2003, společnost TNS Factum prezentovala kromě výsledků tradičních průzkumů stranických preferencí, volebních prognóz a hodnocení politických osobností také krátké shrnutí svého každoročního výzkumu dopravního chování obyvatel ČR. Tento výzkum TNS Factum provádí již od roku 2000.

Při výzkumu, který byl zaměřen na frekvenci cestování a využívání různých druhů dopravních prostředků (automobilů, autobusů a vlaků), ve dnech 14. – 19. 4. na otázky odpověděl reprezentativní soubor 1035 občanů ČR ve věku od 15 let.

V následující tabulce je znázorněn výsledek, který TNS Factum prezentovala pro ilustraci současného dopravního chování obyvatel ČR (pro srovnání jsou uvedeny i výsledky stejného výzkumu z let předchozích). Uvedené hodnoty představují podíly osob, využívajících jednotlivé dopravní prostředky k cestám mimo obec svého bydliště alespoň 2x týdně (bez rozlišení toho, jedná-li se o dlouhé či krátké cesty). K uvedeným číslům je třeba podotknout, že dotázaný mohl být zahrnut i u více dopravních prostředků (uvedl-li například, že 2x týdně používá vlak a 2x týdně autobus).

dopravní prostředek / rok 2000 2001 2002 2003
automobil 39,2% 33,6% 38,8% 38,9%
autobus 19,5% 16,4% 18,7% 20,7%
vlak 8,8% 8,1% 8% 12,1%

Z uvedených údajů je patrné, že nejoblíbenějším dopravním prostředkem k cestám mimo obec bydliště je u obyvatel ČR automobil. Intenzita jeho využívání k tomuto účelu je, stejně jako v případě využívání autobusů, které je druhé v pořadí, převážně konstantní. Vyjímku tvoří rok 2001, který v tomto ohledu do trendu ostatních let nezapadá. Využívání vlaků v posledních třech letech zaznamenávalo celkový pokles, letos však došlo ke znatelnému nárůstu. I přesto je celková intenzita využívání vlakové dopravy u nás nejnižší.

Doplněním uvedeného výzkumu byla také otázka zjišťující názor občanů ČR na změnu rozdělování státních finančních prostředků do jednotlivých odvětví dopravy. Vzhledem k oblibě a intenzitě využívání automobilů nepřekvapí, že 51% dotázaných by více prostředků přidělilo na silniční dopravu, pouze 15% na železniční (34% současný stav vyhovuje).

Dalším doplněním bylo zjišťování toho, jak veřejnost zaznamenala fakt, že v loňském roce došlo (poprvé od roku 1989) ke snížení cen jízdného v osobní železniční dopravě u Českých drah. Celých 83% dotázaných toto snížení nezaznamenalo, pouze 17% ano. Překvapivá je také skutečnost, že z těch dotázaných, kteří jezdí vlakem alespoň 1x měsíčně, zaznamenala snížení cen pouze zhruba třetina. České dráhy tedy o něm nedokázaly dostatečně informovat ani stávající vlastní zákazníky – o informování zákazníků případných ani nemluvě.

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 34 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků